Pražskou dopravu má odlehčit Hloubětínský tunel. Výstavba se připravuje

24. 03. 202209:16
Pražskou dopravu má odlehčit Hloubětínský tunel. Výstavba se připravuje
foto: Tunel Blanka/Pražské dopravě má v budoucnu pomoci Hloubětínský tunel.

Rada hlavního města Prahy v pondělí odsouhlasila vyhlášení veřejné vyhlášky zakázky na vypracování projektové dokumentace a s tím souvisejících prací k plánované stavbě Hloubětínského tunelu. V úseku dvou přetížených křižovatek bude tudíž v budoucnu převedena doprava pod zem. Vše ještě musí schválit pražské zastupitelstvo na svém čtvrtečním jednání.

„Tunel Hloubětín a zkapacitnění křižovatek Průmyslová – Kbelská x Poděbradská i Kbelská x Kolbenova je jeden z nejdůležitějších souborů staveb, který se nám do konce dekády podaří postavit. Díky úpravě křižovatek a novému tunelu Hloubětín zvýšíme kapacitu úzkého hrdla Průmyslového polookruhu až na 150 procent. A díky nové stavbě se zlepší podmínky nejen pro automobilovou dopravu. Řidiči nebudou muset čekat na křižovatkách a projedou pohodlně bez zastavení pod zemí. Zároveň na povrchu vzniknou nová stromořadí a kvalitní cesty pro pěší a cyklisty. První práce začnou už letos úpravou signalizací a řadících pruhů, včetně výstavby dvou podchodů pro pěší pod železniční tratí podél ulice Kbelská,“ sděluje v rámci tiskové zprávy náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (za Praha Sobě).

Tisíce řidičů jedoucích po páteřích komunikací Průmyslová a Kbelská, které dohromady tvoří tzv. Průmyslový polookruh, se každým dnem potýkají s dopravními problémy a dlouhými kolonami v úseku kolem křižovatek s Poděbradskou a také s Kolbenovou ulicí. Negativní dopady jsou však podle Scheinherra patrné i na navazujících komunikacích v širokém okolí.

Současně vytváří tento úsek značnou závadu z hlediska životního prostředí, bezpečnosti i urbanismu. Okolní zástavba je totiž tvořena rodinnými nebo činžovními domy a v severní části tramvajovou vozovnou.

Větší plynulost a bezpečnost

Tuto nevyhovující situaci by mělo do budoucna vyřešit právě vybudování Hloubětínského tunelu, jenž by měl být hloubený s délkou zhruba 670 metrů. Tunel podle Scheinherra výrazně zvýší plynulost a bezpečnost dopravy. Zároveň prý omezí dlouhé kolony před křižovatkami a zlepší životní prostředí. K tomu má přispět i přesunutí většiny dopravní zátěže v oblasti do tunelu. V neposlední řadě by se po výstavbě Hloubětínského tunelu měla výrazně zlepšit prostupnost území pro chodce a cyklisty.

Předmětem odsouhlasené veřejné zakázky je zhotovení projektové dokumentace pro společné povolení stavby, autorský dozor při realizaci stavby a inženýrská činnost při přípravě stavby Hloubětínského tunelu. Projekt by měl stát zhruba 320 milionů korun bez DPH. Projektové přípravy by měl vítěz zakázky zahájit ještě v letošním roce. Poté na nich bude pracovat další dva roky. Autorský dozor by se měl uskutečnit až po ukončení stavební části, k čemuž by mělo dojít v roce 2029.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných