foto: Anna Vančová (stejně jako ostatní snímky v článku)/Pes samozřejmě není chlupatý J. Kristus; to jen na obřím muzejním náměstí, kde najdete všechna ta slavná velká muzea (Rijksmuseum s Rembrandty, Van Goghovo muzeum i moderní Moco Museum s Warholem, Banksym i Basquiatem), mají i rozsáhlé brouzdaliště…
FOTOREPORTÁŽ Často slýcháme, že Praha má vynikající síť veřejné dopravy. Po návštěvě italského Říma či Palerma lze dát tomuto názoru za pravdu. Ne tak ale po návštěvě holandské metropole Amsterdamu. Tamní MHD je o dvě třídy výše, o tom není pochyb.
Mnohem přívětivěji tu působí i výškové budovy, kterých je zde spoustu. Jsou to paneláky, stejně jako v Praze, ale mnohem hezčí, nápaditější a příjemnější na pohled – o tom příště. Už jen proto by se současné vedení magistrátu mělo do Amsterdamu zajet podívat. Opravdu to není jen město marihuany, coffee shopů a červených luceren, i když při procházce unikátním historickým centrem, protkaným grachty (čti chrachty; g se v holandštině čte vždy jako ch), malebnými průplavy jako v Benátkách, často marihuana lehce zavoní ve vzduchu…
Po grachtech se plaví spousta lodí i lodiček, vodní dopravě se ale zde věnovat nebudeme. Nicméně, je to oblíbená turistická aktrakce, dokonce se tu plaví i „hulící“ marihuanová loď...
Vymakaná, dokonale promyšlená, hustá síť MHD
Začněme dopravou. Tak ano, v Amsterdamu všichni jezdí na kole. Ale nemají bůhvíjak vymazlená drahá kola, nejčastěji tu vídáte úplně obyčejná městská kola, leckdy desítky let stará. Cyklopruhy, kde mohou jezdit také dvoustopá vozidla i malinká smart autíčka, jsou všude a ustavičně plné. To ale nelze vedení Prahy zazlívat, Amsterdam je, jak praví stará píseň, lautr rovina.
Pokud na cyklopruh zabloudí chodec, vůbec nic se neděje, cyklisté ho hladce objedou. Nikdo netroubí, nikdo se nevzteká, Holanďané jsou pohodáři a vyznávají vzájemnou ohleduplnost, která se žádnými zákony ani nařízeními vynutit nedá. Tohle do Prahy přenést můžeme, i když tu cyklodopravu těžko, na to město prostě není stavěné, je to tu konec konců samý kopec.
Co ale velmi chybí, je kvalitní spojení z letiště do města. V Amsterdamu přímo na letišti nasednete do příjemného, čistého rychlovlaku a během 20 minut jste na centrálním nádraží uprostřed ‚Amstru‘. A pozor, tady to přijde – můžete si cestu razantně zkrátit. Rychlovlak na mnoha místech kopíruje metro (mají tu čtyři linky), přesedání je jednoduché jak facka. Místo jediného pražského autobusu z letiště Václava Havla je tu možností hned několik.
Ideální je zakoupit si městskou kartu na MHD, prodávají ji, na kolik dnů potřebujete, a platí všude (rychlovlak se ale platí zvlášť, protože rovnou spojuje Amsterdam i s dalšími městy, Haagem, Rotterdamem…; lístek na něj ale zakoupíte hned na letišti v automatu, který přijímá karty i mobily, to platí mimochodem v ‚Amstru‘ všude, na hotovost zapomeňte).
Ještě k doporučení, aby se Hřib a jeho lidé, obzvláště náměstek Scheinherr, do holandského hlavního města zajeli kouknout – nebude to stát daňové poplatníky skoro nic. Objevili jsme maličkou firmu Cestovní balíčky, která je schopna pětidenní návštěvu ‚Amstru‘ pořídit za 6 tisíc, cestu i ubytování, fajn hotel Ibis se snídaní v ceně. Hotový zázrak. Navíc nám zařídili i check in, takže jsme na letiště mohli přijet jen hodinu předem, a vše fungovalo.
Šikovné dopravní uzly – o tom někdo dlouho přemýšlel
Již jsme zmínili, že vlak kopíruje na mnoha místech metro. Stejné je to s autobusy i tramvajemi. Návštěvu tak vysloveně doporučujeme MHD nadšencům, kteří se zabaví zkoumáním, kolika různými spoji se lze na jakékoliv kýžené místo dostat. Navíc mají vymakané přestupy, centrální uzly, kde se různé druhy dopravy komfortně protínají.
Občas máte pocit, že se v té dopravě ztratíte – na semaforech přecházíte i pět různých pruhů, z chodníku přes cyklopruh, kde se zrovna řítí stovka cyklistů, tramvajové koleje s jedoucí tramkou, po normální pruh silnice pro řadu aut a další cyklopruh, vedoucí na druhou stranu, než se ocitnete na protějším chodníku. Doprava je opravdu hustá, ale plynulá, nezažili jsme jedinou kolonu, jediný problém, vše frčí jak na drátkách.
Co v ‚Amstru‘ opravdu neřeší? Blbosti. Po návratu jsme se dočetli, že si pražští občané mohou vybrat hlas, který jim bude v autobusech a tramvajích ohlašovat zastávky. Pražský dopravní podnik prý spustil na webu anketu, kde může veřejnost vybrat ze čtyř variant! Tak tedy, v amsterdamských tramvajích mají průvodčí, která je hlídá a zároveň hlásí zastávky. Kromě toho mají samozřejmě i světelné informační tabule, a to všude, v modernějších vozech metra na tabulích, podobných těm pražským, dokonce svítí ledky, kde se zrovna nacházíte.
Na okrajích města jede metro i vlak na povrchu
Mají tu v MHD opravdu uklizeno. A nejen ve vozech, starají se i o okolí. Metro je ohraničeno vysokým plotem (jízdenku, či městskou kartu, my ji měli v mobilu, použijete dvakrát, při vstupu i výstupu, takže revizorů netřeba) a koridor uvnitř je zametený, živý plot sestřižený, prostě paráda.
Navíc všude, kde to jde, vystupuje metro (ale i rychlovlak) na povrch. Naopak v centru se obojí noří pod zem. Což samozřejmě stavby velmi zlevní. I v tom má, dle našeho názoru, Praha mezery v uvažování o dopravě. Nebo že by v cestě stáli přespříliš puritánští památkáři? Či šílené stavební předpisy? Jak říkáme, jeďte se, vážený magistráte, podívat – budete koukat, co vše se lze přiučit. Příště se budeme věnovat stavbám, starým i moderním.
Psali jsme
Na přelomu roku jsme na portálu PrahaIN.cz otevřeli téma nedostatku kombinací registračních značek na území metropole. Na pražských registrech…