foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz/Citroën C5 X PHEV 225 ë-EAT 8
Jednou z posledních novinek v portfoliu automobilky Citroën je model nesoucí označení C5 X. Tento automobilový kříženec se mi bohužel poměrně dlouho vyhýbal a já jen ze všech stran registroval slova chvály na jeho nebývale komfortní jízdní projev. Nyní ale přišla ta chvíle, kdy se mi do redakčního testu dostala vrcholná verze tohoto francouzského extroverta. Týdenní společnost mi tak dělal velmi slušivý kousek osazený silnější z dvojice nabízených plug-in hybridních pohonných ústrojí.
Exteriér. Tvarově rozličný, výrazově jasně rozpoznatelný
Odvaha a jistá nadčasovost designerům automobilky Citroën rozhodně nikdy nechyběla, a jinak tomu nebylo ani při tvorbě nového modelu C5 X. Vůz tak přichází s celkem výrazným a originálním vnějším vzhledem, na který si zcela jistě uděláte názor poměrně rychle. Citroën C5 X vás tak buď osloví hned na první pohled, nebo mu na chuť jednoduše nepřijdete.
V případě tohoto modelu se jedná o samotný vrchol v rámci portfolia automobilky, tomu odpovídají také jeho objemné základní proporce. Robustní „základ" vozu, jeho spodní partie jsou opticky odlehčeny poměrně zajímavou siluetou střechy, která hledá kompromis mezi sportovností a praktičností. Boční profil střechy tak v zadní části osciluje mezi provedením hatchback a klasickým kombi, za mě ve výsledku velmi povedeně.
Citroën C5 X PHEV 225 ë-EAT 8. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz
Být v dnešní době trendy rozhodně znamená disponovat alespoň trochu terénními schopnostmi, nebo si na to alespoň úspěšně hrát. Citroën C5 X se pak tohoto „osvědčeného" pravidla obstojně drží a přídomek X ho tak obohatil o vyšší světlou výšku a samozřejmě také o decentní oplastování lemů a prahů vozu.
Příslušnost k ostatním vozům značky je pak nejvíce patrná z přední partie, která disponuje lehce mimozemským lookem jako například sourozenecká C4, případně C4 X. Této partii tedy dominuje jistá výrazová rozdvojenost, v rámci které jsou světla pro denní svícení oddělena od světel hlavních a jsou integrována do chromovaných linií, které vychází z loga automobilky. Tento subtilní světelný prvek dodává vozu zcela typický světelný podpis a zajímavě tak kontrastuje s objemnými hlavními světlomety.
Poměrně mohutné proporce zadní partie oživují světlomety s tvarováním, které je inspirované denním svícením vpředu a také dvojice výrazných spojlerů integrovaných do víka zavazadelníku.
Citroën C5 X PHEV 225 ë-EAT 8. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz
Interiér, prostornost a přehlednost
Avizovaná nápaditost exteriéru se v případě C5 X nikterak výrazně nepropisuje do samotného interiéru vozu. Palubní deska tak disponuje celkem tradičním členěním a klasickými tvary.
Výraznější oživení pak přichází v partiích okolo displeje palubního infotainmentu, který je společně s výdechy klimatizace integrován do jednoho designového panelu s celkem hravě zkosenými rohy. Samotný dotykový displej nabízí známé koncernové ovládání a poměrně jednoduchou grafiku.
Digitální kaplička přístrojů před řidičem disponuje na dnešní poměry celkem skromnými rozměry, na druhou stranu jsou ale zobrazované údaje velmi přehledné. Díky jednoduché grafice také dobře čitelné.
Střední část palubní desky příjemně potěší klasickými kruhovými ovladači klimatizace, středový tunel zase svojí jednoduchostí, díky „tlačítkovému" ovladači automatické převodovky také jistou jednolitostí, s tím pak spojenou vzdušností.
