Pražský dopravní podnik zaznamenal v roce 2022 83 srážek chodců s tramvají. 4 skončily smrtí

26. 01. 202310:38
Pražský dopravní podnik zaznamenal v roce 2022 83 srážek chodců s tramvají. 4 skončily smrtí
foto: Nela Havlíková, PrahaIN.cz/Na Lazarské vykolejila tramvaj

V loňském roce se zvýšil počet nehod chodců s tramvají. Minulý rok jich bylo 83, z toho čtyři smrtelné. V roce 2021 bylo srážek 40 a o rok dříve 47 a ani v jednom roce nikdo nezemřel. Za nárůstem stojí úplné obnovení dopravy a návrat turistů, kteří tvoří více než třetinu ze všech ohlášených případů. Situace se tak vrací do hodnot z předcovidového roku 2019. Za nehodami nejčastěji stojí mylná představa, že má chodec na přechodě vždy přednost nebo nedostatečná ostražitost při pohybu přes vozovku.

Z informací z tiskové zprávy pražského dopravního podniku vyplývá, že se nejčastěji nehody stávají mimo přechod pro chodce, a to ve více než 50 procentech.

Nižší počet případů v roce 2020 a 2021ovlivnila například snížená mobilita občanů, neúplný provoz či absence turistů v hlavním městě. Právě situací, kdy cizince srazila tramvaj, bylo v minulém roce 25. To je třetina všech loňských případů. Vidíme zde také nárůst oproti roku 2019, kdy bylo nahlášeno pouze 19 případů srážek cizince s tramvají.

Přibylo i vážných a fatálních případů oproti rokům 2020 a 2021. Zatímco ve zmíněných letech bylo dohromady nahlášeno 8 vážných případů, v roce 2022 bylo číslo více než dvojnásobné. Počet smrtelných případů vzrostl na 4. Zopakujme, že v letech 2020 a 2021 nedošlo k žádnému. Dokonce předehnal i rok 2019, kdy byly nahlášeny 3 smrtelné případy.

Za kolizemi často stojí nepozornost

Podle dopravního ředitele DPP Ladislava Urbánka je často na vině nepozornost chodců. „Stačí přitom tak málo – dobře se rozhlédnout a přesvědčit se, že žádná tramvaj nejede. Milí chodci, odložte přitom prosím na chvilku své mobily, vyndejte z uší sluchátka a vnímejte provoz na ulici. Že nebudete na pár vteřin online, vám může zachránit život. Neriskujte a na poslední chvílí před jedoucí tramvají nepřebíhejte,“ apeluje na chodce Urbánek.

Na vině je prý také představa, že má chodec na přechodu před tramvají přednost nebo mylná víra v to, že tramvaj dokáže rychle zabrzdit.

Oproti roku 2019 klesl počet lehčích zranění nebo počet sražených žen. Za zlepšením v některých kategoriích prý může kampaň „Neskákej mi pod kola!“, kterou DPP společně s BESIPEM, Magistrátem hlavního města Prahy, Policií ČR a ROPIDem pořádá. Součástí jsou drsná edukativní videa nebo siluety obětí v místech nehod. 

Nejčastějšími účastníky nehod jsou muži

Z dlouhodobého hlediska jsou podle informací DPP nejčastějšími účastníky nehod muži, kteří se podíleli na 51 případech. Další v pořadí jsou ženy. Těch se nehoda týkala v 21 případech. Nejlépe jsou na tom děti, které se na kolizích podílejí nejmenší měrou. „Můžeme být za to šťastní, že děti mají v této oblasti více rozumu než dospělí,“ říká Martin Doubek, vedoucí odboru Technické kontroly DPP.

Srážky chodců s tramvajemi tvoří pouze malý podíl ze všech tramvajových nehod v Praze. V loňském roce tomu bylo pouze necelých 6 procent. Nejvíce se na srážkách podílejí motorová vozidla. Takových případů bylo v roce 2022 nahlášeno 1.241. To je průměrně 3,4 nehody tramvaje s automobilem na den. I přes vysoký počet se jedná o lehký pokles oproti roku 2019.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných