foto: Redakce PrahaIN.cz/Koloběžky a kola parkující na chodníku
Hlavní město Praha se pokusí problematické sdílené koloběžky vyřešit soukromoprávní cestou, a ne cestou vyhlášek. Plány na regulaci bikesharingu, které na tiskové konferenci představil náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti), prý počítají pouze s vymezenými parkovacími místy pro sdílená kola.
„Problémy spojené s bikesharingem, respektive se sdílenými elektrickými koloběžkami, tady v Praze jsou dlouhodobé.“ Těmito slovy zahájil pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib tiskovou konferenci týkající se chystané smluvní úpravy provozu sdílených dopravních prostředků. Podle jeho dalších slov došlo k tomu, že podpora, kterou by město mělo dávat do ekologické a udržitelné mobility, se začala zaměňovat s turistickou atrakcí. Zatímco na koloběžky se prý stížnosti jen kupí, sdílená kola fungují naprosto bez problémů.
Historické pokusy o regulaci sdílených koloběžek nedopadly příliš úspěšně. Svědčí o tom narůstající počty dopravních nehod nebo případů, kdy jezdci koloběžky využívají pod vlivem alkoholu. Řešení nyní nabídla shoda tří ministerstev, konkrétně ministerstva vnitra, ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu a obchodu. „Je to unikát, že se v téhle zemi tři ministerstva shodnou na jednom názoru. Takovou situaci nepamatuji,“ okomentoval na konferenci Hřib s tím, že doporučení ministerstev nabízí na rozdíl od návrhu Prahy 1 domyšlené řešení.
O návrhu první městské části jsme informovali ZDE. Radní v něm hlavnímu městu doporučili zavedení zón s úplným zákazem provozu elektrokoloběžek. Ten by se však vztahoval i na soukromé dopravní prostředky, se kterými však podle Hřiba žádné problémy nejsou.
Psali jsme
Rada první městské části schválila návrh, ve kterém hlavnímu městu doporučí zavedení zón se zákazem provozu elektrokoloběžek. Důvodem jsou…
Úplné vyloučení provozovatelů sdílených koloběžek
„Technickou správou komunikací bylo připraveno řešení, které se intenzivně projednávalo s městskými částmi, provozovateli i v koalici. Závěr jednání je takový, že dojde k úplnému vyloučení provozovatelů elektrických sdílených koloběžek z veřejných parkovacích míst pro tyto dopravní prostředky v celém městě,“ přiblížil plán města Hřib.
Nově tedy budou moci na vyhrazených místech v majetku hlavního města nebo jednotlivých městských částí parkovat pouze sdílená kola, a to jak klasická, tak elektrická. Pokud by provozovatelé chtěli i nadále v metropoli nabízet sdílené koloběžky, museli by si nasmlouvat vlastní parkovací lokality na soukromých pozemcích. To ale vedení města nepředpokládá. Výsledným efektem opatření má být tedy úplné vymizení problematických sdílených koloběžek z města.
Změny čekají i na provozovatele sdílených kol
Hlavní město navíc bude za vyhrazená místa pro sdílená kola očekávat úhradu ze strany provozovatelů. Ta by měla být 25 korun za jeden dopravní prostředek měsíčně. „Úhrada umožní určité samofinancování tohoto regulačního nástroje. Předpokládá se tam i nějaké předávání dat, která se budou zpracovávat na městské datové platformě Operátor ICT. Ten, kdo nebude pravidla respektovat, tak se vystaví riziku, že jeho sdílená koloběžka bude odklizena,“ dodal Hřib.
Chystané změny týkající se sdílených kol na tiskové konferenci detailněji představil ředitel Technické správy komunikací (TSK) Filip Hájek. Cíl byl podle jeho slov jednoduchý: vytvořit rámec, který bude kompromisem zájmů hlavního města Prahy, městských částí a provozovatelů. Hlavní město pověří TSK užíváním veřejného prostoru a smluvní vztah na využívání speciálních parkovacích míst pak vznikne mezi provozovateli sdílených kol a TSK. S koloběžkami se nepočítá vůbec.
Psali jsme
Několik cestujících na lince metra A směrem z Dejvic na Muzeum pobavila situace, k níž zcela nečekaně došlo před pár dny kolem poledne. Už…
TSK chystá pokuty
„Aby to fungovalo a kola se dávala tam, kam mají, potřebujeme provést standardizaci stanovišť,“ pokračoval Hájek. Tato speciálně značená stanoviště podle jeho slov budou moci využívat i soukromí uživatelé kol nebo koloběžek. „V rámci smluvního vztahu budeme vyžadovat pokuty, abychom motivovali řidiče k tomu, aby zaparkovali, kde mají. Navrhujeme 100 korun za vadné zaparkování a tisíc korun, když do nějakého časového limitu provozovatel kolo neuklidí z místa, kde být nemá. My to pak odstraníme a budeme to pokutovat,“ přiblížil Hájek.
Co se týče časového harmonogramu, momentálně je tisk týkající se řešení sdílených jednostopých dopravních prostředků ve schvalovacím kolečku. Jakmile ho hlavní město schválí, což by mělo být v průběhu letošního května, TSK je připravena začít uzavírat smlouvy s jednotlivými poskytovateli. Připravit se na nový systém však podle ředitele bude chvíli trvat. Rok 2025 by měl tedy znamenat jisté provizorium a od roku 2026 by se měly kontroly rozjet naplno.
V rámci poslední akce Koloběžka strážníci zjistili 1.053 přestupků, z nichž 728 spáchali jezdci na koloběžkách, informovala i tom Irena Seifertová z městské policie. „Za přestupky uložili 388 pokut ve výši 163 600 korun a 39 přestupků oznámili správnímu orgánu. Nejvíce přestupků v souvislosti s jezdci na koloběžkách řešily hlídky na Praze 1, 5 a 3. Přestupků cyklistů odhalili strážníci nejvíce na Praze 13, 4 a 7,” uvedla. Během první březnové akce strážníci řešili 972 přestupků, i tehdy více jak 2 třetiny přestupků spáchali právě koloběžkáři