Stran vnitřní prostornosti je na tom C5 X velmi dobře, interiér totiž těží z velkých vnějších rozměrů a také slušného rozvoru dosahujícího necelých 2,8 m. Dostatek místa nabídnou také zadní pozice, a to hlavně v podélném směru. Testovaný kousek byl navíc vybaven ovládáním sedadla spolujezdce umístěném na bočnici opěradla, pozici tohoto sedadla tak lze snadno ovládat ze zadní „ředitelské" pozice.
Citroën C5 X PHEV 225 ë-EAT 8. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz
Zavazadlový prostor ve standardu nabídne 545 litrů základního objemu, po sklopení zadních opěradel pak docílíte téměř rovné podlahy a objemu 1640 litrů. Testovaný plug-in pak přichází s tradičně o něco menšími hodnotami, k dispozici je tedy základních 485 litrů objemu (po sklopení opěradel 1580 l).
Základní tříválec, nebo plug-in hybrid
Citroën C5 X je v současné době v nabídce se základní tříválcovou motorizací 1.2 PureTech, která nabídne 131 koní (96 kW) výkonu a spolupráci výhradně s osmistupňovým automatem. S touto motorizací jsem se v mnoha koncernových modelech již setkal a jistou pružnost a chuť do života jí rozhodně nelze odepřít. Jak ale bude tento přeplňovaný tříválec fungovat pod kapotou nemalé C5 X, je otázkou.
Dále už jsou v nabídce jen dvě plug-in hybridní verze, výkonově slabší je označena PLUG-IN HYBRID 180 ë-EAT8 s kumulovaným výkonem dosahujícím hodnoty 180 koní (133 kW), silnější verze PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8 pak dle svého názvu zcela očekávaně disponuje výkonem 225 koní (165 kW).
V obou případech se jedná o osvědčené schéma, které je tvořeno přeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou PureTech disponující výkonem 133 kW (v případě testované výkonnější verze) a hodnotou maximálního točivého momentu dosahující 250 Nm. Vůz je dále vybaven jedním elektromotorem o výkonu 81 kW a 320 Nm točivého momentu. S celkovým kombinovaným výkonem se tak dostáváme na velmi slušnou hodnotu 225 koní (165 kW) a 360 Nm točivého momentu.
Nedílnou součástí tohoto plug-inu je také baterie disponující kapacitou 12,4 kWh, tato kapacita vozu propůjčuje oficiální dojezd okolo 63 km v čistě elektrickém režimu. Vůz je dále standardně vybaven palubní nabíječkou o výkonu 3,7 kW, testovaný kousek však disponoval příplatkovou nabíječkou o výkonu 7,4 kW, díky které je ho možné dobít za necelé dvě hodiny, z klasické domácí zásuvky pak dobíjení zabere cca 7 hodin.
Hodnocení jízdního projevu začnu u podvozku, tedy u té nejdůležitější části, která se na celkovém dojmu z tohoto vozu podepisuje asi nejvýrazněji. Vrcholná verze C5 X je totiž vybavena podvozkem s progresivními hydraulickým dorazy a aktivními tlumiči, které se přizpůsobují a mění svoji tuhost v závislosti na zvoleném jízdním režimu.
Citroën C5 X tak navazuje na své předchůdce a na svoji palubu přináší ohromnou dávku komfortního jízdního projevu. Příjemně houpavý jízdní projev a skvěle odhlučněný interiér (díky vrstveným sklům oken) jsou pak v případě tohoto vozu doplněny o odladěný elektrický jízdní režim, který celkový dojem jen umocňuje. V rámci této konstelace vám pak ani nevadí přeposilované řízení, ba naopak. Soužití s tímto vozem v rámci městské džungle se tak stává naprosto uklidňující.
Již dlouho jsem se při testování plug-in hybridního vozu nestaral o to, abych měl dokonale nabito. V případě C5 X a komorní atmosféry na palubě mně totiž vadilo i lehké vrnění volantu při naskočení benzínové šestnáctistovky. Ano, tak silný dojem na mě komfortní projev tohoto vozu udělal.
