foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Škola, ilustrační obrázek
Pilotní projekt školní ulice, který je rozšířený na mnoha místech v Praze, představila radnice Prahy 16 v září loňského roku. Letos v březnu však tři místní obyvatelé podali návrh na zrušení tohoto opatření, protože prý rozporuje právo na svobodu pohybu. Spor došel až k Městskému soudu v Praze, který nakonec rozhodl v prospěch městské části.
Cílem projektu, který radnice šestnácté městské části odstartovala 4. září 2023, bylo zejména zklidnit dopravu v okolí radotínské základní školy a gymnázia. Dětem měl být zajištěn bezpečný prostor v době, kdy ráno do školy přicházejí.
Jak radnice ještě před spuštěním projektu informovala na webu, každé ráno se musí do své třídy dostat zhruba 1.200 radotínských žáků. Vedení městské části tak rozhodlo o uzavření úseku od Horymírova náměstí směrem ke školám na 30 minut před začátkem výuky, tedy od 7:30 do 8:00 hodin každý všední den.
Rodiče návrh přijali
Rodičům zároveň nabídlo hned několik míst, kde je možné děti vysadit. Například parkoviště před Albertem, za sportovní halou, U Ondřeje, u zdravotnického střediska na Sídlišti nebo v okolí nové pochozí lávky v ulici Na Betonce.
„Veliký obdiv, respekt a poděkování zaslouží v prvé řadě rodiče, kteří přijali tento projekt naprosto dokonale. Byli to právě oni, kteří měnili své ranní zvyklosti a časový plán. Stejně tak zaslouží poděkování a respekt drtivá většina rezidentů, učitelů a dalších návštěvníků oblasti na Rymáni. Školní ulice je o vzájemné solidaritě a ústupcích ve prospěch bezpečí dětí. A neuvěřitelně zklidněný prostor před školami za těch 30 minut nepohodlí opravdu stojí. Tento projekt má prostě smysl,“ radoval se v tiskové zprávě krátce po zahájení projektu 2. místostarosta Prahy 16 Petr Šiška (ODS).
Psali jsme
Na základě dlouhodobých stížností obyvatel Prahy 1 začal v části Starého Města znovu platit zákaz vjezdu automobilů v nočních hodinách. „Hlavně,…
V březnu se objevil návrh na zrušení
Radost však netrvala dlouho. V březnu letošního roku totiž 3 obyvatelé Radotína podali společný návrh na zrušení opatření obecné povahy, která umožňují realizaci projektu školní ulice. Navrhovatelé argumentovali nezákonností opatření obecné povahy. Radotín o tom informoval na webu.
Navrhovatelé dále upozorňovali na to, že jsou dotčeni na svém právu na svobodu pohybu dle Listiny základních práv a svobod. Podle radnice však bylo opatření obecné povahy vydáno zákonem stanoveným postupem. Proti sobě tak stál zájem na ochranu života a zdraví dětí a zájem navrhovatelů, kteří se cítili být ve dnech výuky omezeni na dobu 30 minut.
Soud dal městské části za pravdu
Rozhodnout musel až soud. Konkrétně Městský soud v Praze, který návrh na zrušení školní ulice zamítl. Tím potvrdil, že krátké omezení provozu je zcela přiměřenou regulací, která v rámci naplnění obecného zájmu jen minimálně omezuje jednu skupinu obyvatel.
„Rozhodnutí soudu je důležitým a přelomovým okamžikem a projekt školní ulice tak může být inspirací pro další městské části jako možné řešení kritických situací v okolí škol související s obecným trendem narůstající automobilové dopravy,“ komentuje na webu rozhodnutí soudu městská část.
„Sobci,“ myslí si další radotínští obyvatelé
Stejné informace poskytla městská část také na Facebooku. V komentářích pod příspěvkem se ihned začaly objevovat komentáře odsuzující trojici navrhovatelů. „Postavit své sobectví proti bezpečí dětí je nehorázné,“ stojí v jednom z komentářů. „Škoda, ze když mají koule na to si stěžovat, že nemají koule tu vystoupit veřejně,“ napsal další z místních.
„Jsou ulice, kam je zákaz vjezdu celoročně a také tam bydlí lidé... Ale prostě někdo se chce zviditelnit, i když musel vědět, že nemá šanci. A jestli má opravdu důvod v tuto hodinu vjíždět do oblasti škol, určitě by mu bylo vydáno povolení,“ nechybělo v komentářích.
Do projektu se zapojuje stále více měst a obcí
Školní ulice se v posledních letech stávají ze stále většího množství komunikací v bezprostřední blízkosti škol. Pražský magistrát s podobnými omezeními začal už v roce 2020, jak informuje tisková zpráva. Šlo o reakci na průzkum organizace Pražské matky, který ukázal, že děti pohybující se v okolí školy jsou často ohrožovány parkujícími a otáčejícími se automobily. A že až 40 procent dětí vozí rodiče do školy autem.
Od té doby se objevují napříč městem, ale i celou republikou. Jak uvádí web peskymestem.cz, narazit na školní ulice je možné v Říčanech, Dobříši, v Mladé Boleslavi nebo v Třebíči. V zahraničí pak systém funguje v téměř každém německém či rakouském městě. Z pražských městských částí se zapojila například Praha 5, 6 nebo 7.
Na Sedmičce si rodiče školní ulice pochvalují
Jak navíc dokázal nedávný výzkum Prahy 7, většina rodičů si systém pochvaluje. Z celkem 600 rodičů vnímá školní ulice pozitivně 73 procent. Jako bezpečnější vnímají okolí škol dvě třetiny rodičů a pětina rodičů dokonce díky školní ulici omezila cesty autem do školy. S výsledky seznamuje tisková zpráva.
„Více než třetina rodičů vidí zlepšení dopravní situace i v širším okolí školy, dalších 20 - 30 procent respondentů se domnívá, že okolní doprava zůstala po zavedení opatření beze změn, což lze vzhledem k ranní uzavírce ulice rovněž vnímat pozitivně. Nadále se budeme věnovat zvyšování bezpečnosti na dalších místech, kudy vedou cesty dětí do škol, zejména pak u přechodů, kde je třeba rozhledové úhly chránit instalací antiparkovacích sloupků,“ pochválil ve zprávě místostarosta Prahy 7 Pavel Zelenka (Praha sobě), který má na starost dopravu.