foto: Wikimedia Commons, Tim Sheerman, k užití pro média/Cargokolo, ilustrační foto
V rámci péče o kvalitu ovzduší, plynulost dopravy i zdraví Pražanů chce hlavní město spustit unikátní program dotující pořízení elektrických nákladních kol pro soukromé nebo podnikatelské účely. Využít k tomu plánuje peněz z fondů EU.
Elektrická nákladní kola, takzvaná e-cargokola, jsou svou konstrukcí určená k přepravě nákladu a uvezou v některých případech i přes 100 kilogramů. Pohybují se díky elektrickému pohonu, ale zároveň splňují normy pro jízdní kola. Na trhu je hned několik druhů, které umožňují náklad vozit před řidičem, za řidičem či ve speciálním přívěsu.
Hlavní město Praha chce v budoucnu dle informací z facebookového příspěvku Institutu rozvoje a plánování Prahy (IPR) v rámci rozvoje nabízet dotace na pořízení takových kol soukromníkům i podnikatelům. Využít by k tomu měla peníze z fondů EU. Na jedno e-cargokolo by mohli žadatelé získat až 100 tisíc korun.
Město zatím zjišťuje, zda mají Pražané zájem
V současné době hlavní město pomocí elektronického dotazníku zjišťuje, zda by byl o dotace vůbec zájem. Vyplnit anketu je možné do čtvrtka 6. června do 20:00 hodin ZDE. Otázky se týkají například toho, zda by respondenti využili příspěvku na nákup nákladního kola, který druh kola by případně zakoupili anebo k jakému účelu by ho používali.
„Zjišťujeme možnosti, jak takový program uskutečnit, pokud to bude dávat smysl. Udržitelná doprava včetně té nákladní totiž smysl má, protože šetří místo v ulicích i životní prostředí. Navíc by bylo fajn přiblížit se zase o kousek blíž k moderním západním metropolím, kde už jsou cargo kola dávno hojně využívaným dopravním prostředkem,“ napsal na Facebooku k probíhající anketě náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Dotazy se dále věnují i samotné formě dotace. Tedy zda by zájemci kolo nejraději financovali dotací a vlastními zdroji, operativním leasingem, kombinací dotace a leasingu nebo například úvěrem. Prostor je také pro vyjádření vlastních nápadů a komentářů nebo případného důvodu, proč není pro některé využití dotace pravděpodobné.
Podle některých je to bizár, jiným se nápad líbí
Odpověď na poslední zmíněnou otázku se nabízí přímo pod příspěvkem IPRu. Pražané si totiž v komentářích stěžují na nedokonalou existující infrastrukturu pro cyklisty, která dle jejich názoru není pro cargokola stavěná. „V Praze chybí infrastruktura pro jízdu na kole. Existující je kouskovitá a nebezpečná - pokud nebude vybudovaná bezpečná a souvislá, je pořizování nákladních kol nesmysl,“ stojí v jednom z komentářů. Podle dalších je návrh na dotace bizár a snahu přispívat soukromníkům na nákup e-cargokol považují za zbytečné rozhazování peněz.
Najdou se ale i tací, kterým se nápad zamlouvá. „E-cargokolo je super, v Německu takhle dováží kamarádi zeleninu z farmy v rámci Komunitou podporovaného zemědělství (v němčině zkratka So-la-wi), 12 kilometrů do centra Erfurtu. Nemohli si to vynachválit, mají elektro pohon přímo na vozíku a i těžší náklad to zvládne v pohodě. Tam se na to složila celá parta.. ale dotace na tohle by byly zrovna dobrý, myslím, pro zavedeni něčeho nového, co přispěje k lepšímu životnímu prostředí. A auta dotujeme my všichni z našeho zdraví a zdraví planety, tyhle "externality" bohužel v ceně nejsou započtené,“ přiblížil zkušenosti ze zahraničí jeden z členů sousedské facebookové skupiny Dejvická parta, kde se nápad také řešil.
Stejně rozporuplné reakce si vysloužil i příspěvek Zdeňka Hřiba. „Já bych moc chtěla, ale na pražských silnicích je to fakt o život. Nejezdím na kole moc dobře, přesto jsem se cítila na kole bezpečně všude možně jinde (Berlín, Dublin..), v Praze si netroufnu a holt, co neodnosím ze sousedských výměn na rukou, to doma nemám. Navíc konkrétně u nás ve Vršovicích se příšerně krade, kola obzvlášť,“ stálo v jednom z komentářů.
Psali jsme
Cyklostezky v Praze i okolí jsou během krásných dnů narvané k prasknutí. PrahaIN.cz se o tom přesvědčila na té zřejmě nejnavštěvovanější trase,…
Nákladní kolo může stát i 200 tisíc korun
Nákup elektrického nákladního kola přitom není levnou záležitostí. Jak jsme již dříve informovali ZDE, vyjde často dráž, než kolik by stálo například pořízení ojetého automobilu. V závislosti na druhu, tedy zda je nákladní prostor vepředu či vzadu, a také na výkonu motoru a dojezdu, se nová kola pohybují v cenové relaci asi od 60 až po 200 tisíc korun.
Jako příklad levnějšího modelu lze uvést například Cargo elektrokolo Longtail R500E se zadním nosičem, které je možné na e-shopu Decathlon pořídit za 75 tisíc korun. Naopak asi nejdražším modelem, na který jsme v nabídce českých obchodů narazili, je nákladní kolo Riese & Müller Load4 60 Vario za 204.900 korun z obchodu Cargobikedaddy.
Nákladní kolo si lze i zapůjčit. Možnosti v České republice shrnuje článek serveru Městem na kole z loňského roku. V Praze vypichuje výpůjčku nákladního kola Riese & Müller Transporter (dvě hodiny za 600 korun). Dále se zmiňuje o tom, že tento dopravní prostředek půjčuje zdarma politická strana Zelení svým podporovatelům a členům.