foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Třicet pro Prahu, ilustrační foto
30 pro Prahu. Aktivisté z Poslední generace v Praze protestovali již několikrát. Ne vždy se setkali s podporou. Jejich akce v Čechách nakonec proběhly bez vážnějších střetů. V Berlíně se aktivisté s takovým pochopením nesetkali.
Aktivisté z Poslední generace usilují o snížení rychlostního limitu v širším centru na třicet kilometrů v hodině, ale také uzavření historického centra pro tranzitní automobilovou dopravu či humanizaci magistrály s odděleným pruhem pro cyklisty a vozidla IZS.
Aktivisté během několika svých akcí zkomplikovali dopravu v Praze. A to včetně pochodu pražskou magistrálou. Protestů se průměrné účastní několik desítek lidí a PrahaIN.cz byla na řadě akcí přítomna.
Psali jsme
Ve středu 22. března od 17:00 hodin se chtějí vydat na další pochod lidé ze spolku Poslední Generace. Plánovaná trasa pochodu vede z náměstí…
Praha 8 proti aktivistům
Na tyto akce zareagovala i Komise pro dopravu Rady MČ Praha 8, ta měla zasedání v pondělí a přijala usnesení, v němž nesouhlasí se zavedením nejvyšší povolené rychlosti na třicet kilometrů v hodině. Zároveň požádala Výbor pro dopravu Zastupitelstva hlavního města Prahy, aby začal hledat řešení, jak zamezit omezování dopravy podobnými protesty.
Podle radního Prahy 8 pro dopravu Tomáše Slabihoudka je tato městská část průkopníkem ve snižování rychlosti v některých místech. Dle jeho slov v místech, kde to dává smysl. Na mysli má třeba lokality u rezidenčních zón či škol. „V Karlíně jsme zavedli Zónu 30 již v roce 2012 a troufám si říct, že jako jedni z prvních v Praze. Ale určitě nesouhlasíme se snižováním rychlosti plošně, nekoncepčně a na základě nátlakových akcí. Blokování Rohanského nábřeží a jiných hlavních tahů považuji za bezohledné a zbytečné. To jsou právě komunikace, kde má zůstat 50 kilometrů v hodině.“
Redakci o tom informoval tiskový mluvčí Prahy 8 Martin Šálek.
Text usnesení Komise pro dopravu Rady MČ Praha 8 ze dne 24.4.2023:
I. nesouhlasí s plošným zavedením maximální rychlosti 30 km/h,
II. konstatuje, že o povolené rychlosti na spravovaných komunikacích mají rozhodovat silniční správní úřady městských částí, které mají detailní místní znalost,
III. vyzývá protestující a navrhovatele, aby do budoucna neomezovali plynulý provoz MHD a IZS v místě protestů. Zároveň žádá Výbor pro dopravu ZHMP, aby situaci projednal a navrhl řešení, jak zamezit vzniku těchto omezení v budoucnu.