Pražský motoráček bude i nadále projíždět nejhezčí tratí metropole

12. 01. 202514:40
Pražský motoráček bude i nadále projíždět nejhezčí tratí metropole
foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Hlubočepský viadukt

Nostalgická víkendová vlaková linka Pražský motoráček bude po nejhezčí pražské železniční trati vozit cestující ještě minimálně dalších 5 let. Každý nepracovní den budou mezi hlavním nádražím a stanicí Praha-Zličín jezdit čtyři páry historických motorových vozů z konce 50. let 20. století. Zájemcům bude i nadále stačit pouze klasický jízdní doklad PID pro Prahu.

Speciální nostalgická vlaková linka bude jezdit čtyřikrát denně o sobotách, nedělích a státních svátcích. Vyrážet bude z pražského hlavního nádraží. Dále zamíří na Smíchov a odtud přes takzvaný Pražský Semmering, tedy nejkrásnější železniční trať na území hlavního města, přes Žvahov, Jinonice, Cibulku a Stodůlky až do stanice Praha-Zličín. Speciální jízdné tato linka nemá, cestující si vystačí s běžnými jízdenkami pro pražské MHD. Vyplývá to z tiskové zprávy organizace PID.

Stejnou trasou už Pražský motoráček jezdí šestnáctým rokem. Pražanům nabízí zajímavou volnočasovou aktivitu například v kombinaci s pěším výletem do Prokopského údolí anebo nepostradatelnou součást běžné víkendové dopravy do lokalit Košíř, Jinonic či Řep.

Původní smlouva vloni skončila

Jeho budoucnost ale nebyla jistá. Koncem roku 2024 totiž skončila platnost původní smlouvy o provozování nostalgické linky z roku 2010. Rada hlavního města se však rozhodla s dosavadním dopravce KŽC Doprava podepsat novou smlouvu na dalších 5 let, tedy do konce roku 2029. Uzavřena je s cenou nižší asi o 28 procent. Nová smlouva totiž nepočítá s náklady na nutnou větší opravu použitého vozidla, které velkou prohlídkou prošlo už v průběhu uplynulého smluvního období. Praha tedy prostřednictvím organizace ROPID dopravci za rok 2025 zaplatí kompenzace ve výši 4,1 milionu korun.

Vedení hlavního města bude ale muset brzy rozhodnou i o případném dalším pokračování nové smlouvy. Provoz po roce 2029 by totiž znamenal nutné náklady na osazení historických vozů evropským zabezpečovačem ETCS, bez kterého už za pět let zřejmě nebudou moci na nynější trati tato vozidla jezdit.

Na lince jezdí Kredenc nebo Krokodýl

Dopravce KŽC Doprava se specializuje právě na nostalgické vlaky. Na trať s nejkrásnějšími výhledy v Praze pravidelně nasazuje převážně motorový vůz řady 831 s přezdívkou Kredenc. Těch bylo mezi lety 1949 až 1960 vyrobeno celkem 238 kusů a v provozu se udržely až do začátku 21. století.

Dva velkoprostorové oddíly tohoto historického vlaku nabízejí 56 míst k sezení i spouštěcí okna umožňující skvělý výhled. Motorové vozy ujedou maximálně 90 kilometrů za hodinu a v minulosti byly nasazovány na rychlíkové spoje. Kromě Kredence může být nasazen i vůz řady 851 z roku 1968 známý jako Krokodýl. Více informací o vlacích i trati nabízí webové stránky Pražského motoráčku.

Semmering je synonymem pro odvážně trasované tratě

Z paluby Pražského motoráčku je mimochodem možné pozorovat četná pražská zákoutí, včetně panorama pražského historického centra nebo unikátní přírody Prokopského údolí. Trasa vede kolem Konvářky a Dívčích hradů, přes vilové čtvrti Košíře a Cibulka a přírodním parkem na rozhraní Motola, Košířů a Stodůlek.

Trať ze Smíchova do Hostivice si vysloužila přezdívku Pražský Semmering. Odvozená je od známé rakouské trati v Alpách, která prochází horským sedlem Semmering mezi spolkovými zeměmi Dolní Rakousko a Štýrsko. Jde o první evropskou horskou železniční trať s datem dokončení 1854. Semmering se díky tomu stal synonymem pro všechny odvážně trasované tratě na světě, mezi které ta pražská rozhodně patří.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných

Komentář

KOMENTÁŘ: Andrej Trump

KOMENTÁŘ: Andrej Trump

12. 02. 202513:02