Prioritou vznikající vlády je páteřní dálniční síť a modernizace železnice

03. 11. 202513:48
Prioritou vznikající vlády je páteřní dálniční síť a modernizace železnice
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Rekonstrukce dálnice, ilustrační foto

Vznikající vláda ANO, SPD a Motoristů považuje za prioritu dokončení páteřní dálniční sítě a modernizaci železnice. Nákladní dopravu plánuje dostat ze silnic nižších tříd na určené koridory a více využívat železnici a vodní cesty. Počítá také se změnami liniového zákona a zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Vyplývá to z návrhu programového prohlášení, které má ČTK k dispozici. Resort dopravy má podle dohody vést odborník nominovaný SPD.

Změny v liniovém zákonu mají urychlit dopravní stavby, detaily ale návrh neuvádí. Kabinet chce, aby výnosy z městských radarů směřovaly do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Plánuje sjednotit podmínky pro elektromobily a konvenční vozy, například pokud jde o dálniční známky. Zvažuje také zavedení flotilových dálničních známek.

Ve veřejné dopravě chce koalice sjednotit systém, vybudovat přestupní terminály a zavést slevy 75 procent na jízdné pro studenty a seniory. Regulovat chce taxislužby i přepravní platformy, aby měly stejné profesní podmínky a všichni provozovatelé povinně uměli česky.

Uskupení chtějí zajistit vyvážený rozvoj všech druhů dopravy. Velká část navrženého programového prohlášení se týká výstavby dálnic a termínů jejich dokončení. Zmiňuje D1, D3, D6, D11, D35, D49, D52 a Pražský okruh. Cílem je dokončit páteřní dálniční síť, která propojí všechny regiony i ČR se zahraničím. Zároveň slibuje připravit kroky k realizaci doplňkových dálnic s plánovaným dokončením do roku 2050. Koalice také podporuje modernizaci Letiště Praha.

Za prioritu označuje vznikající koalice modernizaci stávajících železničních koridorů, na kterých chce na nejméně 70 kilometrech zvýšit rychlost na 200 km/h. Vysokorychlostní tratě plánuje dále připravovat, ale s ohledem na finance SFDI. Místopředseda ANO Karel Havlíček minulý týden pro Právo uvedl, že vznikající vláda nebude pokračovat s vysokorychlostní tratí (VRT) do Hradce Králové a Vratislavi a zváží, zda některé přichystané dopravní stavby neodsune z příštího roku na přespříští kvůli nedostatku peněz.

Prioritou je elektrifikace tratí, zabezpečení přejezdů, zavedení zabezpečovacího systému ETCS, možnost třetích kolejí a pokrytí 5G. Z projektů uvádí propojení Praha–Kladno přes letiště. Podle programu chtějí strany posílit konkurenceschopnost železnice v nákladní dopravě, včetně přeshraničních tras Plzeň–Domažlice–Furth im Wald a České Velenice–Gmünd, a podporovat nová překladiště a napojení průmyslových areálů.

Kamionovou dopravu chce nově vznikající vláda udržet na určených koridorech s pomocí digitalizace, dispečerského řízení a mýtných pobídek. Podpořit chce i vodní dopravu, urychlit výstavbu vodního stupně Děčín a zachovat přístup k moři přes Hamburg. Chce také podpořit flotilu pod českou vlajkou.

Financování dopravních staveb má být zajištěno pomocí PPP projektů, tedy spolupráce soukromého a veřejného sektoru, a maximálním využitím evropských fondů. Koalice se staví proti zavedení uhlíkových daní na paliva a odmítá zákaz výroby spalovacích motorů od roku 2035.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných