Radní pro dopravu Prahy 1: Vyměnit auto za MHD a do centra pouze v těch nejnutnějších případech

14. 11. 202219:11
Radní pro dopravu Prahy 1: Vyměnit auto za MHD a do centra pouze v těch nejnutnějších případech
foto: Markéta Šálková, PrahaIN.cz/Vojtěch Ryvola v redakci PrahaIN.cz

ROZHOVOR: Vojtěch Ryvola byl zvolen na Praze 1 radním pro dopravu. A právě dopravu v centru Prahy a to, co nejvíce trápí její obyvatele, jsme s novým radním probrali. Co jsou její největší problémy? „Mezi ty místní patří například půjčovny kol, koloběžek a problémy s parkováním. Mezi nejdůležitější celopražská témata řadím omezení vjezdu do centra Prahy,“ řekl pro PrahaIN.cz Ryvola. To by však neřešil zákazem, ale možností zaparkovat na okraji města s jednoduchým přestupem na MHD.

Na Praze 1 jste byl zvolen radním pro dopravu, jak se motoristům po Praze 1 jezdí?

Na rozdíl od mnohých se domnívám, že hlavní problém není tranzit. Komu by se chtělo čekat na semaforech, když mohu v klidu tunelem Blanka. Dle mého je větší problém drobné zásobování. Zvykli jsme si, že si necháme dovézt messengerem i kartáček na zuby. V divnodobě covidové jsme si na to zvykli, ale myslím, že už stačilo. Teď jen přijít na to, jak jinak.

Co považujete za nejdůležitější problémy, které je třeba v aktuálním volebním období řešit?

Ono je nutné si rozdělit dopravních úkoly na dvě části. To, co zvládne městská část sama, a to co, jsou celopražská témata. Mezi ty místní patří například půjčovny kol, koloběžek a problémy s parkováním. Mezi nejdůležitější celopražská témata řadím omezení vjezdu do centra Prahy. Nikoliv však zákazem, ale možností zaparkovat na okraji města s jednoduchým přestupem na MHD.

Jaká je v tomto ohledu shoda priorit s koaličními partnery?

Od samého počátku chci bořit hradbu koalice - opozice. Doprava by se neměla řídit ideologií, ale funkčností pro všechny. Náš návrh dopravní koncepce proto vycházel z průniku všech uskupení a stran. Každá doprava má právo na život, náš úkol je pouze zkoordinovat funkčnost pro všechny. Nejsem příznivcem zákazů, ale nabídek výhodnosti.

Spoustu občanů trápí parkování v centru Prahy. Co mají například dělat ti, kteří v centru na Praze 1 pracují a potřebují se do práce dopravit vozem? Kde mají parkovat?

Vyměnit auto za MHD a do centra zajíždět pouze v těch nejnutnějších případech. A když už musí, tak využívat podzemní garáže, které mnohdy zejí prázdnotou.

Jaký je Váš názor na modré zóny?

Parkování jako takové je jeden z hlavních bodů našeho programového prohlášení. Současný systém prostě nefunguje a funkčnost parkování je jednou z podmínek návratu rezidentů do centra města. Chceme Prahu 1 plnou normálního života, a ne pouze historický skanzen.

Jak se po Praze dopravujete?

Pěšky. A když už, tak vlastní koloběžkou, na kole z půjčovny nebo autem pro velké chlapy -Smartem.

Zmizí z Jedničky rozházené koloběžky a kola po ulicích?

Jsem podporovatel půjčoven (vždy tvrdím, že se nejedná o žádné sdílení, leč o klasické podnikání za účelem zisku), ale za jasných pravidel. Líbí se mi cesta Brna, a to zákaz nabídky služby mimo míst k tomu určených a řádně zaplacených.

Co kruhový objezd u Prašné brány, který vznikl nezákonně?

Hned v příštím týdnu chci požádat o veškerou potřebnou dokumentaci a najít řešení. Jsem technik, a proto pracuji na základě dat, a ne pocitů. Ale to, aby stály denně kolony kam oko dohlédne, se musí změnit.

Centrum Prahy trápí turisté ubytovaní v bytech typu Airbnb. Často se střídají, dělají hluk, místní obyvatelé si stěžují. Jaký je váš názor?

Centrum Prahy je také pro turisty. Ale pro ty, co bydlí v hotelu, zajdou na večeři, koncert nebo jen tak na procházku. Určitě ne jeden velký, nikdy nekončící mejdan. Řvoucí auta, pivní toulky nebo rozdováděnou mládež ve tři ráno opravdu ne. Jsme světový klenot, a ne evropské Las Vegas.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných

Diskuse

DOPORUČUJEME

(součástí bloku jsou reklamní sdělení, která nejsou redakčního charakteru)

Kam dál?