Praha chce zavést trvalé návštěvnické karty pro fialové zóny, přenosné parkovací oprávnění skončí

06. 12. 202308:01
Praha chce zavést trvalé návštěvnické karty pro fialové zóny, přenosné parkovací oprávnění skončí
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Zdeněk Hřib

TISKOVÁ KONFERENCE: Nová pravidla pro parkování v hlavním městě představil v úterý 5. prosince náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti), platit by měla začít od září 2024.

Praha má podle Zdeňka Hřiba jednu z nejkvalitnějších MHD doprav na světě. A není důvod, proč by město mělo dotovat soukromé parkování víc než veřejnou dopravu: „MHD dotujeme na úrovni 85 procent, za Lítačku zaplatí Pražané 15 procent její reálné ceny,“ řekl Zdeněk Hřib a uvedl příklad z Prahy 10, kde dříve bydlel: „Za parkování v obchodním centru zaplatíte měsíčně paušál 3.000 korun, to je 36.000 korun ročně. Parkovací karta vás může vyjít na 600 korun, čili město poskytuje 98 procent slevu. To je neudržitelné a bude potřeba s tím něco udělat.“

Podle nových pravidel by měli mít Pražané možnost zaplatit si paušál na fialové zóny kdekoliv ve městě a cena by měla být odstupňována podle míry emisí vozidla. Pokud vozidlo splňuje normu Euro 6, bude mít standardní cenu, elektrická a vodíková auta budou mít slevu, stejně tak jako hybridy. „Pokud má někdo auto splňující normu Euro 5 a nižší, nebude si moct nové návštěvnické oprávnění koupit. Usilujeme o bonifikaci místní dopravy a čistý vzduch,“ dodal náměstek primátora s tím, že vydávání rezidentních parkovacích povolení na modré zóny se toto nařízení nebude týkat. 

Zdeněk Hřib na tiskové konferenci. Zdroj: Zdeněk Strnad pro PrahaIN.cz

Elektromobily ovšem přijdou o svou hlavní výhodu, a to je parkování v Praze kdekoliv zadarmo: „Takové výhody pro elektromobily byly od začátku zamýšleny jako dočasné,“ řekl Hřib. Elektromobily by měly podle nového návrhu mít ovšem parkování zdarma v bezprostřední blízkosti nabíjecích stanic, jejichž výstavbu město silně podporuje, a to včetně přípojek na lampách veřejného osvětlení. Zdarma budou elektromobily parkovat u nabíječek nejvýše po dobu 24 hodin. Pokud tento čas vyprší mezi 22.00 a 8.00, automaticky se do osmé ráno doba prodlužuje, nikdo tak nebude muset podle Hřiba vstávat ve 4 ráno, aby přeparkoval. 

Praha chce také zpoplatnit část Prahy, jedná se hlavně o Smetanovo nábřeží nebo ulice Křižovnická, Karmelitská, Újezd a přilehlá náměstí. „Jsou to dva úseky dlouhé půl kilometru, cílem je, aby se nezpožďovaly tramvaje tak, jako k tomu dochází například u Karlova mostu,“ říká náměstek. Pro místní obyvatele by pak měla platit řada výjimek, od poplatku za vjezd by měli být osvobozeni rezidenti dotčených ulic a také jejich bezprostředního okolí, výjimku mají také vozíčkáři a ZTP. Vjezd nebudou kromě zásobování, městských servisních aut a vozidel Integrovaného záchranného systému platit ani ti, kteří mají pro danou oblast platné parkovací oprávnění. 

Další změnou je také často zmiňovaná výše pokut a postihů za neoprávněné parkování. Tady by mělo dojít k razantnímu zvýšení: „Soukromý majetek nemůže být dotován víc než veřejná služba. Chceme investovat do MHD, aby se uvolnilo místo na cestách pro ty, kteří to opravdu potřebují. A vymáhání s tím musí jít ruku v ruce. Je třeba zvednout poplatky za odtah a měly by se zpoplatnit také botičky,“ dodal Zdeněk Hřib. O kolik by se měly tyto poplatky zvednout, neuvedl, ovšem ohledně odtahů má jasno: „Počet odtažených vozidel by se měl zvýšit na pětinásobek,“ dodal. 

Všechny tyto plány jsou ovšem zatím ve fázi návrhů k připomínkování, vyjadřovat se k nim bude jak výbor pro dopravu, tak samotné městské části: „Ty jsou partnery k řešení problémů, se kterými se musíme potýkat. U zón placeného stání bych rád zvýšil jejich pravomoci,“ řekl Zdeněk Hřib a dodal, že městské části by si měly samy rozhodnout, jestli budou chtít mít na svém území zóny modré, fialové, či zda je tam budou mít vůbec: „Je v pravomoci městských částí, jestli tam chtějí mít třeba strom nebo zahrádku restaurace. Děsím se toho, že by někdo na magistrátu měl mít patent na rozum a říkat, co tam má být.” 

Pokud všechno půjde podle plánu, tak by nová pravidla měla začít platit od září 2024. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných