foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Popelářský vůz, ilustrační obrázek
Praha se připravuje na udržitelnou budoucnost. Ulicemi už nějaký ten pátek jezdí vodíkové i elektrické autobusy, ale pozadu nejsou ani Pražské služby. Ty vytáhly do boje plně elektrický popelářský vůz, který testují v nepříznivém zimním počasí.
Technika na bateriový pohon má do několika let tvořit drtivou většinu vozového parku Pražských služeb. Dojde tak zejména ke snížení negativních dopadů na životní prostředí, což poznají nejen obyvatelé Prahy, ale i zaměstnanci společnosti. Jak dále informuje tisková zpráva, silný vítr, sníh a mráz jsou ideálními podmínkami pro test prvního plně elektrického popelářského vozu.
„V tuto chvíli se vývoj posunul do té fáze, kdy je možné o pořízení takového auta reálně uvažovat. Testováním jsme zkoumali, jaké možnosti trh nabízí, abychom pro hlavní město vybrali to nejlepší. Samozřejmě až nastane čas. Zasněžená Praha a nízké teploty byly ideální pro zatěžkávací zkoušku vozu i baterie,” informoval ředitel závodu odvozu a recyklace odpadu Zdeněk Pajk.
Tichý a rychlý
Konkrétně byl testován Mercedes-Benz eActros 300 bílé barvy s nástavbou Geesink, který zvládne vysypat obsah popelnice o objemu 1.100 litrů do sedmi vteřin. Jeho provoz je navíc oproti klasickým vozům tišší, což jistě potěší i řadu Pražanů.
V případě velkých vozů, jako jsou ty popelářské, je přechod na čistě elektrickou energii velkou výzvou. U menší techniky už Pražské služby elektrických vozů využívají. Společnost se snaží svoz komunálního i tříděného odpadu zajistit co nejvíce bezemisně.
„Testování potvrzuje naši snahu plnit závazky plynoucí z Klimatického plánu hlavního města Prahy 2020 až 2030. Kromě obyvatel a návštěvníků města, ale myslíme i na své zaměstnance. Díky elektrickým popelářským vozům nebude muset posádka v budoucnu dýchat zplodiny z výfuku, čímž se zlepší jejich pracovní podmínky při svozu,” doplnil tiskový mluvčí společnosti Alexandr Komarnický.
Na trhu chybí menší alternativy, velký vůz se do ulic nevejde
Popelářský vůz poháněný elektrickou energií stojí zatím asi dva a půl krát více než tradiční popelářské vozidlo. Úvodní investici můžou nižší provozní náklady kompenzovat jen částečně. Kvůli velikosti navíc tento konkrétní vůz není vhodný pro všechny svozové trasy. Zvlášť nevhodný je pro centrum metropole, kde by se v úzkých uličkách zkrátka nevytočil. Menší technika, která tato místa obsluhuje, však v čistě elektronickém provedení zatím chybí.
„Zároveň zatím chybí klíčová infrastruktura pro dobíjení. Tento model musel být v našich stávajících podmínkách připojený ke zdroji zhruba 13 hodin. V rámci testování najezdil průměrně 75 kilometrů na jedno nabití. K dispozici ho máme po celý prosinec,“ dodal Pajk.
Psali jsme
Cestující v pražské hromadné dopravě mohou vyhlížet svezení bateriovými trolejbusy, které podle informací Dopravního podniku hlavního města Prahy…
Do roku 2030 bude 75 procent vozidel nízkoemisních
Pražské služby začaly s elektrifikací svého vozového parku již od roku 2018. Řadí se tak po bok řady evropských metropolí, kde už bateriové stroje běžně brázdí ulice a pomáhají bojovat s odpadem i klimatickou změnou.
„V dalších letech počítáme s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, úklid stanovišť separovaného odpadu a další postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel, pohybujících se zejména v centru metropole. Do roku 2030 plánujeme mít 75 procent vozového parku nízkoemisních, podmínkou je zajištění adekvátního financování,“ uzavřel tiskový mluvčí společnosti.
Praha se díky Klimaplánu stane udržitelnější
Klimatický plán do roku 2030 schválilo hlavní město v květnu 2021. Splnit jeho cíle se přitom může podařit pouze při spolupráci a zapojení dalších subjektů, včetně městských částí a společností. Kromě Pražských služeb se tak postupně zapojuje například Dopravní podnik.
Přijetím Klimatického plánu se Praha vydala po vzoru dalších evropských měst na cestu k uhlíkově neutrálnímu městu. Cílem je snížit do roku 2030 emise CO2 o 45 procent. Praha by se tak města stát kvalitnějším místem pro život, které dává přednost udržitelným technologiím. Plné znění plánu je k dispozici ZDE.
„Struktura Klimatického plánu vychází z podrobné analýzy aktuálních výzev v oblasti boje proti změně klimatu. Zvolil jsme tento komplexní přístup právě s ohledem na provázanost jednotlivých oblastí. Racionální řešení v cirkulární ekonomice se v jistých aspektech může dotýkat i projektů v sekci udržitelných budov a vice versa. Žádný projekt není izolovaný – všechny jsou součástí většího schématu,“ informuje na webu Klimaplánu Martin Bursík, předseda Komise Rady hlavního města Prahy pro udržitelnou energii a klima.