foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Tramvaje v Praze
Historicky nejnižší počet srážek tramvají s chodci zaznamenal v loňském roce Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Šlo o 40 incidentů. Dopravní podnik tuto statistiku vede detailně od roku 2006.
Jak uvedl Dopravní podnik v tiskové zprávě, v téměř všech sledovaných ukazatelích došlo loni v Praze k výraznému meziročnímu zlepšení. Naprostá většina nehod skončila s lehkými zraněními chodců, pouze 5 s těžkými.
Nejdůležitější zprávou je, že loni již podruhé za sebou za uplynulých 16 let ani jedna srážka s tramvají v Praze neskončila smrtí chodce. Bohužel přetrvává vysoký podíl srážek chodců na přechodech a neubývá ani nehod tramvají s motorovými vozidly.
V loňském roce došlo v Praze k téměř 15 procentními poklesu počtu srážek tramvají s chodci s předcovidovým rokem 2019, ve kterém DPP eviduje 87 případů.
A to přesto, že celkový pokles počtu přepravených cestujících v tramvajích je ve srovnání s rokem 2019 pouze třetinový a v prvních třech kvartálech loňského roku byly tramvaje dokonce nejvyužívanějším druhem MHD v Praze.

Muži vs. ženy vs. děti
Z dlouhodobých statistik se ukazuje, že děti se na počtech srážek s tramvajemi podílí nejmenší měrou, loni to byly pouze tři případy, stejně jako předloni. Na opačném konci žebříčku stojí muži, kteří se dlouhodobě podílí na většině nehod. Loni stáli za téměř 53 procenty případů (celkem 21), předloni za více než 61 procenty (27 nehod). Na druhou stranu v loňském roce došlo k největšímu poklesu nehod s tramvajemi, jejímiž účastníky byli chodci – muži, meziročně o bezmála 28 procent. Počet srážek tramvají a chodců – mužů postupně klesá od roku 2017.
Naopak u žen DPP loni zaznamenal o jeden případ navíc než v roce 2020. Jestli se jedná o náhodu nebo dlouhodobější trend ukáže letošní a příští rok. U žen počet nehod stoupal do roku 2018, pak klesal do roku 2020, přičemž nejmarkantnější byl pokles předloni, o 58 procent ve srovnání s předcovidovým rokem 2019.
Významnou roli ve statistikách tohoto parametru za poslední dva roky mohou hrát dopady pandemie covidu-19 jako větší míra práce z domova, na ošetřovném s dětmi jsou doma spíše ženy, než muži apod.
Psali jsme
V roce 2019 zveřejnila organizace ROPID, pověřená řízením dopravního systému Prahy a Středočeského kraje (PID), plán na modernizaci vizuálního…
Téměř 28 procent všech srážek skončilo bez zranění chodců a většina byla pouze s lehkými zraněními, přičemž jejich počet meziročně klesl o bezmála 37 procent a naopak počet případů bez zranění stoupl meziročně o více než 80 procent. Bohužel těžkých zranění bylo pět, o dva případy více než v roce 2020.
„Skvělou zprávou je, že v Praze v loňském roce následkem střetu s tramvají nezemřel žádný chodec. Už druhým rokem držíme v této položce potěšující nulu. Ke střetu tramvají s osobou došlo loni ve čtyřiceti případech. Je to stále hodně, i když je to historicky nejnižší číslo za celou dobu, kdy si vedeme detailní statistiky. Nejvyšší nebezpečí hrozí při nepozorném přecházení tratě zejména na přechodu pro chodce nebo přeceňování ve stylu: ‚To ještě stihnu!‘. Mnoho lidí si bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu na přechodu pro chodce vždy přednost. Drážní vozidlo je násobně těžší a má mnohem delší brzdnou dráhu než osobní auto. V závislosti na rychlosti tramvaje, její obsazenosti, sklonu svahu a počasí tedy adhezních podmínkách, je její brzdná dráha minimálně třikrát delší než u osobního automobilu,“ řekl Ladislav Urbánek, místopředseda představenstva a dopravní ředitel DPP.
Nejčastější příčiny srážek tramvají s chodci
Mylné přesvědčení značné části chodců, že na přechodu pro chodce mají absolutní přednost i před přijíždějící tramvají.
Nepozornost chodců a soustředění se na displeje různých přístrojů za chůze místo na okolní dopravní situaci, případně v kombinaci s posloucháním hudby, kvůli čemuž neslyší a nevnímají přijíždějící tramvaj a její varovné zvonění. Takový chodec nedokáže včas a s rozvahou zareagovat na blížící se nebezpečí.
Chybný odhad vzdálenosti a délky brzdné dráhy přijíždějící tramvaje v situacích, kdy se chodec snaží na poslední chvíli přeběhnout tramvajový pás a domnívá se, že to
v pohodě stihne. To je nejčastější příčina srážek zejména cizinců, kteří vůbec nejsou zvyklí na tramvajový provoz, resp. na jeho intenzitu v Praze.
V průměru tři nehody tramvají s motorovými vozidly denně
Srážky s chodci tvoří pouze malý podíl na celkovém počtu nehod tramvají v Praze. V loňském roce to byla necelá 4 procent. Absolutní většinu dopravních nehod tramvají tvoří střety s motorovými vozidly.
V loňském roce jich bylo celkem 985. Šlo tak bezmála 3 nehody na každý den v roku. Meziročně se jedná o téměř 4 procentní nárůst, nicméně ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 jich loni bylo o 23 procent méně, i když se intenzita individuální osobní dopravy v Praze dostala na téměř stejnou úroveň jako v roce 2019.
Psali jsme
V první polovině května letošního roku by měla začít rekonstrukce Barrandovského mostu. Důvodem je jeho špatná izolace a zatékání vody do mostu.…
Psali jsme
V neděli 6. února krátce po 22. hodině zasahovaly jednotky z centrální a petřinské stanice v ulici Bělehradská v Praze 4 u uvízlého nákladního…