V čistě elektrickém režimu je pak C5 X schopná uhánět rychlostí až 135 km/h s aktuálně reálným dojezdem někde okolo 35 km. Spotřeba elektrické energie v čistě elektrickém režimu se v průběhu mého týdenního testování pohybovala okolo 23 kWh / 100 km.
Sportovní režim vozu aktivuje všechny dostupné síly elektromotoru, který následně statečně podporují přeplňovanou benzínovou šestnáctistovku. V rámci sportovního režimu dále dochází ke snížení účinnosti posilovače řízení, změna nastává také v případě chování převodovky a citelně se „přitvrdí“ také adaptivní tlumiče. Vůz tak znatelně ožije a intenzivněji reaguje na povel od plynového pedálu. Sportovní režim, přiznám se, jsem v případě tohoto vozu používal opravdu jen okrajově a s chutí se vracel do režimu čistě elektrického nebo komfortního.
Citroën C5 X PHEV 225 ë-EAT 8. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz
V rámci hybridního režimu si pak o pohonné jednotce rozhoduje vůz zcela automaticky, samotná spotřeba se těžko stanovuje a logicky se odvíjí také od míry pravidelného dobíjení vozu. Nulový elektrický dojezd znamená chování vozu jako u klasického hybridu, tedy s menší zásobou elektrické energie, která se získává především rekuperací. Většina práce pak zůstává na benzínové šestnáctistovce, které nikdy nechyběla dostatečná dynamika a chuť do života. V plug-in hybridním provedení se však navíc stará o hmotnost samotného elektromotoru a také baterie, což v případě neefektivního použití (málo dobíjeného) pluginu obvykle přináší vyšší hodnoty spotřeby. Zde mě ale C5 X celkem mile překvapila a při delších přesunech mi v hybridním režimu byla schopná prezentovat spotřebu i lehce pod hranicí 6,0 l / 100 km.
Závěrem
Citroën C5 X na své potenciální zákazníky útočí poměrně výrazným a značně originálním vnějším vzhledem. Uvnitř vozu pak naopak panuje výrazově klidnější prostředí, které přináší dostatečný přehled a intuitivní ovládání, to vše v rámci dostatečně prostorné kabiny.
Hlavní přednost tohoto vozu, respektive této specifikace, však vidím v jízdním projevu. C5 X totiž díky svému podvozku nabídne ohromnou dávku komfortu na palubě, která je navíc skvěle doplňována také odladěným elektrickým režimem.
Akční ceník, který je platný od letošního února, nás informuje o tom, že Citroen C5 X je v nabídce již od 870 000 korun včetně DPH. V konkrétním případě se jedná o základní úroveň výbavy YOU, vůz je dále osazen základním tříválcem PureTech 130 spolupracujícím s osmistupňovým automatem. Základní výbava YOU dále nabízí ještě slabší z dvojice nabízených plug-in hybridů a to od 1 090 000 korun včetně daně.
K dalším výbavovým stupňům patří PLUS, MAX a HYPNOS. Aktuálně testovaný výkonnější PLUG-IN HYBRID 225 e-EAT8 je dostupný od výbavy PLUS s pořizovací cenou 1 190 000 korun. Vrcholný HYPNOS pak opět s výkonnějším plug-inem pořídíte od 1 300 000 korun.
Hodnocení:
cena x výkon: 8 hvězd
kvalita zpracování: 8 hvězd
bezpečnost: 8 hvězd
jízdní vlastnosti: 9 hvězd
Motor
Typ motoru: zážehový čtyřválec + elektromotor
Válce: 4/16
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 133 / 6000
Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 250 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 233
Zrychlení 0-100 km/h (s): 7,8
Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): kombinovaná 1,5
Emise CO2 (g/km): 33
Rozměry a hmotnosti
Zavazadelník - sedadla/sklopená: 485 / 1580
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm./nosnost (kg): 1797/388
Rozměr pneu: 205/55 R19
Vnější rozměry
Délka (mm): 4805
Šířka (mm): 1815
Výška (mm): 1485
Rozvor (mm): 2785
|