foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Tramvaj, ilustrační foto
Vůbec první tramvajová trať, která by měla spojit Prahu a Středočeský kraj, získala územní rozhodnutí. Pokud vše půjde dobře, tramvají do Zdib by se mohli cestující dočkat už v roce 2029. Stavět by se mělo začít do dvou let.
Plánovaná tramvajová trať z Kobylis do Zdib a Sedlece s budoucím plánovaným prodloužením až do Odoleny vody byla poprvé představena v roce 2023. Trať by měla začínat v ulici Klapkova v současné zastávce Vozovna Kobylisy. Dále by měla vést ulicí Ústecká přes městskou část Praha – Dolní Chabry a dále přes Zdiby do smyčky v nově navrhovaném Terminálu Sedlec. Vyplývá to z informací zveřejněních na webu obce Zdiby.
Mělo by jít o vůbec první tramvajovou trať, která překročí hranice hlavního města a zamíří do Středočeského kraje. Projekt počítá také s úpravami pro cyklistickou dopravu, řešením zelených ploch včetně nové výsadby, opravou a rekonstrukcí vozovek, úpravou a doplněním chodníků nebo komplexní rekonstrukcí dvou mostů. Ve hře je také další prodloužení trati ve směru na Odolenu Vodu, ale i na Líbeznice a Měšice.
„Protažení tramvajové trati by mělo odlehčit dopravou přetíženému okraji metropole. Postavíme kvalitní a spolehlivé kolejové propojení, čímž posílíme roli veřejné hromadné dopravy a celkově zatraktivníme danou lokalitu. Jinak řečeno, cílem je komplexní řešení veřejné dopravy v obcích.,“ uvedl v říjnu 2023 v tiskové zprávě STAN radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petr Borecký.
Psali jsme
Starosta Horních Počernic Petr Měšťan (ODS) jednal s pražským radním pro oblast školství, sportu a volného času Antonínem Klecandou (STAN)…
Trasa získala územní rozhodnutí
Tato zásadní trasa nyní získala důležité razítko v podobě územního rozhodnutí. Jak na Facebooku informovala Pražská integrovaná doprava (PID), pokud půjdou všechny přípravné práce i nadále podle plánu, stavba by mohla začít do dvou let. První tramvaje by pak mohly Zdiby a Prahu spojit v roce 2029. Celkem by měla trať měřit 5,19 kilometrů a odhadované investiční náklady jsou zhruba 2,5 miliardy korun, přičemž 85 procent by měla pokrýt unijní dotace.
Hlavním cílem této linky bude nabídnout alternativní spojení od dálnice D8 ve směru do centra Prahy, respektive k metru Kobylisy. Cestující by k tomuto účelu mohli využívat plánované velké záchytné parkoviště v Terminálu Sedlec, které nabídne přes 800 míst. Příjezd do Prahy od severu je totiž často ucpaný a alternativa je tedy životně nutná, bez ohledu na případnou dostavbu Pražského okruhu. Nová trať má kromě toho zajistit spolehlivou a frekventovanou dopravu pro rostoucí severní aglomeraci hlavního města.
Cesta bude trvat 12 minut
Na trase je počítáno s osmi novými zastávkami. Co se týče konkrétních linek, celodenně by měla být až do Zdib prodloužena linka 17, která by obsluhovala trasu Sedlec – Kobylisy – Staroměstská – Palackého náměstí – Libuš. Ve špičkách by měla jezdit každých 8 minut, dopoledne pracovního dne každých 10 minut, o víkendu po čtvrthodině a ve večerních hodinách co 20 minut.
V největších špičkách by pak měla provoz doplnit ještě linka 10 v trase Sedlec – Kobylisy – Palmovka – Flora – I. P. Pavlova – Anděl – Sídliště Řepy. Tato linka by jezdila pouze ve všední dny v časech 6 až 8:30 a 15:30 až 18:30, zato ale každé 4 minuty. Z konečné v Sedlci by cesta na metro Kobylisy měla zabrat asi 12 minut.
V návaznosti na vznik tramvajové trati by měl být naopak omezen provoz autobusových linek 370, 372 a 373, které by měly ve směru z regionu končit v novém terminálu Sedlec. Linky 371 a 374 by pak měly končit v zastávce Zdiby, Celnice. Ze všech linek by měl být zajištěn hladký přestup na tramvaj.