První krajské parkoviště ve středních Čechách vyroste v Olbramovicích

08. 09. 202417:40
První krajské parkoviště ve středních Čechách vyroste v Olbramovicích
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Parkoviště, ilustrační obrázek

Staveniště prvního krajského parkoviště P+R v Olbramovicích bylo předáno stavební firmě. Stavba bude trvat 4 měsíce, přeruší ji však zimní technologická přestávka. Jde o první krajské parkoviště z plánovaných deseti, která mají Středočechy nalákat do prostředků hromadné dopravy.

O stavbu prvního krajského parkoviště P+R se postará firma BES, které bylo staveniště předáno ve čtvrtek 5. září. Bez započtení zimní technologické přestávky by měla stavba trvat čtyři měsíce. Plocha pro parkování vyroste v těsné blízkosti vlakového nádraží, odkud lidé denně jezdí nejčastěji do Benešova či dále do Prahy, případně opačným směrem do Tábora a Českých Budějovic. O začátku stavby informoval Středočeský kraj v tiskové zprávě.

„Plníme slib, který jsme občanům dali. Výstavbou olbramovického parkoviště zahajujeme sérii staveb nejen parkovacích ploch, ale parkovacích domů P+R, kterých bude v celém kraji deset. Naším dlouhodobým cílem je nalákat co nejvíce lidí do prostředků hromadné dopravy a snižovat množství aut na přeplněných silnicích a využívání parkovišť v Praze a přípražské oblasti. Cestující budou moci zaparkovat v těsné blízkosti nádraží a vyrazit do práce, za studiem anebo za zábavou vlakem či autobusem, a to přímo do center měst,“ vysvětlila v tiskové zprávě hlavní myšlenku projektu hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková (STAN).

Chybí organizace i přechody pro chodce

V současné době není parkování u nádraží v Olbramovicích organizované. Lidé navíc neparkují jen na vyhrazených místech, ale i na všech ostatních plochách v docházkové vzdálenosti. Chybí také chodníky a přechody pro chodce. Vlakem přitom z Olbramovic míří řada lidí. Kromě asi nejvyužívanější rychlíkové linky R17 z Prahy do Českých Budějovic jezdí ze stanice také osobní vlaky směrem do Sedlčan nebo Votic.

„Tento systém cestování šetří i peníze v rodinných rozpočtech. Kromě toho, že cestování v systému Pražské integrované dopravy je finančně daleko výhodnější než cesta autem, nabízí cesta vlakem i lepší časové návaznosti, například při přestupech v Praze. Obecně parkoviště P+R v našem kraji přispívají ke zlepšení dopravní situace ve směru ku Praze,“ doplnil ve zprávě Petr Borecký (STAN), krajský radní pro oblast veřejné dopravy.

Parkování pro 151 automobilů a 47 jízdních kol

Nová parkovací plocha nabídne na 5,7 tisících metrech čtverečních celkem 151 parkovacích míst, z nichž 18 má být určeno elektromobilům. K dispozici bude také 47 parkovacích míst pro jízdní kola nebo infrastruktura pro elektrokola. Beton doplní výsadba stromů a zeleně. Nové bude také obratiště autobusů a autobusová zastávka.

Vjezd budou regulovat závory, cena za parkování však zatím nebyla stanovena. Jasné ale je, že dlouhodobé parkování možné nebude. Zvýhodnění budou mít držitelé PID Lítačky, parkoviště bude totiž integrováno do systému PID.

Stavba celkem kraj vyjde dle předpokladů na 26,3 miliony korun. S financováním pomůže unijní program IROP, ze kterého bude zaplaceno 70 procent nákladů. Za projektem stojí odbor veřejné mobility Krajského úřadu Středočeského kraje, Integrovaná doprava Středočeského kraje a Krajská správa a údržba Středočeského kraje.

V Hostivici vyroste u nádraží šestipatrový parkovací dům

V plánu je také dalších devět parkovacích domů či ploch v různých koutech kraje. Nový parkovací dům má vzniknout například v Hostivici. Pro jeho stavbu je ale klíčová modernizace trati z Prahy na Kladno. Jak kraj informoval už letos v lednu v tiskové zprávě, na výstavbě se bude podílet i město.

Cestujícím na zmodernizované trati z Prahy do Ruzyně a dále na Kladno bude v budoucnu sloužit kapacitní parkovací dům o šesti podlažích. Stavba má začít souběžně se stavbou úseku železnice Jeneč-Hostivice.

„Naším dlouhodobým záměrem je dostat co nejvíce lidí z aut do prostředků hromadné dopravy. Této myšlence ale musíme jít naproti a nabídnout kvalitní a komfortní infrastrukturu. Parkoviště P+R, kde mohou lidé svůj vůz na celý den bezpečně a levně zaparkovat, tento cíl jednoznačně plní. Dům vyroste v těsné blízkosti železniční stanice Hostivice,“ uvedl ve zprávě Petr Borecký.

Parkoviště budou také v Kolíně a Nymburku

S městy bude Středočeský kraj při výstavbě parkovišť spolupracovat také v Kolíně a Nymburku. V Kolíně má konkrétně v blízkosti nádraží vzniknout parkovací dům. Město zajistí podle tiskové zprávy projektovou přípravu a kraj následně převezme výstavbu jako takovou.

V Nymburku pak vznikne nová parkovací plocha, jejímž účelem má být zklidnění dopravy v okolí sportovního centra Veslák. „Cíli celé akce jsou odlehčení potřeb pro parkování cyklistů v centru města a omezení automobilové dopravy na Labské cyklostezce v této oblasti,“ vysvětlil Borecký.

Další parkoviště mají v blízké budoucnosti vyrůst v Zelenči-Mšeticích, Úvalech, Čerčanech-Pyšelích, Rostoklatech, Mešicích a Poříčanech.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných