Pražské metro je pokryto rychlým mobilním internetem. Projekt se podařilo urychlit o rok

27. 12. 202107:11
Pražské metro je pokryto rychlým mobilním internetem. Projekt se podařilo urychlit o rok
foto: Markéta Šálková, PrahaIn.cz/V celé síti Pražského metra se už připojíte k mobilnímu internetu.

Síť pražského metra je od konce prosince kompletně pokryta signálem v kvalitě LTE (4G). Konsorcium operátorů O2, T-Mobile, Vodafone a společnost CETIN ve spolupráci s pražským dopravním podnikem uvedly 22. prosince do sítě poslední úsek: Rajská zahrada – Černý Most.

Díky instalovaným stovkám kilometrů kabelů, více než tisícovce antén a přes 2 500 dalších prvků mohou cestující pražského metra využívat vysokorychlostní mobilní signál LTE (4G) kdekoliv na nástupištích, v přestupních chodbách, ve vestibulech, v eskalátorových nebo traťových tunelech bez ohledu na jejich délku či velikost stanice.

Pokrývání tunelů metra

Technici při instalaci technologie pro mobilní internet v tunelech metra. / Foto: DPP

Jedinou výjimkou je stanice metra Jiřího z Poděbrad, kde DPP buduje výtahy a celou ji zrevitalizuje. Signál LTE i 5G se do ní dostane až po dokončení stavebních prací.

Z vlastní iniciativy začaly operátoři do pražského metra zavádět také signál 5G, kterým je v současnosti pokryta naprostá většina, celkem 56 ze 61 stanic. Ostatně pražské metro byla první podzemní dráha v Evropě, ve které byl signál 5G spuštěn.

Vyjma zmiňované stanice Jiřího z Poděbrad chybí 5G signál na trase A v úseku Bořislavka – Nemocnice Motol, na které operátoři plánují potřebou technologii doinstalovat v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku. Pražské metro by mělo být kompletně pokryto i 5G sítí od dubna 2022.

Dostat mobilní signál pod zem spolklo půl miliardy

Celkové náklady projektu pokrytí pražského metra vysokorychlostním mobilním signálem činí více než půl miliardy korun a jedná se čistě o investiční náklady konsorcia operátorů a společnosti CETIN.

„Je to náš vánoční dárek Pražanům. Konečně je signál LTE v celém metru, jak jsme slíbili a nakonec se nám to povedlo splnit ještě o rok dříve. Do konce dubna bude všude navíc signál 5G, tím už se pražské metro řadí ke špičce v Evropě. Signál v metru vypadá jako maličkost, ale je pro mě symbolem, že se konečně pracuje na věcech, které Pražanům zlepšují každodenní život,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Mobilní internet v metru

Pokrytí celé sítě Pražského metra byl pro společnost CETIN významným projektem. / foto: CETIN

Optický kabel

Technici v traťových tunelech naistalovali téměř 114 km vyzařovacího kabelu a dalších více než 120 kilometrů kabeláže pro antény a propojky do tunelů. Vyzařovací kabely v tunelech drží více než 114 tisíc úchytek. / foto: DPP

 

Zajímavá fakta z pokrývání pražského metra signálem LTE a 5G

  • Technici v traťových tunelech naistalovali téměř 114 km vyzařovacího kabelu a dalších více než 120 kilometrů kabeláže pro antény a propojky do tunelů.
  • Vyzařovací kabely v tunelech drží více než 114 tisíc úchytek.
  • Signál na nástupištích a ve vestibulech stanic šíří téměř 1200 antén.
  • Součástí sítě je dalších více než 2500 pasivních prvků jako DC bloky, splittery, tappery, couplery, MBC1 konvertory apod.
  • Na celém projektu pracovalo celkem 25 projektantů a více než 200 montážníků a dělníků, rozdělených do pracovních čet o cca 8-10 lidech.
  • Ve stejnou chvíli v metru pracovalo na 6 různých místech 6 pracovních čet s celkem až 70 pracovníky.
  • Stanice s nejmenším počtem antén: Pražského povstání – 9 antén.
  • Stanice s největším počtem antén: Můstek – 36 antén.
  • Nejjednodušší tunel na pokrytí: obecně ty nejkratší, tj. Muzeum – Hlavní nádraží (425 metrů).
  • Nejsložitější tunel na pokrytí: Nádraží Holešovice – Kobylisy (2748 metrů).
  • Nejjednodušší stanice na pokrytí: I. P. Pavlova.
  • Nejsložitější stanice na pokrytí: Hlavní nádraží z důvodu vysokých stropů a rozděleného nástupiště.
  • Hlavní projektový manažer celého projektu, Martin Štébl z T-Mobile Czech Republic, v průběhu instalací nachodil po stanicích a tunelech přes 700 km.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných