Praha 1 uvažuje o zpoplatnění míst a omezení „koloběžkového bordelu“

07. 01. 202312:50
Praha 1 uvažuje o zpoplatnění míst a omezení „koloběžkového bordelu“
foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz/Elektrokoleběžky, ilustrační foto

Dlouho se o tom hovořilo a už je jasno. Blíží se změna pro provozovatele elektrokoloběžek. Ti si budou muset na základě unijní směrnice od ledna roku 2024 zřídit povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, lidově řečeno „povinné ručení“. Další regulace proti nadbytku těchto prostředků chystá řada městských částí v metropoli. O plánovaných krocích redakci nejnověji informoval radní pro dopravu v Praze 1 Vojtěch Ryvola (Naše PRAHA 1).

Svůj postoj shrnul v dopise, který je určen zejména pirátským zastupitelům na magistrátu hlavního města.

„Rád bych vás informoval o možnosti ukončení ´koloběžkového bordelu´ na území hlavního města Prahy. Mojí snahou je podporovat rozvoj kol v Praze, a sám osobně tuto službu velice často využívám. Jsem však velmi skeptický k rozvoji dopravy koloběžkové a řadím ji na úroveň dnes již minulostních segwayů. Dle mého se jedná spíše o atrakci pro turisty, nežli o běžný dopravní prostředek. Ono se lépe naskočí na koloběžku při dvou promile alkoholu, nežli balancovat na klasickém kole. Ono se lépe jede na koloběžce po chodníku, kdežto s kolem se automaticky přesunete na silnici," píše Ryvola.

Autenticitu dopisu, z něhož PrahaIN.cz cituje, naší redakci potvrdil.

Koloběžky v Praze 4. Foto: PrahaIN.cz

„Zkušenosti z naší Nemocnice Na Františku hovoří jasně. Převážná většina úrazů je z koloběžek. Na Praze 1 je totiž kočičích hlav přehršle, když sprchne, je to pro jízdu koloběžek ´ideál´.  V Praze zatím působí dvě firmy kolové (Rekola, NextBike) a dvě kola a koloběžky (Bolt a Li-me),“ popisuje dále.

Jak radní Ryvola řekl naší redakci, „už pátým rokem se snažím rozumně domluvit s vedeními oněch společností, u Boltu a Lime marně. Zatím jedinou reálnou šanci na umravnění dané situace vidím v zavedení systému Brno.“

Jednička, dvojka a další bojují

Další, nad čím Praha 1 uvažuje, je možnost zpoplatnění těchto míst nebo určení maximálního počtu zmíněných dopravních prostředků.

„Vymezení parkovišť pro půjčovny kol, koloběžek, skútrů a aut. Zanesení těchto míst do Pražského tržního řádu. V případě nabízení služeb půjčoven (rozhodně se nejedná o nějaké sdílené ekonomiky, ale o čisté podnikání za účelem zisku) se jedná o nedovolené nabízení služeb mimo provozovnu s pokutou do výše 100 tisíc korun," konstatuje radní v dopisu.

K řešení situace s koloběžkami přistoupila už na sklonku loňského roku Praha 2.

„Nechceme na Dvojce koloběžkovou anarchii. A proto v řešení nepolevíme. Stejně jako se nám v minulosti podařilo prosadit nulovou toleranci hazardu, budeme řešit tuto situaci tak dlouho, dokud nedojde k uspokojivému řešení, které usnadní život našim občanům,“ sdělila redakci starostka Prahy 2 Alexandra Udženija (ODS).

„Je to sice teprve začátek, ale situace se u nás na Dvojce začíná pomalu zlepšovat. Stížností na pohozené koloběžky je výrazně méně a už se nestává, že by o ně lidé zakopávali na každém rohu. Jsem přesvědčena, že je to výsledek důsledného a nekompromisního postoje radnice při jednáních s bikesharingovými společnostmi,“ doplnila. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných