foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Oprava runwaye na Letišti Praha
Letiště Václava Havla v Praze má dvě plnohodnotné vzletové a přistávací dráhy. Ty se ovšem kříží, a tak není možné tyto dráhy využívat současně.
Po většinu roku se využívá hlavní dráha RWY 06/24. Podle webu pražského letiště však tuto dráhu nyní čeká pravidelná údržba.
Údržba se provádí dvakrát ročně, vždy mimo dobu hlavního letového náporu. Podzimní úpravy začnou 16. října a skončí 27. října.
Údržba spočívá v tom, že se dráha musí očistit od ohromného množství gumy, která na asfaltu zůstává od leteckých kol. Musí se zjistit, zda nejsou na dráze některé nesrovnalosti a ty se musí případně odstranit a zarovnat. Zároveň dochází i k obnově značení dráhy. Velká pozornost je kladena i na funkčnost svodů dešťové vody. Kdyby na dráze po deštích zůstávaly kaluže, bylo by to letadla velmi nebezpečné.
Během těchto úprav bude veškerý letecký provoz převeden na vedlejší dráhu RWY 12/30. Týká se to však jen denních letů, které se uskuteční mezi 8. a 16. hodinou. V nočních hodinách se veškerý letový provoz bude vracet na hlavní pražskou runway.
Zatížení z provozu na vedlejší dráze v druhé polovině října pocítí hlavně obyvatelé Prahy a Kladenska, přes které letové koridory pro přistání a pro vzlety vedou.
Na délce záleží vždycky!
Pražské letiště disponuje dvěma betonovými přistávacími drahami. Obě dvě jsou široké 45 metrů. Hlavní runway RWY 06/24 je dlouhá 3715 metrů, kratší RWY 12/30 má jen 3.250 metrů. Obě délky jsou však dostačující i pro přistání největších dopravních i nákladních letadel. Běžným letadlům Boeing nebo Airbus stačí dráha dlouhá zhruba 2,5 kilometru.
Nejdelší běžně užívanou dráhou na světě je dráha v Tibetu, která má 5 kilometrů. Svoji roli zde hraje velká nadmořská výška a řidší vzduch.
Existují i speciální dráhy, které mají i přes dvanáct kilometrů. Ty ale slouží k přistávání amerických raketoplánů.
Podle čeho se dávají ta čísla?
Přemýšleli jste, podle čeho dostávají dráhy svá čísla? Je to celkem prosté. Jde vlastně o azimuty, respektive o odklon osy dráhy od zemského severu. Každá dráha má dvě čísla a rozdíl mezi oběma čísly je vždy osmnáct, tedy potažmo sto osmdesát stupňů. Jen tak může být dráha zcela rovná. Jakýkoliv jiný rozdíl mezi čísly by znamenal, že je na dráze zatáčka.
V komunikaci mezi pilotem a řídící věží je důležité, jaké číslo je uváděno první. Řekne-li pilot, že bude přistávat na dráze 06/24, znamená to, že bude na ní nalétat z azimutu 60 stupňů, tedy od zhruba severovýchodu. Když ale oznámí, že bude přistávat na dráze 24/06, tak je všem jasné, že letadlo přiletí naopak zhruba od jihozápadu.
Na hlavní pražskou runway 06/24 nalétávají letadla v prodloužených osách, které vedou od Roztok k Unhošti.
Vedlejší pražská runway 12/30 má nalétávací prostor nad Chodovem, Krčí, Smíchov a na opačné straně nad Kladnem a Buštěhradem. Tato dráha tak obtěžuje svým hlukem větší počet obyvatel.