RÁDCE: Při dlouhé jízdě dělejte přestávky jako profesionálové

10. 07. 202317:05
RÁDCE: Při dlouhé jízdě dělejte přestávky jako profesionálové
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Doprava, ilustrační foto

Jsou tu letní prázdniny a spolu s nimi statisticky doložený nárůst nehodovosti na silnicích. Řidiči by neměli podceňovat rizika únavy na dlouhých cestách a také věnovat řízení při silnějším provozu zvýšenou pozornost. BESIP přichází s radami, jak nejlépe zvládnout nástrahy prázdninového cestování. Nutnost pravidelných přestávek potvrzují i profesionální řidiči kamionů.

tiskové zprávě Ministerstva dopravy se uvádí, že i když se během prázdnin v posledních letech snižuje počet nehod s těžkými následky, přesto se jedná o velmi rizikové období. Vysoké letní teploty přispívají i k možné nepozornost či zdravotní indispozici řidičů.

Na silnicích se také v prázdninových měsících objevuje větší počet cyklistů a chodců, včetně dětí. I další skupina patřící mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu, kterou jsou motocyklisté, se v tomto období na silnicích vyskytuje ve vysokém počtu.

„V období od ledna do května zemřelo na našich silnicích 173 lidí a dalších 563 jich bylo těžce zraněno. Právě nadcházející letní prázdniny jsou rizikovým obdobím roku, během kterého je podle dlouhodobých statistik usmrcena a těžce zraněna pětina všech obětí dopravních nehod,“ uvedl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Únava představuje pro řidiče riziko

Za loňský rok došlo na českých silnicích k 1.044 nehodám v důsledku únavy, usnutí řidiče či náhlé fyzické indispozice. Při těchto nehodách došlo k 15 úmrtím, 34 osob bylo zraněno těžce a 669 lehce. Za červenec a srpen loňského roku způsobili řidiči z uvedených příčin 221 nehod, na jejichž následky 2 lidé zemřeli, 8 jich bylo těžce zraněno a dalších 143 bylo zraněno lehce.

Na delších cestách hrozí únava a mikrospánek

Únava se dostavuje u řidiče nejčastěji mezi první a třetí hodinou ranní. Problematickým v tomto ohledu je také čas mezi čtrnáctou a šestnáctou hodinou odpoledne. Nejkritičtější bývá poslední pětina trasy, kdy řidiči ztratí přirozenou ostražitost. Dopravním nehodám, ke kterým dochází v důsledku únavy, předchází ztráta kontroly nad řízením vozidla a neúmyslná změna směru jízdy spolu s absencí brzdné dráhy.

Zastavit bez otálení

Pokud řidič cítí bolest v zádech, strnulost, bolení nohou, pálení či zavírání očí nebo bolení hlavy, měl by zastavit na nejbližším odpočívadle a protáhnout se, v noci se pokusit alespoň na krátkou dobu zdřímnout.

Otevřené okénko mikrospánek jen oddálí

„Mikrospánek jsem zažil jednou při ranním návratu po noční práci. Před sebou jsem měl cestu dlouhou asi dvacet pět kilometrů. Po dvaceti minutách jízdy jsem začal mít problémy s udržením pozornosti. Zbýval mi už jen kousek cesty, tak jsem si na sebe otevřel okno. To na moment pomohlo, ale přesto jsem nakonec skončil v protisměru. Byl jsem mimo jen pár vteřin, ale stačil jsem mezitím pár desítek metrů ujet. Naštěstí bylo protijedoucí auto daleko. Šok z toho leknutí mi pomohl dojet na nejbližší vhodné místo, kde jsem zastavil a půl hodiny se prospal,“ podělil se s naší redakcí o svoji zkušenost jeden ze čtenářů PrahaIN.cz.

Dodal, že když ho únava za volantem dostihla později v jiném případě, hned hledal vhodné místo k zastavení.

Profesionální řidiči předcházejí mikrospánku pauzami v jízdě

Mikrospánek může trvat podle odhadů tři až patnáct sekund, jedná se o první fázi usnutí. Jednou z jeho hlavních příčin je nedostatečný odpočinek před samotnou jízdou.

Aby se profesionální řidiči nákladních vozidel a autobusů vyhnuli riziku usnutí při monotónní jízdě po dálnici, jsou ze zákona povinni dodržovat pravidelné přestávky v jízdě. Po uplynutí jízdy v délce 4,5 hodiny musejí mít pauzu v délce 45 minut.

„Každý řidič působící v kamionové přepravě používá digitální záznamové zařízení s osobní čipovou kartou. Řidič může mít jen jednu kartu. Nepoužití karty se trestá pokutou běžně 100 tisíc korun a zákazem činnosti na tři až šest měsíců. Místa bez záznamu na kartě jsou také přestupkem. Jízdy bez řidičovy karty záznamové zařízení uchovává běžně několik měsíců a dopravce záznamy musí archivovat jeden rok,“ vyjmenoval pro redakci PrahaIN.cz Martin Felix, tiskový mluvčí sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA.

Na kartu se zaznamenávají i týdenní odpočinky řidiče, které musí proběhnout v délce dvou dnů, přesně to musí být 45 hodin.

„Přestupky jsou velice snadno zjistitelné. Asi žádný jiný pracovník není pod takovou důslednou kontrolu, jestli dodržuje pracovní dobu. Takový dohled nemají ani piloti letadel nebo strojvedoucí vlaků,“ dodal pro naši redakci Martin Felix.

BESIP radí dělat přestávky po dvou hodinách

Aby prázdninové cestování probíhalo pro řidiče s minimálním rizikem únavy, doporučují pracovníci BESIP přerušit jízdu vždy po zhruba dvou hodinách, určitě však nejdéle po 3,5 hodinách řízení. Mezi další doporučení patří i apel na spolujezdce, že by rozhodně neměl cestu prospat, ale snažit se být řidičovi oporou a kontrolovat například trasu v navigaci nebo hlídat místa pro vhodný odpočinek. 

V redakci PrahaIN.cz jsme se shodli, že ze svého okolí neznáme mnoho případů, kdy řidič dělá na dlouhých trasách zastávky po dvou či třech hodinách jízdy. Naopak jsme slyšeli dost historek, jak například dovolenková cesta k moři do Chorvatska proběhla bez přerušení. A nejsme v tom sami.

„Jinak si myslím, že řidiči osobních aut jedoucí na dovolenou ani zdaleka nedodržují odpočinek tak jako profesionálové,“ souhlasil s námi Martin Felix z ČESMAD BOHEMIA.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných