Auta na náplavce, tramvaje stojí, chaos v dopravě. Rekonstrukce tramvajové trati na Rašínově nábřeží právě začíná

15. 02. 202211:25
Auta na náplavce, tramvaje stojí, chaos v dopravě. Rekonstrukce tramvajové trati na Rašínově nábřeží právě začíná
foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz/Na Výtoni už se pilně pracuje.

Totální zmatek a nervy řidičů na hraně. Cesta ze Smíchova přes Palackého náměstí je zážitek, který ne každého povzbudí. Právě totiž začala rekonstrukce tramvajové trati mezi Palackého náměstím a Výtoní. Zdánlivě jednoduchá objížďka po náplavce působí chaos a zastavuje i tramvaje.

Cesta do práce tramvají ze Smíchova na Vinohrady končí překvapivě uprostřed Palackého mostu. Tramvaj chvíli stojí, pak řidič otevírá dveře a lidé se zvědavě hrnou ven. Nehoda? Spadlá trolej? Cestující spekulují jen chvíli, stačí se rozhlédnout a je jasno. Právě začala oprava tramvajové tratě na Rašínově nábřeží...

Policie chvílemi zastavovala i tramvaje na Palackého mostě. Foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz

Oranžové majáky aut a strojů dopravního podniku záhy doplňuje modrý odstín. Přijíždí dopravní policie a začíná řídit dopravu na mostě. Z toho je mezitím pěkný výhled na celé to nadělení. Náplavka, na níž přes noc vyrostl koridor svodidel pro objížďku uzavřeného úseku, kompletně stojí. Už od Palackého náměstí a také dále na nábřeží i na mostě. Ridiči se nervózně „zipují“ na křižovatce, která připomíná spíše Bangkok nebo Hočimin City.

Neřízená doprava na Palackého náměstí se zvrhla v chaos. Foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz

Na samotném nábřeží se mezitím pilně pracuje. Dopravní podnik tu má bagry, které s armádou dělníků řeší koleje, plošinová vozidla se zase soustředí na trolejové vedení. Pracovat se tu má asi měsíc a půl, přesně do „apríla“.

Na celém úseku se opravují i tramvajové troleje. Foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz

Od 15. února do 8. března pak pojedou auta ve směru od Palackého náměstí k Výtoni právě po náplavce. V opačném směru vede objížďka k Albertovu, kolem botanické zahrady, Vyšehradskou a přes roh Karlova náměstí pak Trojickou zpět na nábřeží.

Objízdné trasy spíše stojí

Touto trasou ostatně v tuto chvíli jedou i tramvaje z Modřan a Podolí. Cestou je vidět, že jde opravdu o razantní zásah do už tak napjaté dopravy v centru. Objízdná trasa stojí podobně jako náplavka, i tady je s prvním dnem omezení patrný chaos.

Auta na náplavce víc stála než jela, později se do řízení dopravy vložila policie. Foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz

A proč vlastně to všechno? Důvod je celkem prostý. Trať v uvedeném úseku se podle radního pro dopravu, Adama Sheinherra (Praha sobě), naposledy opravovala v roce 1979. Zároveň je třeba úsek opravit i v souvislosti s plánovaným prodloužením travajových linek do Libuše.

Méně lidí na náplavce

I volba zimních měsíců byla podle Sheinherra smysluplná. „Není to úplně ideální pro stavební práce, ale zároveň z hlediska dopravní zátěže a nízké návštěvnosti náplavky, je to logické,“ uvedl s tím, že objížďka nezasáhne do funkce náplavky až tak dramaticky. „Farmářské trhy se posunou ze stávajícího místa výše proti proudu, pro pěší a cyklisty jinak bude místa na náplavce dostatek,“ dodal Sheinherr.

„Rekonstrukce Rašínova nábřeží souvisí i s výstavbou nové tramvajové tratě Modřany – Libuš, potřebujeme totiž do budoucna kontinuálně a spolehlivě jezdit z Palackého náměstí přes Podolí, Braník, Modřany až do Libuše,“ vysvětlil už dříve Jan Šurovský, technický ředitel dopravního podniku pro povrchovou dopravu.

Na Výtoni se vedle trati budou též rozšiřovat nástupní ostrůvky. Foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz

Podle jeho slov bude v dotčeném úseku kompletně modernizována tramvajová trať, do budoucna by měla být vybavena protivibračními rohožemi a protihlukovým vybavením. „Hluk z tramvajové dopravy by se měl citelně snížit, což jistě ocení obyvatelé domů na nábřeží,“ potvrdil i Sheinherr. Na Výtoni, kde se už aktivně pracuje, by měla být rozšířena refýž a vzniknou tu i nové, bezpečnější přechody pro chodce.

Celkové náklady na rekonstrukci tramvajové tratě v úseku dlouhém 570 metrů, by podle vyjádření hlavního města měly být asi 50 milionů korun.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných