Pražská křižovatka, na kterou je potřeba dát si setsakramentský pozor

04. 11. 202412:01
Pražská křižovatka, na kterou je potřeba dát si setsakramentský pozor
foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Tady dopravní značka informuje, že je řidič na hlavní silnici. Na obzoru, kde je na snímku vůz, se ale řidič jedoucí tímto směrem už připojuje k ulici hlavní z ulice vedlejší. Aniž by získal jakoukoliv informaci.

Když dojde na Praze 5 k dopravní nehodě, jedná se většinou jen o plechy a kosmetické ťukance, které uškodí hlavně kapotě dotčených vozů.

Tato slova potvrzuje i mapa dopravních nehod, kterou zřídila Policie České republiky. Tady je možné si v časovém intervalu od ledna 2010 až do současnosti najít v databázi místa, kde se často bourá a s jakými následky.

Při pohledu na lokalitu mezi Smíchovem a Strahovem vám hned do oka padne jedna lokalita, která se ale počtem nehod vymyká. Zatímco na ostatních místech jde opravdu o nižší řády jednotek dopravních nehod za téměř patnáct let, tak na křižovatce ulic Pod Stadiony a Turistická bylo ve stejném období nehod dokonce 46. Při osmi z nich došlo k lehkému zranění a jednou dokonce k těžkému. Hmotná škoda už přesáhla hodnotu několika milionů korun.   

Proč je toto místo výjimečné? Proč se tu děje tolik dopravních nehod? Může za to ne zrovna šťastné dopravní značení, které může být za určitých okolností poměrně matoucí. A to i přesto, že formálně je naprosto v pořádku. A překvapivě je pro řidiče matoucí spíš v okamžiku, kdy místem projíždějí podruhé, ale z opačné strany, než když se tu řidič objeví poprvé.

Na tomto místě si pojďme samotnou křižovatku ulic Turistická a Pod Stadiony představit. Je to trojúhelníková křižovatka s vnitřním ostrůvkem.

Každý řidič jedoucí takzvanými Podstrahovskými serpentinami z ulice Holečkovy ke Strahovskému stadionu projíždí celou dobu po hlavní silnici. V posledním ohbí serpentin se však situace změní. Najednou je na vedlejší. O to horší to je, že dopravní značení mu ještě pár metrů před vlastní křižovatkou dává najevo, že je na hlavní. To se však týká pouze rohové křižovatky na trojúhelníku, kde je na hlavní ve vztahu k protilehlé spojnici, paradoxně ale z hlavní silnice. Na druhém rohu trojúhelníku, což je asi po dvaceti metrech, na hlavní silnici už není. Když tady ale udělá řidič chybu, nic se nestane. Za křižovatkou jde o souběh dvou pozvolna se spojujících dopravních pruhů. O to horší to však může být na řidičovu psychiku, protože si vůbec nemusí uvědomit, že vjel do křižovatky z vedlejší ulice, aniž by ho na to upozornila jakákoliv dopravní značka.

Když řidič pojede po stejné cestě dolů zpět od Strahovského stadionu, bude žít v představě, že hlavní ulice vede doleva ve směru serpentin do Turistické ulice. Jenže nevede. A právě místo, kde se na Turistické ulici odbočuje do první serpentiny, je místem častých střetů. Neexistuje před křižovatkou žádná svislá dopravní značka, která by dávala řidiči najevo, že hlavní silnice je ve skutečnosti v tomto směru rovně, tedy z Turistické do ulice Pod Stadiony. 

Řidiči se v tuto chvíli mylně domnívají, že jsou na hlavní, přitom musí postupovat podle dopravních předpisů platných na křižovatkách s nerozlišením práva přednosti v jízdě.

„Vodící vodorovná silná čára na vozovce jasně dává najevo, že hlavní ulice pokračuje rovně,“ řekl pro PrahaIN.cz specialista silničního správního úřadu odboru pozemních komunikací a drah pražského magistrátu Ivan Javašov.

Podle něj je dalším znakem toho, že člověk je na vedlejší ulici i fakt, že řidič musí při odbočování vlevo přejíždět přes přerušovanou čáru.

A přitom ke změně dopravního značení došlo teprve v létě 2022. Do té doby několik desetiletí byla hlavní komunikací právě podstrahovská serpentina. „Tu změnu před dvěma lety vyvolal ROPID. Tato organizace žádala o změnu dopravního značení v rámci zlepšení plynulosti autobusové dopravy. ROPID byl nespokojen s tím, že autobusy vyjíždějící z tehdy vedlejší ulice Pod Stadiony nabírají zpoždění,“ objasňuje důvody úpravy dopravního značení Ivan Javašov.

Dopravní odborník Ivan Javašov si uvědomuje, že dopravní řešení není úplně šťastné. Problém je podle něj i v tom, že křižovatka má přirozený klopený sklon do ulice Turistické ve směru dolů, a to skutečně může nahrávat mylné představě, že hlavní ulice vede doleva.

Ještě větší zmatky působí jízdní pruh pro cyklisty. Cyklista jedoucí po hlavní silnici musí dát přednost vozidlům, která přijíždějí z vedlejší. Foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz

Situaci by rozhodně zlepšilo umístění dopravní značky hlavní silnice s dodatkovou tabulkou o tvaru křižovatky a podobě hlavní trasy. „Asi by to zlepšilo bezpečnost v místě, ale policie prohlásila, že umístění této dopravní značky je v lokalitě nadbytečné,“ řekl redakci PrahaIN.cz Javašov. On sám přiznává, že je seznámen s tím, že křižovatka je místem častých dopravních kolizí.

Podle vyjádření policie je dopravní značení v naprostém pořádku. „Dopravní odborník považuje úpravu dopravního značení křižovatky ulic Pod Stadiony a Turistická za dostatečnou. Žádné úpravy se nezvažují,“ zaznívá v odpovědi pro PrahaIN.cz.

PrahaIN.cz oslovila i Oldřicha Kassla, pražského odborníka BESIP. „Lidé si myslí, že BESIP může do těchto věcí mluvit, ale to není pravda. Naše organizace má víceméně pouze poradní hlas. Situaci můžeme připomínkovat. Pokud je už ovšem značení provedeno, je změna téměř nemožná,“ připomíná Kassl a pokračuje: „Změnit inženýrství dopravního značení je běh na dlouhou trať. Někdy to trvá i dva roky. A například jen na přemalování přechodu pro chodce na jiné místo na komunikaci je manuál, který je tlustý jako příručka ke zprovoznění videa v několika světových jazycích,“ zavtipkoval na závěr pro PrahaIN.cz.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných