Praha bude mít od podzimu novou zónu s maximální třicítkou

16. 07. 202315:33
Praha bude mít od podzimu novou zónu s maximální třicítkou
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Z pochodu 30 pro Prahu

Metropole v posledních týdnech zažívala a zažívá řadu protestů ohledně rychlosti vozidel v Praze. Za vším stojí ekologická aktivistická organizace Poslední generace. PrahaIN.cz, ale i ostatní sdělovací prostředky, si všímala ucpané magistrály, pochodu demonstrujících nebo nervózních a podrážděných řidičů.

Organizace Poslední generace požaduje zavedení rychlosti 30 kilometrů za hodinu na téměř všech komunikacích v Praze. Demonstranti tímto způsobem bojují za záchranu životního prostředí. Jejich argumentační důvody ale nedokázaly přesvědčit ani odborníky pohybující se v oblasti životního prostředí. Ti se obávají, že se snížením maximální rychlosti by se naopak mohlo životní prostředí zhoršit.

Všechno začalo v Karlíně

V Praze už lokality s maximální rychlostí 30 kilometrů za hodinu existují. Průkopníkem v této oblasti se stal před mnoha lety Karlín, který ve své vnitřní části, tedy v lokalitě vymezené Vítkovem, magistrálou, Rohanským nábřežím a ulicí Pod Plynojemem, zavedl po ničivých povodních v roce 2002 všude omezení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu a z velké části zavedl na křižovatkách přednost zprava. V praxi to tedy znamená, že nikde nejsou dopravními svislými značkami zvýrazněny hlavní silnice. Řidiči tak musejí být na vnitřních karlínských křižovatkách mnohem ostražitější a pozornější. To vše vedlo ke zklidnění dopravy a snížení kolizí. Karlín byl mnohokrát požádán o předání svého know-how ostatním pražským městským částem a i jiným městům a obcím v republice.

Teď se v metropoli objeví další velká zóna s maximální „třicítkou“. Půjde o pomezí, které se nachází na absolutním okraji třetí městské části při hranicích s Prahou 10. Tato zóna u vinohradské nemocnice však nevzniká kvůli nátlaku ekologů z Poslední generace, ale proto, aby se celkově zklidnila dopravní situace u Fakultní nemocnice Královské Vinohrady. Alespoň to uvádí na svém webu městská část Praha 3.

„Zvýší se bezpečnost chodců, zvýší se plynulost provozu, omezí se tranzit vozidel, zlepší se životní prostředí a upevní se rezidenční charakter oblasti,“ to je jen krátký výčet pozitiv uváděný na webu Prahy 3.

Podle třetí městské části budoucí zlepšení dopravní situace potvrdil i průzkum Laboratoře udržitelného urbanismu. Ten se ve svém hodnocení opírá o podobnou situaci v osmi evropských městech.

Jsou ulice, kde to půjde jen s dvacítkou na tachometru

Nová zóna s maximální třicítkou vznikne na prostoru ohraničeném ulicemi Votická, Soběslavská, Šrobárova, U Vinohradského hřbitova a Vinohradská. V současné době se v lokalitě opravuje komunikace U Zdravotního ústavu, která ztěžuje provoz v této části Prahy. Po jejím dokončení bude zóna 30 zavedena dopravními značkami. Řidiči proto musí počítat, že už od září se tu rychleji jezdit nebude.

Snížení rychlosti ale nebude jedinou změnou, na kterou řidiči narazí. Hollarovo náměstí, respektive prostor před zdejší uměleckou školou, bude uzavřené kompletně pro veškerou automobilovou dopravu. Zmizí odsud i nádoby na tříděný odpad. Ty budou přesunuty o pár metrů dál, aby nerušily plynulý pohyb chodců.

Praha 3 jde ve snížení rychlosti ještě dál v ulicích Květná a v obytné oblasti ulice Votická. Tady bude maximální rychlost snížena dokonce na 20 kilometrů za hodinu.

Zavedení rychlostního omezení přivítala i polovina obyvatel Prahy 3. Úřad města se jich prostřednictvím online webové ankety ptal na názor. Zhruba 50 procent z 389 respondentů označila rozhodnutí za smysluplné, potřebné a oprávněné.

Zastupitelé nejsou jednotní

„Zóny 30 jsou spolu s projekty stavebních úprav z programu BESIP pro naši městskou část hlavními nástroji zvyšování bezpečnosti chodců. Byť je většina řidičů slušných a v oblastech s předností zprava jezdí pomalu, chceme nastavit přehledná pravidla, podle nichž není rychlá a nebezpečná jízda povolená. Snížení rychlosti navíc umožňuje zachovat při stavebních úpravách ulic víc parkovacích míst,“ shrnuje strategii Prahy 3 na oficiálním webu místostarosta Ondřej Rut (Strana zelených).

Druhou polovinu lidí, kteří se zavedením 30kilometrové rychlosti nesouhlasí, hájí opoziční zastupitel Mojmír Mikuláš (Patrioti pro Prahu 3): „Radnice zavedením zóny 30 vytváří falešný dojem zajištění větší bezpečnosti pro chodce. Ale opak je pravdou. V těchto zónách mají naopak chodci tendenci předcházet potenciálně nebezpečně kdekoliv. Navíc pomalá jízda na nižší převodový stupeň je i méně ekologická,“ uvádí na webu Prahy 3 Mojmír Mikuláš.

Městská část Prahy 3 však už teď připravuje další novou zónu, kde bude maximální rychlost 30 kilometrů za hodinu. Tentokrát se bude jednat o lokalitu mezi Parukářkou a Vítkovem, která bude omezena ulicemi Roháčova, Jeseniova, Jana Želivského a Rokycanova.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných