Projekt Čitelná Praha v roce 2024 významně postoupil

10. 01. 202508:42
Projekt Čitelná Praha v roce 2024 významně postoupil
foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Nový vzhled informačního systému pražské MHD

Jednotný informační a navigační systém Čitelná Praha se v uplynulém roce posunul do další fáze. Rozšířen byl počet digitálních informačních panelů na důležitých zastávkách a proběhly také rozsáhlé uživatelské výzkumy. Zdaleka však není hotovo. Čitelná Praha bude i v roce 2025 postupně implementována nejen do pražské dopravy.

V roce 2024 se podařilo zrealizovat velké množství projektů souvisejících se zaváděním jednotného informačního a navigačního systému Čitelná Praha. O úspěších uplynulého roku informuje Pražská integrovaná doprava (PID) prostřednictvím tiskové zprávy, kterou redakci poskytl tiskový mluvčí Filip Drápal.

Významně rozšířen byl počet digitálních informačních panelů na důležitých zastávkách povrchové dopravy. Samostatných panelů, které zobrazují nejbližší příjezdy a odjezdy jednotlivých spojů, přibylo celkem 30. Dalších 45 odjezdových panelů bylo nainstalováno v nových zastávkových přístřešcích. Velkoplošných odjezdových obrazovek se navíc dočkalo Masarykovo nádraží.

Na různých místech Prahy se začaly objevovat také speciální obelisky s novými mapkami, které představují zásadní posílení pěší navigace. Nejen turisté se díky nim mohou orientovat na Václavském náměstí, Palmovce, Štvanici, Strossmayerově náměstí či u Veletržního paláce. Nové prototypy směrovek pro pěší navigaci přibyly také v Edenu.

V metru začala finální výměna jezevčíků

Koncem roku se ve vozech metra začaly objevovat finální verze takzvaných jezevčíků, tedy dopravních schémat umístěných nad dveřmi. Jejich podoba vznikla na základě rozsáhlých uživatelských výzkumů, které probíhaly v průběhu roku 2024.

„Základem projektu Čitelná Praha je jeho vývoj s uživateli, tedy s širokou veřejností, protože právě jim systém slouží. Proto jsme i novou podobu informací ve vozech metra podrobili detailnímu uživatelskému zkoumání a těší mě, jak se poznatky designérům podařilo zapracovat do finálního řešení,“ uvedl v tiskové zprávě z prosince 2024 ředitel společnosti ROPID Petr Tomčík.

Vlaky jako součást městské dopravy

Významné je také pilotní testování nových navigačních prvků na železnici, konkrétně v Dolních Počernicích, na Malostranské, Hájích, Edenu a Rajské zahradě. Tyto prvky mají pomoci s integrací vlaků do městské hromadné dopravy.

„Spolu s autory nového jednotného designu a jednotlivými stakeholdery projektu nyní dopracováváme podrobný manuál navigace v pražském metru nebo ladíme novou podobu obsahu digitálních obrazovek, informačních materiálů, dopravních schémat či zastávkových jízdních řádů. Postupně dolaďujeme také novou finální podobu nosičů pro jednotlivé informace, například zastávkových označníků, směrových tabulí v metru či informačních vitrín,“ uvedl ve zprávě Drápal.

Implementace bude probíhat i letos

Co se týče očekávání pro rok 2025, postupně by měly být na vybraných lokalitách implementovány totemy zvýrazňující jednotlivé stanice metra a železnice. V plánu je také doladění a postupná výměna statických informací na zastávkách povrchové dopravy, takzvaných čoček, včetně instalace informačních vitrín do přístřešků. Pokračovat by i v následujícím roce měla instalace dalších desítek digitálních dojezdových panelů na zastávkách MHD, a to jak samostatně stojících, tak i obrazovek v přístřešcích.

V plánu je dále osazení ucelené trasy propojující Prahu 1 a 7 novými směrovkami a obelisky. Díky tomu by mohl vzniknout celkový systém rozmístění těchto prvků v ulicích Prahy tak, aby došlo k zatraktivnění pěšího pohybu i mimo hlavní turistické trasy.

Úprav se dočká i aplikace PID Lítačka

„Doladit bychom chtěli také novou rodinu zastávkových označníků, nových nosičů statických informací v metru či informačních vitrín. V letošním plánu jsou i postupné úpravy mobilní aplikace PID Lítačka, jakožto hlavního elektronického nástroje dopravní navigace. Právě mobilní aplikace ve spojení s navigací a informacemi přímo v terénu je klíčem ke skutečně komplexnímu a jednotnému systému,“ dodal ve zprávě Filip Drápal.

Pokračovat ale bude také uživatelné testování nových prvků, aby mohla být dokončena jejich finální podoba a zahájena celoplošná výměna. Cílem projektu je také rozšířit novou podobu informací o veřejné dopravě na území Středočeského kraje v rámci systému PID.

Projekt Čitelná Praha je dle informací z webu PIDu komplexní systém jednotné městské navigace určený pro všechny typy mobility. Jde o venkovní nosiče určené pro orientaci pěších, značení stanic a zastávek MHD i navigační systémy přímo ve vozech. Systém vzniká postupně a vychází z návrhu připraveného studiem Side2, ateliérem A69 architekti a typografickým studiem Superior Type.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných