Prahu zaplavují elektrokola. Co přijde dál?

12. 12. 202110:00
Prahu zaplavují elektrokola. Co přijde dál?
foto: Se svolením IPR Praha/Cyklodepo na Florenci

Praha zlepšuje možnosti dopravy a zároveň šetří ovzduší. V hlavním městě vznikají takzvaná cyklodepa jedno za druhým, nové bylo právě otevřeno na Smíchově. Elektrokola zatím využívají firmy k rozvážení menších zásilek a zájemců stále přibývá.

Praha se stejně jako další velká evropská města snaží rozvážet zboží ekologicky, v rámci toho vznikají depa s elektrokoly, která rozvážejí na krátké vzdálenosti. Takzvaná cyklodepa byla vybudována na Florenci a nově i pod městským okruhem na Smíchově.

Kola by měla přispět i k odhlučnění ulic nejen k ekologické přepravě. Také by se měla zvýšit spolehlivost doručování a bezpečí bez dodávek. Elektrokola jsou ideální pro převoz menších kancelářských zásilek a v hustém provozu jsou často rychlejší než doprava dodávkou. Elektrokola jsou na krátkých trasách (kratších než 10 km) dokonce rychlejší než auta a nezabírají tolik místa, takže je město shledalo praktickými.

Depa zatím využívá celkem 7 doručovacích firem a další by se měly zapojit od příštího roku. Náměstek primátora Adam Scheinherr k tomu dodal: „Společnosti, které se chtěly do projektu zapojit, se nám na Florenc ani nevešly.“ Společnosti, které projevily zájem, zde platí nájem a rozvoz si organizují samy, město pouze poskytuje budovy, kde firmy sídlí.  „Pouze na začátku jsme poskytovali know-how, které jsme nasbírali po celém světě,“ řekl Adam Scheinherr.

O depa je velký zájem

Do provozu depa, které bude nyní sloužit k doručování zásilek, se zapojilo mnoho velkých firem jako DoDo, damejidlo.cz, wedo.cz, DHL Express, PPL, Zásilkovna, Velká pecka a Direct Parcel Distribution. S provozem pomáhá ekolo.cz. „Jako firma z byznysu nejsme příliš svázáni ­byrokracií a máme snadnější pozici v jednání s logistickými společnostmi, kterým vysvětlujeme přínosy logistiky prostřednictvím elektrokol. Také jim nabízíme technické poradenství a servisní zázemí. Stručně řečeno, máme na starosti koordinaci a provoz cyklodepa,“ řekl Jakub Dittrich, jednatel společnosti.

Jelikož předchozí depo na Florenci mělo velký úspěch, kdy bylo rozvezeno za rok 70 tisíc zásilek a naježděno více než 23 tisíc kilometrů, došlo tedy i k postavení druhého na místě převážně nevyužitého parkoviště, které mělo být dle původního plánu dokončeno již v srpnu. Nyní konečně může přispět k rozšíření doručování do historického centra a na druhou stranu Vltavy.

 

Evropská města jsou v současné době přeplněna, prostor v nich je limitovaný, místa pro auta jsou využívána na maximum a místo ve městě neumožňuje další výstavbu infrastruktury pro motorová vozidla. Evropský hospodářský a sociální výbor dne 25. dubna 2007 vydal prohlášení: „Auta jsou sice pro moderní společnost důležitá, ale města orientovaná na automobilovou dopravu už nejsou ani možná, ani žádoucí. Základním prvkem moderního plánování dopravy ve městech by se proto měla stát doprava veřejná a ty druhy osobní dopravy, které jsou ohleduplné k životnímu prostředí (např. cyklistická a pěší)“. 

Cyklodepo na Florenci se v Evropské soutěži Eurocities Awards 2021 dostalo mezi tři nejlepší projekty v kategorii Zero Pollution (Nulové znečištění).

 

Přestavba parkoviště na depo nebyla nijak výrazně náročná. Město muselo nechat pouze připojit inženýrské sítě. První cyklodepo u nás vzniklo velice podobně, bylo vystavěno na místě nevyužívaného parkoviště poblíž Masarykova nádraží pod severojižní magistrálou. Celkové náklady na zařízení depa tak nejsou vysoké. Náměstek je odhaduje do výše 200 tisíc korun.

Podobná depa by se měla v budoucnu v Praze rozšířit a nahradit částečně dopravu dodávkami, stát se tak základem městské logistiky. „Naše dosavadní zkušenost v Praze ukazuje, že mikrodepa v centru měst přispívají k zefektivnění logistiky, aby zboží dorazilo vždy z co nejkratší vzdálenosti. Jinými slovy, čím více dep budeme mít, tím lépe bude celý systém fungovat. Na obou depech spolupracujeme s největšími logistickými hráči na trhu, kteří v tomto projektu stejně jako hlavní město vidí obrovský potenciál a uvědomují si, že efektivní logistika je základem zdravého města,“ uvedl Adam Scheinherr.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných