První část oprav Barrandovského mostu skončila. Druhá bude peklo

20. 11. 202114:00
První část oprav Barrandovského mostu skončila. Druhá bude peklo
foto: Se svolením Oskar Exner / Magistrát hl. m. Prahy/Barrandovský most

Opravy první etapy začaly v září 2020 a jejich ukončení bylo naplánováno na konec roku 2021. První část celkové rekonstrukce této unikátní stavby je ale hotová již nyní. Na dopravu měla rekonstrukce minimální vliv.

Jednalo se o kompletní sanaci spodní části mostu, která probíhala na pilířích i pod hladinou Vltavy. Vliv na dopravu byl minimální, protože betonáže na pilířích byly provedeny v době krátkodobých uzavírek jednoho pruhu o víkendech a v letních měsících, a ostatní provoz stavby byl řešen přístupy a zařízením staveniště z Vltavy. Horní část mostu je však v horším stavu.

Více než 140 tisíc aut denně

„Barrandovský most je nejvytíženější komunikací v ČR, kudy projede více jak 140 tisíc aut denně. Výstavba první části byla ukončena v roce 1983 a toto je po padesáti letech první velká oprava, kterou si tento most zaslouží.  Údržba mostů v Praze je pro TSK jednou z hlavních priorit a děláme maximum, abychom dohnali dluh na investicích do oprav komunikací a mostů,“ uvedl generální ředitel TSK Praha Jozef Sinčák.

O celkové rekonstrukci mostu bylo rozhodnuto na základě výsledků diagnostického výzkumu. Spodní část je hotová, na řadu teď přijde druhá, mnohem náročnější část, ještě je totiž potřeba opravit celý vršek, tedy provést celkovou výměnu mostního svršku s novou izolací a výměnou odvodnění, kompletní výměnu povrchu vozovek a chodníků, úpravu osvětlení a přeložek inženýrských sítí. V případě 2. etapy se předpokládají výrazné dopravní problémy po celé Praze. Most totiž není snadné objet. Opravy pocítí i pražská MHD. Přes Barranďák jezdí mnoho autobusových spojů.

Veřejná zakázka byla vypsána

Technická správa komunikací (TSK) nyní dokončila práce na přípravě projektové dokumentace a dne 10. listopadu 2021 zahájila veřejnou zakázku na stavební práce rekonstrukce vrchní stavby Barrandovského mostu dle smluvních podmínek FIDIC. Celková výše veřejné zakázky bude přibližně 547 milionů. Nabídky je možní podávat do 20. prosince. Předpokládaný termín uzavření smlouvy se plánuje na první čtvrtletí roku 2022.

„Uvědomujeme si, jaký dopad na řidiče může mít rekonstrukce Barrandovského mostu. Podle toho jsme taky nastavili hodnotící kritéria veřejné zakázky. 40 procent váhy bude hrát cena, dalších 40 procent bude doba dopravních omezení a zbylých 20 procent budou zkušenosti uchazeče. Takto se v historii města nikdy nic nesoutěžilo. Barrandovský most je nejvíce dopravně zatížený most v České republice a musíme se o něj starat. Proto klademe důraz na to, aby vliv na řidiče byl co nejmenší a stavba byla co nejkvalitnější,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).

Celý projekt druhé etapy bude rozdělen na několik podetap. Celková doba realizace proběhne v letech 2022 až 2026. Obsahuje rezervu jedné stavební sezóny pro koordinaci dopravních opatření s realizací Dvoreckého mostu. Zadavatel předpokládá pravděpodobně přerušení stavebních prací po dokončení 2. etapy v roce 2023.

 

Rozdělení 2. etapy

  • Podetapa I – budou prováděny práce na jižní polovině jižního mostu, dále práce na Strakonické rampě, na spodní části rampy Barrandovské a na spodní části mostů přes Vltavu nad ulicí Strakonická.
  • Podetapa II – budou prováděny práce na severní polovině jižního mostu, dále práce na horní části rampy Barrandovské a také na spodní části jižního mostu přes Vltavu.
  • Podetapa III – budou prováděny práce na severní polovině severního mostu, dále práce na spodní části mostů přes Vltavu nad ulicí Modřanská.
  • Podetapa IV – budou prováděny práce na jižní polovině severního mostu a na spodní části severního mostu přes Vltavu.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných