foto: Správa železnic (pro média)/Železniční tunely, ilustrační foto.
Metropole se musí pomalu připravovat na výstavbu vysokorychlostní tratě (VRT), která spojí Prahu s dalšími evropskými metropolemi v čase, který bude srovnatelný s leteckou přepravou. Řada obyvatel však vyjadřuje už teď své znepokojení.
PrahaIN.cz o výstavbě vysokorychlostní trati (VRT) už psala. V současné době probíhají setkání s občany dotčených městských částí, kterých se právě výstavba této „superželeznice“ dotkne.
Zatím se diskutuje spíše nad pražskou jižní větví této trati. Je nutné připomenout, že jižní větev VRT bude začínat těsně za dnešním nádražím Praha-Vršovice, povede v tělese dnešního kolejového svršku přes stanici Praha-Eden. Z další pražské stanice Zahradní město by v budoucnu podle návrhu měl vzniknout moderní terminál pro vysokorychlostní vlaky.
Odsud bude pokračovat VRT ještě chvíli ve starém tělese až k mokřadu Triangl, kde už bude nutná výstavba nového kolejového svršku. Ten by měl v přímém směru vést podél ulice Rabakovské a zdejší průmyslovou zónou. Trasa VRT přetne ulice Průmyslovou a Kutnohorskou a následně povede krajinou mezi katastry Štěrbohol, Dolních Měcholup a Dubče.
Pak bude muset dojít k velké dopravní stavbě před Běchovicemi, protože v jednom místě se zde bude proplétat monstrózní mimoúrovňová křižovatka Městského okruhu právě s vysokorychlostní tratí, která v Běchovicích překříží dnešní železniční koridor směrem na Pardubice. Odsud VRT zamíří k tělesu dálnice D11, v jejichž těsné blízkosti povede. Další podrobnosti k projektu přináší web Správy železnic.
Komunikace s veřejností a hledání třecích ploch. Tak by se dala nazvat současná fáze, ve které se projekt vysokorychlostní železnice právě nachází. A třecí plochy hodně zajiskřily v Dolních Měcholupech. Tady se před vánočními svátky sešli železniční a dopravní odborníci, aby s veřejností jednali o této mimořádně nákladné stavbě, která pochopitelně poznamená zdejší lokalitu.
Zástupci Správy železnic a projektanti dostali od obyvatel Dolních Měcholup jasný signál o tom, že nadzemní vedení rychlodráhy je pro ně nepřijatelné. Informuje o tom web městské části.
Místní se obávají zvýšené hlukové zátěže, která by se s projíždějícími vlaky vyvalila do okolí. Stejně se tak místním nelíbí možnost, že vlaky by se podle jedné varianty pohybovaly buď na vyvýšeném valu, anebo naopak v krajinném zářezu.
Obě tyto varianty jsou pro obyvatele Dolních Měcholup nepřijatelné, protože se tím sníží prostupnost lidí, ale i zvířat krajinou.
Na setkání zaznívaly i obavy z případného estetického dopadu těchto staveb na krajinu. V plánu je totiž kolem Hostavického potoka vytvořit v budoucnu odpočinkový a krajinný park nadregionálního významu. Tomu by však železniční val i zářez udělaly přítrž.
Psali jsme
Městská část Praha 15 zorganizovala setkání k připravovaným silničním stavbám, které by měly na jihovýchodě Prahy odvést tranzitní dopravu…
Svůj nesouhlas, připomínky či podporu VRT mohou místní obyvatelé dotčených městských čtvrtí, ale i obyvatelé Prahy, kteří danou lokalitu znají, zanášet do pocitové mapy, kterou zřídila Správa železnic na speciální webové straně.
Tady mohou zájemci například podpořit podle nich přírodně a kulturně zajímavé místo, které by výstavbou bylo ohroženo. Další možností je upozornit na kolizní situaci VRT s ostatními projekty či pomoci ovlivňovat budoucí podobu krajiny kolem vysokorychlostní tratě. Správa železnice v krátkém dotazníku chce také zjistit, jaké vztahy mají respondenti k dané lokalitě a v jaké věkové kategorii se nacházejí.
Pro vedení městské části Praha-Dolní Měcholupy je jediným možným řešením podzemní vedení této větve vysokorychlostní trati.
Setkání s odborníky a projektanty nebylo pro obyvatele Dolních Měcholup poslední. Třaskavé téma se bude znovu probírat v únoru a v červnu 2024. Do té doby by už měly být zpracované výsledky pocitové mapy.