Jedna prasklá, druhá mrtvá. Kuriozní výměna pneumatiky v podání DPD

17. 06. 202208:31
Jedna prasklá, druhá mrtvá. Kuriozní výměna pneumatiky v podání DPD
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Dodávka DPD s prasklým kolem

Koncem týdne se jeden z našich redaktorů stal svědkem poměrně bizarní situace, kdy se chystal jeden z řidičů přepravní společnosti DPD měnit prasklou pneumatiku na své dodávce. Na tom by nebylo teoreticky nic zajímavého, pokud by se řidič na auto nechystal nasadit pneumatiku, která byla, slušně řečeno, „po smrti“.

Toto označení není rozhodně od věci. Rezervní pneumatika měla už od pohledu své nejlepší kilometry za sebou.

Vnější strana byla pravděpodobně vlivem špatné geometrie sjetá natolik, že její značná část byla bez dezénu.

Zbylý vzorek už pak rozhodně nedosahoval předepsaných hodnot pro minimální hloubku vzorku na pneumatice.

kolo

kolo

Na detailní fotografii jsou navíc viditelné i poměrně rozsáhlé praskliny. O bezpečnosti takových pneumatik na těžké dodávce můžeme jen spekulovat. 

Mimo zmíněných prasklin bylo na pneumatice možné pozorovat i celkové zpuchření, které je typické pro takto opotřebované, případně staré pneumatiky.

Nedá se ovšem vyloučit, že řidič nasadil tuto rezervu pouze pro nutný dojezd do servisu.

Minimálně 1,6 milimetru

Už v autoškole nás učí, že každý řidič musí pravidelně kontrolovat, zda nepřesáhl minimální hloubku pneumatik danou zákonem.

„Ta se liší v závislosti na ročním období i druhu vozidla. Řidiči by se neměli spoléhat jen na věk pneumatiky – rychlost opotřebení se vždy odvíjí od tvrdosti dezénu a jízdního stylu,“ uvádí profesionálové z portálu pneumatiky.cz.

Úroveň minimální bezpečné hloubky drážek dezénu pneumatiky signalizují takzvané indikátory opotřebení. Jedná se o malé výstupky umístěné přímo v drážkách vysoké 1,6 milimetru. Ty odpovídají minimální zákonem stanovené hloubce dezénu letních pneumatik.

Pokud se tedy začnou sjíždět již i tyto indikátory, je nejvyšší čas na výměnu pneumatik. Pro vaši bezpečnost a i peněženku při kontrole je bezpečnější pneumatiky přezout ještě než se dostane opotřebení pneumatiky na úroveň těchto indikátorů.

Pro úplnost pak dodáváme, že u zimních pneumatik je povolena minimální hloubka dezénu 4 milimetry. U letních pneumatik je povolena minimální hloubka dezénu 1,6 milimetru. Stejná hodnota pak platí i pro pneumatiky na motocyklech.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných