Pražané se mohou těšit na nové tramvaje. Ty současné mohou sledovat přes satelit

26. 09. 202208:28
Pražané se mohou těšit na nové tramvaje. Ty současné mohou sledovat přes satelit
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Tramvaj Škoda 15T

Až 200 nových tramvajových vozů chce zakoupit rada hlavního města. Prvních minimálně 40 by mohlo pražské ulice brázdit už do konce roku 2026.

Jak na svém Facebooku uvedl Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR), veřejnou zakázku dostal na starosti Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Nové tramvajové vozy by měly být vyhovující nejen z hlediska ceny, ale také délkou záruční doby a nízkými náklady na životní cyklus vozového parku.

Své požadavky na nové tramvajové vozy vyjádřili v komentářích i samotní cestující. Od věci by podle nich nebyl například display s označením čísla tramvaje vzadu. Dále požadují velká otevíratelná okna, omyvatelná sedadla či tyče, kterých se budou moci chytit i lidé menší postavy.

Vícefrekvenční přijímače dokáží rychle a přesně určit polohu tramvaje

Dopravní podnik ale mezi tím zkvalitňuje služby současných tramvají. Do jednotlivých vozů nyní instaluje vícefrekvenční satelitní přijímače, které dokáží přesně a rychle určit jejich polohu. Do konce příštího roku už by je měly mít všechny tramvaje v pravidelném provozu, jak uvádí DPP na Facebooku.

Nově instalované satelitní přijímače mohou přijímat signál z různých globálních družicových polohových systémů, zejména z evropského autonomního systému Galileo, díky čemuž je určení polohy výrazně přesnější, a navíc zcela zdarma.

Cílem projektu je modernizace stávajících satelitních přijímačů, které využívají pouze signál GPS. Přesnější určení polohy vozů pomůže nejen s přehledem o aktuální dopravní situaci dispečerům i cestujícím, ale nabídne i úspory v rámci provozu vozidel a infrastruktury díky novým možnostem optimalizace jízdy.

Změna přichází po dvaceti letech

Tramvaje jsou satelitními přijímači vybaveny už zhruba 20 let. Jejich zastaralé technologie často vykazují výrazné odchylky od skutečnosti, a to v rámci desítek i stovek metrů. To je pro další rozvoj moderních aplikací nevyhovující. Proto se DPP rozhodl v rámci pilotního programu otestovat právě vícefrekvenční satelitní přijímače.

Novou technologií už je v současné době vybaveno všech 55 tramvají typu 14T, 35 vozidel T3R.PLF a také většina tramvají KT8N2. To je necelá třetina všech pravidelně používaných tramvají v Praze. V rámci plánované údržby nebo oprav by pak měly nové přijímače dostat do konce příštího roku úplně všechny tramvaje.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných