Provozovatelé hromadné dopravy získají miliony na nízkoemisní a bezemisní vozidla

19. 09. 202311:28
Provozovatelé hromadné dopravy získají miliony na nízkoemisní a bezemisní vozidla
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Autobus, ilustrační foto

Celkem 245 milionů korun z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR) si pro pražské provozovatele hromadné dopravy připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Prostředky budou určeny na nákup elektrobusů, vodíkových autobusů či trolejbusů.

Výzvu na podporu rozvoje udržitelné dopravy vyhlásilo MMR v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Na nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel, které budou přepravovat cestující v Praze, uvolnilo dle informací z tiskové zprávy celkem 245 milionů korun.

Cestující se tak mohou v nejbližších letech těšit na celkovou modernizaci vozového parku. S nákupem nových bezemisních vozů bude zvýšen také komfort přepravy a alternativní zdroje zajistí čistší ovzduší a zmírnění dalších negativních vlivů dopravy na životní prostředí.

Žádosti bude možné podávat od ledna 2024

O finanční prostředky ze 110. výzvy IROP na nákup elektrobusů, vodíkových autobusů nebo trolejbusů budou moci požádat všichni dopravci, kteří mají uzavřenou smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících na území hlavního města Prahy.

Dle informací z webu IROP mohou žadatelé podávat žádosti od 10. ledna 2024 od 14 hodin až do 20. prosince 2024 do 14 hodin. K ukončení výzvy ale může dojít i dřív, pokud bude alokace před tímto termínem naplněna. Prostředky pak musí být použity nejpozději do 20. září 2027.

DPP už bezemisní autobusy zajistil

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) už přitom letos v dubnu podepsal rámcovou smlouvu na dodávku až 140 nových osmnáctimetrových hybridních autobusů od společnosti Iveco. Ta o tom informovala v tiskové zprávě. První by měl do ulic vyjet už právě v roce 2024.

Nízkoemisní vozy zařadí DPP do svého vozového parku na základě Klimatického plánu hlavního města Prahy, který od roku 2030 požaduje, aby 75 procent autobusů bylo zcela bezemisních nebo nízkoemisních.

Hybridní autobusy umožní provoz i při blackoutu

„Postupujeme v souladu s Koncepcí využití alternativních pohonů v podmínkách autobusové dopravy DPP, kterou schválila Rada HMP. Hybridní autobusy jsou na jedné straně nízkoemisní vozidla, na straně druhé je v případě blackoutu či jakékoliv nenadálé situace v elektrické rozvodné síti budeme moct bez zásadních omezení vypravovat do provozu a zajišťovat tak základní dopravní obsluhu, což je naší základní povinností. I díky těmto autobusům si budeme moct do budoucna zachovat určitou nezávislost na nabíjecí infrastruktuře a diverzifikovat potenciální rizika,“ dodal Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Nízkopodlažní autobusy Urban hybrid budou vybaveny čtyřmi dvojitými dveřmi a svezou až 130 cestujících, z toho 35 sedících. Vybaveny budou plnohodnotnou klimatizací, zařízením pro počítání cestujících, kamerovým systémem, zpětnou kamerou i bočními kamerami.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných