foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Metro Vltavská
Rada hlavního města Prahy odsouhlasila zpracování požadavku na vybudování severního vestibulu stanice metra Vltavská. Jde o nezbytný předpoklad pro budoucí rozvoj lokality Bubny – Zátory. Nový vestibul by měl kromě nové čtvrti sloužit také obyvatelům části Holešovic.
Možnost vytvoření druhého vestibulu metra Vltavská severním směrem do oblasti železničního nádraží Praha-Bubny a do části zvané Malý Berlín byla uvažována již na přelomu 70. a 80. let 20. století. S ohledem na tehdy klesající význam bubenského nádraží a dostatečnou obsluhu lokality tramvajovou dopravou však nebyl severní vestibul nikdy dostavěn. Již brzy by se to ale mělo změnit, jak vyplývá z tiskové zprávy pražského magistrátu.
Stane se tak zejména díky záměrům v lokalitě, pro které je dostavba severního vestibulu více než žádoucí. Zejména jde o Územní studii Bubny-Zátory, která byla schválená v roce 2020 a počítá mezi stanicemi Vltavská a Nádraží Holešovice se vznikem nové čtvrti pro zhruba 25 tisíc obyvatel. Páteřní osou v rámci veřejné dopravy má být kromě modernizované železniční tratě a tramvají právě trasa metra C.
Dosud nevyužívaný holešovický brownfield by se měl v blízké budoucnosti proměnit asi v 11 tisíc bytů pro 25 tisíc obyvatel. Kromě toho tam má vzniknout asi 29 tisíc pracovních míst a 5 tisíc míst pro žáky ve školách. Ústředním prostorem má být centrální park o rozloze 6 hektarů. Novou čtvrť má doplnit také nový koncertní sál Vltavské filharmonie.
Lepší obsluha pro současné i budoucí obyvatele
„Význam severního vestibulu je především v lepší obsluze obyvatel stávajících i těch budoucích, kteří budou žít v plánované výstavbě na současném brownfieldu Bubny-Zátory. Návrh vestibulu bude koordinován s budoucí výstavbou tak, aby byl městotvorně integrován do nové zástavby,“ uvedl ve zprávě k severnímu vestibulu Petr Hlaváček (STAN), náměstek primátora pro oblast územního rozvoje.
Severní vestibul je podle radních vhodné vybudovat tak, aby obyvatelé nové čtvrti nemuseli na metro složitě chodit dlouhou přístupovou cestou až ke stávajícímu jižnímu vestibulu. Zároveň je nový vstup do metra veřejně prospěšnou stavbou podle platného územního plánu. Právě proto pražští radní odsouhlasili zapracování požadavku na vybudování severního vestibulu.
Psali jsme
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) obdržel pravomocná povolení záměru stavby dvou nových tramvajových tratí Počernická a Olšanská – Habrová.…
Důležitý element pro budoucí rozvoj lokality
„Ve stanici metra Vltavská vybudujeme severní vestibul! Mezi stanicemi metra Nádraží Holešovice a Vltavská totiž v následujících letech vznikne nová čtvrť pro 25 tisíc lidí. V místě už se také staví nová železniční zastávka Praha-Bubny a modernizuje se trať z centra Prahy na letiště a dále do Kladna. Nový vestibul tak místním umožní pohodlný a rychlý přístup k veřejné dopravě a významně přispěje k rozvoji celé lokality,“ uvedl ve zprávě Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek pro oblast dopravy.
Okolí stanice Vltavská čekají vůbec významné změny. Kromě nového vestibulu se dočká i renovace toho stávajícího, jižního výstupu. Ten se promění v návaznosti na stavbu Vltavské filharmonie.
Stavba filharmonie vyjde na 13 miliard korun
Jak jsme informovali v září 2024, filharmonie má disponovat několika sály se špičkovou akustikou a dokonalým prostorovým řešením odpovídajícím standardům 21. století. Zázemí zde naleznou oba významné pražské orchestry – Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK a Česká filharmonie, dále hudební oddělení městské knihovny a další prostory, zkušebny, hudební učebny, občerstvení a podobně.
Dokumentace i stavební povolení by mohlo být hotové do roku 2026, kdy začne realizace. Zahájení samotné stavby bychom se ale měli dočkat až o rok později. Dokončení stavby je pak naplánováno na konec roku 2032 a spuštění provozu filharmonie na začátek roku 2033. Stavba vyjde dle současných propočtů asi na 11,65 miliard korun.
Celkové náklady na stavbu filharmonie by měly včetně úprav nábřeží, ale i rekonstrukce vestibulu metra a úpravy tramvajové trati činit 23 miliard korun.