Praha schválila nový jízdní řád dopravních investic

01. 07. 202413:41
Praha schválila nový jízdní řád dopravních investic
foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Stavba železničního mostu v ulici Dukelských hrdinů

Rada hlavního města Prahy dala zelenou Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí do roku 2026. Ten určí nový jízdní řád dopravních investic Prahy. Na realizace je počítáno s aktuálně dostupnými finančními prostředky města.

„Městský rozpočet není neomezený a je proto nutné stanovit priority investic a dát jim jasný jízdní řád. Díky tomu budeme moci více upnout síly na projekty, které jsou už ve vysoké fázi připravenosti a rozložit si efektivněji v čase záměry, které teprve musí získat od státních úředníků kulatá razítka,“ uvádí v tiskové zprávě náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

Hlavním cílem aktualizace Plánu udržitelné mobility je určení priorit jednotlivých projektů dopravní infrastruktury a s tím spojeným efektivním vynakládání energie na přípravu opatření, která se budou realizovat. Neméně důležitým cílem je získání financí z jednotlivých dotačních titulů Evropské unie, a to do roku 2030. Hodnota investičních akcí je odhadována na 224 miliard korun. Díky spolufinancování z dotací Evropské unie, Státního fondu dopravní infrastruktury a dalších zdrojů hlavního město předpokládá, že na opatření vynaloží 156,6 miliardy korun.

„Praha by si rozhodně zasloužila, aby vnitřní Městský okruh financoval stát, podobně jako tomu je v Brně. Jedná se jednoznačně, stejně jako v případě metra D, o stavby celostátního významu. Bohužel se tak zatím neděje. Snažíme se intenzivně využívat i evropské dotace, například na stavbu nových tramvajových tratí včetně tramvajového okruhu, který jsme ve volbách slíbili voličům. Další evropské dotace jdou na obnovu vozového parku dopravního podniku, díky čemuž budeme mít ve městě čistší vzduch,“ dodává Hřib.

105 miliard korun je určeno na výstavbu metra D, 119 miliard na další dopravní opatření. Stavba nové linky metra D byla zahájena v roce 2022 a její dokončení je plánováno na rok 2029. V současné době zde dělníci pracují na nové stanici Pankrác D. Koncem léta by mělo dojít proražení spojky C-D do stanice Pankrác C. „Na čelbách stanice metra D je vyražen průměrně jeden metr za den,“ řekl v rozhovoru pro PrahaIN.cz Petr Chamra, vedoucí koordinace stavby společnosti Subterra.

Rekonstrukci potřebuje celá řada pražských mostů

V oblasti rozvoje hromadné dopravy bude hlavní město pokračovat například v automatizaci metra C, přípravě výstavby Terminálu Smíchov, výstavbě tramvajového okruhu a výměně vozového parku za energeticky šetrnější soupravy. Mezi roky 2025 a 2026 mají na rozvoj veřejné dopravy směřovat peníze z 71 procent celkových investic.

Součástí plánu je i zvýšení bezpečnosti v okolí severojižní magistrály v místech Legerova – Sokolská, zřizování školních ulic a celkové zklidňování dopravy v místech, kde se pohybuje větší počet dětí. Pozornosti však neujde ani rekonstrukce a výstavba mostů. Kupříkladu u Libeňského mostu, který se v minulosti stal hlavním tématem mnoha horlivých debat. S jeho zbouráním se počítalo za primátorky Adriany Krnáčové (ANO) už mezi roky 2014 a 2018. Neúspěšné zde byly i snahy o jeho prohlášení za kulturní památku, o tom informujeme ZDE.

Podle tiskové zprávy městské části Praha 8 práce na jeho opravách uzavřou průjezd mezi Karlínem a Libní od 30. června do 7. července 2024. Během těchto dní dojde k demolici posledního ze tří mostů na Rohanském ostrově, který je součástí Libeňského soumostí. Rekonstrukci se však nevyhne ani most Legií, Palackého, Čechův a Hlávkův. Počítá se také s dokončením rekonstrukce Barrandovského mostu a přípravy oprav Strahovského tunelu nebo opatření v oblasti řízení dopravy a telematiky. Na rekonstrukci mostů, ulic a silniční infrastruktury je mezi roky 2025 až 2026 vyčleněno 6 miliard korun.

Investovat se bude i do rozvoje cyklostezek, mobiliáře bikesharingu, rozvoje dobíjecí infrastruktury pro e-mobilitu, zefektivnění zón placeného stání včetně kontroly a vymáhání pokut za přestupky, snížení dopadů city logistiky nebo optimalizaci sdílených forem mobility.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných