foto: Barbora Novotná, PrahaIN.cz/Mánesův most
Pražský Mánesův most potřebuje novou hydroizolaci. Ta současná je ve špatném stavu a do konstrukce mostu zatéká voda. Zároveň s tím bude nutné opravit i silnici a chodníky a některé kamenné prvky. Vážné problémy, které by ohrozily v nejbližší době jeho provoz, ale most nemá, sdělila ČTK mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.
Kdy práce na opravě mostu začnou, zatím nebylo přesně stanoveno. Restaurátoři začali u Mánesova mostu opravovat také první ze dvou fontán. Praha má se stavem některých mostů přes Vltavu dlouhodobě problémy a je třeba je rekonstruovat.
TSK si v uplynulých letech nechala udělat kompletní diagnostiku Mánesova mostu, kdy odborníci zjišťovali kvalitu a stav jednotlivých materiálů, zatížitelnost mostu a provedli rovněž stavebně-historický průzkum, kdy popsali průběh výstavby mostu i následných oprav a jaké u toho byly použity materiály a v jaké kvalitě.
Psali jsme
Správa železnic představila novou podobu železničního mostu na Výtoni, která vzešla ze soutěžního dialogu dvanácti přihlášených architektonických…
„Tento most nás ničím extrémně nepřekvapil. Problémem je zatékání do nosné konstrukce, což se bude muset řešit novou izolací a samozřejmě novým vozovkovým souvrstvím a chodníky. Dále se potom budou muset upravit některé kamenné prvky, a to jak historické, tak ty, které jsou součástí samotného technického vybavení mostu, to znamená zábradlí a další části,“ řekla Lišková.
Co se týká zatížitelnosti, tak most podle zjištění odborníků splňuje očekávání u historického mostu. Most tak plní všechny limity na průjezdnosti aut i tramvají. „Bezprostřední problémy most nemá, ale musíme ho samozřejmě do budoucna řešit velkou rekonstrukcí tak jako další historické mosty,“ dodala Lišková.
Hlavní město se se stavem mostů potýká dlouhodobě. Letos v září proto začala oprava Libeňského mostu, který je v havarijním stavu. TSK připravuje rekonstrukci vytíženého Hlávkova mostu, který je součástí severojižní magistrály, a rovněž Palackého mostu. Letos pak začala stavba zcela nového Dvoreckého mostu, který spojí Prahu 4 a 5. Město staví také lávku pro pěší z Holešovic do Karlína, která bude hotova příští rok v únoru.
Mánesův most je desátým pražským mostem od jihu a slouží pro pěší, auta i MHD. Jeho předchůdcem byl visutý řetězový most nazývaný též Rudolfova či řetězová lávka. Nynější Mánesův most byl vybudován v těsné blízkosti Železné lávky. Stavěl se od roku 1911 a zprovozněn byl 11. března 1914. Do roku 1920 se nazýval Most arcivévody Františka Ferdinanda d'Este. Lávka byla po dokončení mostu zbourána.