foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Tramvaj, ilustrační foto
V pondělí 11. září 2023 dali pražští radní na svém jednání zelenou přípravě projektové dokumentace pro stavbu dvou nových tramvajových tratí. První z nich má vést z Dvorců přes Budějovickou do Michle, kde se napojí na stávající trasu. Druhá plánovaná tramvajová trať bude součástí severního tramvajového okruhu a její trasa povede z Podbaby přes nový most do Troje, odkud bude pokračovat do Bohnic. Se zahájením první stavby se počítá nejdříve v roce 2029, v druhém případě to bude ještě o rok později.
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) uvádí ve své tiskové zprávě, že spolu s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) zajistí pro trať mezi Dvorci a Michlí projektovou dokumentaci a následná povolení pro stavbu. Pro novou trať do Bohnic nejdříve vypracuje podrobnou komplexní studii a následně tento investiční záměr projde procesem EIA.
Přestup na stanici metra D
Celková délka tramvajové tratě začínající v místě současných zastávek Dvorce má podle již existujících studií dosáhnout délky 4,8 kilometrů. Povede ulicí Jeremenkova, Olbrachtova, Vyskočilova a V Zápolí do Pekárenské ulice, překříží Ohradní ulici a bude pokračovat k odstavnému nádraží, odkud se samostatným úsekem dostane do ulice Plynární, kde se v křižovatce s ulicí Nad Vinným potokem napojí na stávající tramvajovou trať.
Na trase se plánuje deset zastávek, s přestupem na metro linky D se počítá v místě dnešní autobusové zastávky Na Strži.
Odhadované náklady na výstavbu jsou přibližně 1,7 miliardy korun. S jejím začátkem se počítá zkraje roku 2029, do provozu by měla být uvedena v roce 2031.
Význam nové tramvajové tratě pro rychlejší spojení mezi Prahou 4 a Prahou 5 podpoří plánované zprovoznění dopravy na Dvoreckém mostě na konci příštího roku.
Páteřní dopravní spojení přes Vltavu v těchto místech nyní zajišťuje vytížená autobusová linka č. 118 jezdící přes Barrandovský most. Až začne v dohledné době využívat spojení přes nový most, tak se díky zkrácení trasy předpokládá další zvýšení zájmu o její využití ze strany cestujících.
Psali jsme
Studio William Mattews Associates mimochodem stojí také za návrhy londýnské lanovky Cable Car nebo za modernizací nádraží London Bridge. Novinku…
Do Bohnic novou tramvají nebo lanovkou?
Na nové tramvajové trati spojující městské části Praha 6, Troja a Praha 8 se plánuje výstavba nového mostu přes Vltavu na úrovni severního ostrohu Císařského ostrova a také tunelu do Bohnic, který vyústí v Mazurské ulici poblíž polikliniky.
Odhadované náklady na výstavbu tratě mezi Podbabou a Bohnicemi představují částku přibližně 6,5 miliardy korun. Zahájení její výstavby bude možné nejdříve v roce 2030, její zprovoznění lze očekávat v roce 2034. DPP nejdříve vypracuje podrobnou komplexní studii a následně tento investiční záměr projde procesem EIA.
Další stavbou sloužící pro zajištění dopravního spojení mezi městskými částmi na obou vltavských březích je již v minulosti odsouhlasený záměr výstavby lanovky, který se aktuálně nachází ve fázi posuzování vlivu stavby na životní prostředí.
Preferovanou variantou výstavby je podle vyjádření prvního náměstka primátora a předsedy dozorčí rady DPP Zdeňka Hřiba (Piráti) tramvajová trať.
„Vzhledem ke komplikovanosti obou projektů je potřebné paralelně zahájit přípravu tramvajové tratě alespoň v rovině zajištění komplexního návrhu jejího technického řešení a získání informací o vlivu záměru na životní prostředí. V návaznosti na výsledky obou materiálů následně rada hlavního města zadá DPP samotnou projektovou přípravu výstavy této tratě,“ uvedl Zdeněk Hřib.