foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Cyklista v centru Prahy
Radní hlavního města Prahy schválili v pondělí 11. listopadu důležitý dokument týkající se rozvoje cyklistické dopravy v metropoli. Jde o aktualizaci Systému celoměstských cyklotras, který byl schválen už v roce 2022. Plán definuje konkrétní úseky nadřazených tras pro cyklisty, které mají tvořit páteřní síť pražské cyklodopravy.
Plán rozvoje nadřazených cyklistických tras a s tím spojená aktualizace systému celoměstských cyklotras je klíčová pro další rozvoj cyklistiky v Praze. Na tiskové konferenci po jednání Rady hlavního města Prahy to uvedl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Dokument podle jeho slov definuje konkrétní úseky nadřazených cyklotras, které jsou určeny k přednostní realizaci. Především dle jejich přínosu a důležitosti pro město.
„Dle tohoto nastavení priorit v souladu s koaličními prioritami a s ohledem na finanční možnosti města bude kladen důraz na úseky, které propojí dosud nespojitou síť chráněních tras do souvislých tras a úseků,“ uvedl na konferenci Hřib s tím, že právě chráněná spojitá síť má být dostatečně atraktivní, aby byli k využívání kola jako dopravního prostředku motivováni i zranitelnější účastníci provozu, například děti nebo senioři.
Zlepší se také koordinace staveb
„Dalším benefitem tohoto plánu bude zlepšení koordinace v rámci přípravy jednotlivých městských staveb i staveb ostatních veřejných i soukromých investorů tak, aby s cykloinfrastrukturou bylo počítáno od prvopočátku v každém projektu, a tedy aby byl prostor na tuto infrastrukturu v pražských ulicích jasně zakotven,“ dodal náměstek ke schválenému dokumentu.
Plán rozvoje nadřazených cyklistických tras definuje stavební akce k realizaci do konce roku 2026. Dokument je dělený na tři okruhy. Kromě seznamu investičních akcí zadaných k realizaci Technické správě komunikací (TSK) nabízí také seznam akcí v přípravě či seznam úseků cyklotras, jejichž vznik bude nutné koordinovat s ostatními záměry v okolí. Příkladem takového záměru je například zamýšlený průchod trasy A2 centrem Prahy, konkrétně v lokalitách Mánes až náměstí Jana Palacha.
Psali jsme
Rada Městské části Praha 8 zásadně nesouhlasí se zřízením regulačního světelného signalizačního zařízení na rozhraní Osmičky a Troji. Záměr…
Důvodem změn bylo přeložení do vhodnějších lokalit
Z přílohy ke schválenému usnesení dále vyplývá, že změny v celoměstském systému cyklotras zahrnují různé druhy komunikací pro cyklisty. Kromě nadřazených tras byly provedeny změny také na páteřních i hlavních trasách nebo v okolí letiště Ruzyně.
Nejčastějším důvodem změny bylo přeložení cyklotras do vhodnějších lokalit a koridorů. Zejména kvůli snazší realizovatelnosti klidnější infrastruktury. Některé změny se pak týkaly například výškového profilu tras. Některé trasy byly dle vývoje území přečíslovány. Například trasa A50 se změnila na A0, přičemž nula symbolizuje okružní trasu.
Do vedení cyklotras promluvila i vznikající železnice
V oblasti mezi Dědinou, letištěm Ruzyně a Přední Kopaninou, jižně od D0, byly změny navrženy na základě vývoje území, probíhající přípravy rozvoje letiště a také v návaznosti na stavbu odbočky železniční trati.
Kudy přesně mají významné cyklotrasy v Praze vést, je možné zjistit pomocí speciální mapy. Ta zobrazuje nadřazené cyklotrasy v aktuálně uspokojivé kvalitě, ale i v náhradním koridoru nebo horší kvalitě. Barevně označeny jsou také investiční akce k realizaci, v přípravě, dočasné či koordinované s dalšími záměry.