Pražané chtějí bydlet maximálně 10 minut od MHD

14. 06. 202320:33
Pražané chtějí bydlet maximálně 10 minut od MHD
foto: Vít Hassan, PrahaIN.cz/Zastávka MHD, ilustrační obrázek

Při výběru bydlení je důležité brát v potaz hned několik zásadních faktorů. Kromě dispozice bytu, lokality, obchodů nebo služeb je to pro mnoho lidí také dopravní dostupnost do centra města a s tím spojená blízkost zastávky MHD. Celých 7 procent Pražanů to ale má na nejbližší zastávku více než 15 minut pěšky.

Pražané bydlí v průměru asi 5 až 10 minut pěší chůze od nejbližší zastávky městské hromadné dopravy. Více než 15 minut je pro ně už při výběru bydlení nepřijatelné. Dle analýzy provedené Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), kterou redakci poskytl mluvčí Marek Vácha, žije do 15 minut od nejbližší zastávky asi 93 procent obyvatel Prahy.

„Pro mnoho lidí je dostupnost veřejné dopravy jedním z klíčových kritérií při výběru nemovitosti. Z naší zkušenosti jsou Pražané ochotni bydlet v průměru do vzdálenosti cca 10 minut pěší chůze od nejbližší zastávky MHD. Více než 15 minut chůze je pro většinu lidí považováno za nepřijatelně daleko,“ sdělil pro PrahaIN.cz Milan Cícer, marketing manager společnosti Maxima Reality, která zajišťuje prodej nemovitostí už více než 25 let.

Za dostupnost se platí

Existují ale podle něj i výjimky, a to zejména u lidí, kteří disponují vlastním autem nebo hledají klidnou lokalitu. Rozhodující je pak také cena nemovitosti či pronájmu, protože často platí, že čím dál je dům od dopravní obslužnosti, tím je levnější.

„Lidé si jsou za dobrou dostupnost na MHD určitě ochotni připlatit. V praxi se to děje. Co se týče podílu na ceně, je to individuální. Do ceny vstupuje spoustu faktorů. Podíly se tedy vždy liší, nelze paušalizovat,“ dodal Cícer.

Autobusy jsou považovány jen za doplněk

S dostupností veřejné dopravy by měla pomoci i probíhající výstavba metra D, na kterou navážou i nové tramvajové, vlakové či autobusové spoje a trasy. Síť metra má v současné době 65,1 kilometrů a kromě páteře městské hromadné dopravy slouží také jako významný městotvorný prvek, iniciátor proměn uličních prostorů a základ nových lokálních center. Právě v jeho blízkosti je poptávka po bydlení největší.

„Metro je obecně velmi oblíbené, protože umožňuje rychlé spojení s centrem města. Tramvaje jsou také populární. Autobusy jsou často považovány spíše za doplněk k metru a tramvajím,“ uzavřel Cícer.

Tramvajová trať zaostává

Tramvajová trať ale dle dokumentů IPR za rozvojem města v současné chvíli zaostává a má výrazné deficity. Odehrává se na 142,7 kilometrech. Cílem města do dalších let je tramvajemi propojit významné části města mimo centrum, kde dosud plní páteřní funkci systému autobusy.

Z dokumentů dále vyplývá, že většina obyvatel Prahy bydlí asi 15 až 20 minut jízdy metrem, tramvají nebo autobusem od centra města. Centrum je v tomto případě vymezeno zastávkami Jiráskovo náměstí, Karlovo náměstí, I. P. Pavlova, Muzeum, Hlavní nádraží, Náměstí Republiky, Masarykovo nádraží, Florenc, Dlouhá třída, Právnická fakulta, Staroměstská a Národní divadlo.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných