foto: Barbora Novotná, PrahaIN.cz/Sdílené kolo, ilustrační foto
Praha plánuje rozšířit a upravit cyklotrasy. Pohyb na kole po městě snižuje emise, ulevuje životnímu prostředí a zdravotně prospívá tělu. Ne všichni se ale cítí při jízdě bezpečně, proto byl aktualizován generální plán rozvoje cyklistických tras.
Vzrůstá počet lidí, kteří využívají k pohybu po metropoli kolo. Od roku 2019 výrazně narostl, a to přibližně o 73 procent. Praha proto plánuje rozšířit cyklostezky a cyklotrasy mimo jiné spojujících hlavní město a Středočeský kraj.
Za poslední tři roky se zvedl zájem o bezmotorovou dopravu o tři čtvrtiny. Podle informací z agentury Median tuto dopravu nevyužívá pouze jedna třetina obyvatel Prahy. Mnoho cyklistů jezdí na kole častěji než 1x týdně a až 120 tisíc Pražanů vyjede i několikrát měsíčně. Pomáhá tomu i rostoucí využívání elektrokol a elektrokoloběžek.
Přibližně polovina cyklistů uvádí mezi důvody, proč jezdí na kole i dopady na životní prostředí ve městě, jak vyplývá z tiskové zprávy Magistrátu hlavního města Prahy. To, že lidé myslí na životní prostředí, se projevuje nejen mezi cyklisty. Vzrůstá zájem o sdílené elektromobily. Třetina lidí, kteří využívají carsharing, dle průzkumu Anytime vůbec nepotřebuje mít vlastní auto.
„Moderní město, kde se lidem dobře žije a dýchá, podporuje všechny druhy dopravy, včetně té cyklistické. Vývoj počtu cyklistů v Praze mluví za vše. Pražané chtějí mít možnost dopravovat se po městě na kole nebo kolo využívat jako volnočasovou aktivitu. My na tento vývoj reagujeme a zohledňujeme provoz cyklistů nejen budováním samostatných stezek, ale různými bezpečnostními opatřeními v provozu,“ uvádí náměstek primátora Adam Scheinherr (za Praha sobě).
Cyklotrasy propojí Prahu
Praha proto mimo jiné aktualizovala také generální plán rozvoje cyklistických tras. Ten je k dispozici online. Snaží se vyřešit vysokou poptávku po bezpečných trasách.
Mezi podstatné změny patří například rozšíření o trasy vedoucí z okrajů města do jeho středu. Jednou z nejvýznamnějších bude linie A4 spojující Chodov s centrem přes Pankrác. Následně také A8 spojující Hostavice, Malešice a Žižkov a polookružní trasa A7 vedoucí přes Hlubočepy - Krč - Strašnice - Hrdlořezy - Hloubětín. V budoucnu by mělo dojít i na prodloužení stávajících tras. Konkrétně půjde o A3 na hranici Prahy a A5 do Krče.
V plánu je i výstavba dvaceti chybějících napojení na Středočeský kraj nebo tras mezi jednotlivými městskými částmi a čtvrtěmi. Konkrétně jde o propojení na sídlištích Lhotka, Jižní Město, Prosek, Ďáblice nebo Řepy a mimo centrum Řeporyje, Hanspaulka, Hostavice a okolí.
Cyklisté mají stále obavy z bezpečné jízdy, ale oproti předchozímu průzkumu v roce 2019 se situace zlepšuje. To poukazuje na vysoký potenciál dalšího rozvoje tohoho typu dopravy. Po úpravách cyklotras by při pravidelných cestách mohlo kolo využívat častěji 59 procent Pražanů.
Psali jsme
AKTUALIZOVÁNO Na jedné z pražských tratí došlo dopoledne k nehodě. Mezi stanicemi Praha-Vysočany a Horní Počernice se srazily dvě vlakové…