foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Tramvaj, ilustrační foto
Už v předešlém volebním období zažila Praha tramvajový boom. K již otevřeným i právě budovaných novým tramvajovým tratím by měly v budoucnu přibýt další. Plány počítají s novým tramvajovým okruhem i prodloužením stávajících tratí tak, že jejich délka brzy dosáhne 150 kilometrů.
Budoucnost pražských tramvajových tratí představili náměstek pro primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) a náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN) v rámci debaty v Centru architektury a městského plánování (CAMP). O představení nového tramvajového okruhu a dalších novinkách informuje tisková zpráva magistrátu.
„MHD je páteří každého města, v případě Prahy je její role zcela zásadní. Pražská veřejná doprava je považována za jeden z nejkvalitnějších dopravních systémů v Evropě. Zejména kolejová doprava je klíčová, protože je ekologická, prostorově efektivní a v souladu s naším klimatickým plánem. Tuto silnou stránku Prahy musíme dále rozvíjet. Zkvalitňování a rozvoj nové infrastruktury a zlepšování uživatelského komfortu a plánování podle skutečných dat jsou hlavními cíli pro následující období. S kolegou Petrem Hlaváčkem navazujeme na nevídaný tramvajový boom započatý v minulém období, prioritou pro nás je stavba tramvajového okruhu,“ uvedl Zdeněk Hřib.
Tramvaje jsou rychlé, udržitelné a komfortní
Náměstci představili v současné době nejsledovanější projekty v oblasti rozvoje nových tramvajových tratí. Prioritou pro ně přitom je tramvajový okruh, který by měl Prahu propojit po jejím celém obvodu.
„Tramvaje mají městotvorný vliv a jejich rozvoj v Praze vnímám jako zásadní z hlediska zlepšování dopravní dostupnosti nových čtvrtí. V minulém volebním období jsme započali důležité projektové práce a první výsledky v podobě stavebních prací a zprovozněných úseků již vidíme. Ale nepolevujeme a s kolegou Zdeňkem Hřibem chceme do velkých rozvojových čtvrtí, jako jsou například Nové Dvory nebo Nákladové nádraží Žižkov, přivádět tramvajové tratě, protože jde o rychlou, udržitelnou a komfortní alternativu k ostatním způsobům dopravy,“ informoval Petr Hlaváček (STAN).
Potřeba je i posílit kapacitu a spolehlivost v centru
Pokračovat by měla i výstavba a projektová příprava dalších úseků, které navážou na současné tramvajové trati a zajistí obsluhu dalších okrajových částí města. Prioritou je i posilování kapacity a spolehlivosti sítě, zejména pak v nejpřetíženějším centru města.
„Osobní automobily nemohou blokovat plnou tramvaj lidí. Podnikneme opatření pro zvýšení plynulosti tramvajové dopravy především v místech, kde se silniční a tramvajová doprava potkávají. Zvýšíme proto investice a využijeme rozšířené základny dat o mobilitě a infrastruktuře, moderní telematické systémy a zefektivníme procesy spolupráce a plánování provozu a rozvoje dopravy. Budeme usilovat o potřebné legislativní změny a vyšší pokuty za blokování MHD,“ doplnil Zdeněk Hřib.
Psali jsme
Při výběru bydlení je důležité brát v potaz hned několik zásadních faktorů. Kromě dispozice bytu, lokality, obchodů nebo služeb je to pro mnoho…
Spousta projektů je v přípravě
Zatím poslední tratí, kterou se v Praze podařilo nově zprovoznit, bylo prodloužení linky číslo 17 z Modřan do Libuše. Každý druhý spoj tak od 27. května obsluhuje čtyři nové zastávky, konkrétně Hasičskou stanici Modřany, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš a Libuš. Práce tu přitom začaly teprve v dubnu 2022.
V přípravě jsou i další tratě, například ty, které budou spojovat Holyni se Slivencem nebo Divokou Šárku s Dědinskou. Tramvaje budou jezdit také přes Dvorecký most.
Těsně před výběrem zhotovitele je stavba trati na Václavském náměstí. Trať, která propojí Muzeum, Václavské náměstí a Vinohradskou třídu je už ve fázi projektové dokumentace pro stavební povolení.
První tramvaj na území středních Čech
Dokumentace se zpracovává i pro revoluční spojení Vozovny Kobylisy se Zdiby, které by mělo jako první překročit hranice metropole se Středočeským krajem.
Dalšími tratěmi, o kterých se momentálně jedná jsou projekty Počernická, Libuš – Nové Dvory, Malovanka – Strahov, Kobylisy – Bohnice, Olšanská – Habrová či prodloužení úseku na Pankrác. Schválené k přípravě jsou i tratě před Hlavním nádražím, Ďáblice – Čakovice, Podbaba – Suchdol, Komořany nebo Motol – Vypich.
Klíčový je však tramvajový okruh. Ten by měl propojit stávající tratě prostřednictvím takzvaných tangent, tedy tratí, které nemíří do centra města, ale propojují jednotlivé již existující čtvrtě. Podpoří to i záměr na vznik takzvaného 15minutového města a uleví automobilové dopravě.
Rizikové je pro tramvaje centrum
Ani tramvaje nejsou v pražských ulicích ušetřeny dopravních nehod. Nejvíce se jich přirozeně stává přímo v centru, tedy na území první městské části. Dle tiskové zprávy za to může zejména nepozornost chodců i ostatních řidičů.
Nejvíce nehod způsobují takzvané mobil-zombie. To jsou lidé, kteří místo dění kolem sebe sledují mobilní telefon, a tím pádem vstoupí do jízdní dráhy tramvaje. Ta ale uhnout nemůže.
„Podobně často způsobují nehody také řidiči aut, kteří slepě sledují navigaci a při odbočování vlevo vjedou tramvaji do cesty,“ sdělil Milan Bárta, vedoucí oddělení vzdělávání a výcviku řidičů tramvají DPP.