foto: Georgi Bidenko pro PrahaIN.cz/Vlak, ilustrační foto
Hlavní město a Středočeský kraj zahájily předběžné tržní konzultace s výrobci akutrolejových elektrických jednotek, které by měly od prosince 2029 jezdit na regionální tratích Pražské integrované dopravy (PID). Cílem konzultací je připravit zadávací podmínky a informovat dodavatele o záměrech a požadavcích objednatelů.
Vybraný dodavatel by měl dle očekávání Prahy i Středočeského kraje od prosince 2029 nabídnout až 30 nových kolejových bateriových elektrických motorových jednotek s přibližnou kapacitou asi 145 sedadel, variantně pak 230 sedadel, která budou svým počtem i kvalitou schopna zajistit potřebný objem služeb veřejné železniční dopravy. Vyplývá to z tiskové zprávy organizace PID.
Pro bateriové elektrické motorové jednotky, anglicky Battery Electric Multiple Unit, se používá zkratka BEMU. Jednoduše řečeno jde o vlaky kombinující elektrický pohon z trolejí s pohonem na baterie. Takové jednotky mohou jezdit i na tratích, které nejsou plně elektrizované, což je jejich největší výhodou. Díky možnosti jízdy na baterie také snižují emise škodlivých látek a jejich provoz je tišší než tradiční dieselové motory.
Vlaky budou jezdit do Mělníka nebo Čerčan
Předběžně je s provozem BEMU jednotek počítáno na tratích z Prahy do Mělníka a do Čerčan/ Čisovic, popřípadě Dobříše. Ve střednědobém horizontu by nové vlaky mohly být nasazeny také na tratích z Čerčan do Zruče na Sázavou a z Kutné Hory do Zruče nad Sázavou. Provoz klasických elektrických jednotek (EMU) se dále předběžně předpokládá především na tratích z Prahy do Ústí nad Labem a z Prahy do Tábora.
Přímo bylo se záměrem osloveno 9 výrobců, další se mohou dle Věstníku veřejných zakázek ještě přihlásit. Nabídkové řízení bylo zahájeno s tím, že vybraný dopravce bude odpovědný jak za provoz, tak i za pořízení vozidel od prosince 2029 na smluvní období nejméně 15 let. Objednatelé budou zároveň usilovat o zajištění dotací na pořízení části nových vozidel dle podmínek programu Modernizačního fondu Ministerstva životního prostředí, které by pokryly alespoň část jejich pořizovací hodnoty.
Psali jsme
Desítka v letošním roce pokračuje v participativní akci s názvem Strategie tour. Tentokrát zamíří na Skalku, kde místním obyvatelům nabídne nejen…
Cílem konzultace je prozkoumání trhu
„Předmětem jednání v rámci předběžné tržní konzultace (PTK) bude prezentace účastníka PTK týkající se nabízeného portfolia akutrolejových elektrických železničních vozidel (BEMU), respektive elektrických železničních vozidel (EMU) a realizovaných referenčních projektů na vozidla BEMU/EMU, spolu s navazující diskuzí ohledně naplnění základních parametrů a požadavků objednatelů,“ stojí ve Věstníku veřejných zakázek.
Cílem předběžné tržní konzultace je především provedení průzkumu trhu a ověření možností výrobců. Další důležitá témata, která mohou být v rámci konzultací s dodavateli řešena, jsou například kritické časové milníky pro vývoj, výrobu a uvedení do provozu požadovaných vozidel v prosinci 2029, struktura záručních podmínek výrobce na požadovaná vozidla či možný zájem výrobců na participaci v projektu nad rámec výroby a dodání vozidel.
BEMU vlaky budou jezdit i v Moravskoslezském kraji
Kontrakt na dodání prvních duálních elektricko-bateriových vlaků už v loňském roce uzavřely České dráhy. Jak informovaly v tiskové zprávě, celkem 15 nových vlaků od domácí firmy Škoda Group chtějí v budoucnu nasadit na tratě v Moravskoslezském kraji. Stanou se tak vůbec prvním dopravcem v Česku, který BEMU vlaky nasadí do provozu.
„Nasazení duálních vlaků snižuje emise uhlíkových plynů při provozu na neelektrizovaných tratích a umožňuje nabídnout občanům více přímých spojení, která kombinují jízdu například na hlavních elektrizovaných tratích a vedlejších tratích bez elektrizace,“ uvedl ve zprávě Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.