foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz/Lexus LBX 1.5 Hybrid
Redakčním testem nám aktuálně prošla japonská stylovka v podobě Lexusu LBX. V konkrétním případě se tak jedná o slušivý kompaktní crossover, který nás za velmi zajímavé pořizovací ceny akčních modelů nechává okusit kvality této prémiové automobilky. I přes jeho sourozeneckou příbuznost s modelem Yaris Cross se opravdu jedná o plnohodnotný Lexus se všemi jeho tradičními a dlouholetými přednostmi.
Exteriér – robustní, hravý a dostatečně reprezentativní
Základní tvarování tohoto modelu generují poměrně jednoduché a čisté linie, šířka vozu dosahující 1,8 metru mu dodává adekvátní dávku robustnosti, která se nepodepisuje jen na líbivých a statných proporcích, ale také na jeho dobré vnitřní prostornosti.
Nadčasový design a jistá reprezentativnost vozů značky Lexus jsou i v případě „malého“ LBX skryty v jednotlivých detailech. Přední partii tak dominuje objemná maska chladiče a zcela očekávaně nechybí ani světlomety s originálním pojetím linií denního svícení.
V rámci boční partie je jasně patrná vyšší světlá výška vozu, za povšimnutí však stojí také ochranné oplastování prahů a dveří, které je v místech zadních dveří znatelně prolomeno. Tento detail tak opticky „nafukuje“ celou partii zadních blatníků, která společně s jasně horizontálním členěním zadní partie dopomáhá k avizovaným robustním proporcím tohoto kompaktního crossoveru.
Stran vnějšího designu se zmíníme také o velké míře individualizace. V nabídce je totiž celá řada zajímavých barev a volit lze také z dvoubarevných kombinací. Na pohled sebevědomý vůz tak svým zákazníkům umí nabídnout i jistou hravost, která je tomuto segmentu zcela vlastní.
Interiér – prémiové materiály a prvotřídní zpracování
Hlavní předností vozů prémiové automobilky Lexus je dlouhodobě dokonalé péče o jejich uživatele, a nejinak je tomu i u nejmenšího modelu LBX. Již samotné usednutí do vozu prozradí více o kvalitních materiálech a jejich důkladném zapracování do interiéru. Nechybí ani maximální preciznost dotažená do nejmenšího detailu.
Elegantní palubní deska disponuje jednoduchým horizontálním členěním, které je decentně podpořeno linií s integrovanými výdechy klimatizace. Tato linie pak jako sjednocující prvek přechází až do bočních výplní dveří. Plně digitální kaplička přístrojů před řidičem je v rámci palubní desky posazena spíše níže, i přesto je skrze multifunkční volant dobře přehledná.
Střední část palubní desky je věnována displeji palubního infotainmentu (s úhlopříčkou 9,8“ u testované verze), který z ní nikterak nevyčnívá a je ideálně dostupný. Samotný displej infotainmentu je pak společně s ostatními ovladači, partiemi okolo voliče automatické převodovky a loketní opěrkou integrován do jednoho elegantního panelu.
Zmínit se musíme také o multifunkčním volantu, zvolené materiály a jeho zpracování je naprosto adekvátní prémiové kategorii. Obdobně jako u sourozeneckých modelů tu máme také ovládací prvky (dotykové plochy), které přichází hned s dvojitou funkcí na každé straně volantu. Společně s head-up displejem, který funguje jako další displej, lze tímto způsobem ovládat mnoho funkcí, bez ztráty očního kontaktu s vozovkou.
V rámci avizovaného zjednodušeného ovládání vozu potěší stála přítomnost klasických „kolébkových“ ovladačů klimatizace nebo uživatelsky odladěný volič automatické převodovky, který je rozměrově minimalistický, přesto naprosto funkční.
Nastupování a vystupování je i v případě nového LBX řešeno elektronicky, tedy příslušným interiérovým a exteriérovým ovladačem, tlačítkem (otevírání dveří je samozřejmě dále jištěno také klasickým mechanickým způsobem). Tento systém je tedy nejen příjemně komfortní, ale také disponuje bezpečnostním charakterem. Monitoring okolí vozu by vám totiž neměl dovolit otevřít dveře v případě, že okolo vozu projíždí jiný vůz nebo například cyklista.
Psali jsme
Píše se rok 2014 a automobilka DS se nově začíná prezentovat jako samostatný subjekt nezávislý na automobilce Citroën. Prvním modelem…
Rozložení vnitřního prostoru, jak už to u vozů této kategorie a velikosti bývá, přeje posádce na předních sedadlech. Ta jsou velmi pohodlná a velkou mírou se podílejí na celkovém jízdním komfortu. Zadní pozice jsou pak určeny spíše pro menší nebo mladší členy posádky.
Zavazadlový prostor LBX si pro své uživatele připravil slušných 402 litrů, které jsou velmi dobře přístupné. Pozor však na variantu s pohonem všech kol (E-FOUR), která vás připraví o necelých 90 litrů objemu.
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Lexus LBX je osazen pohonnou jednotkou, kterou dobře známe z Toyoty Yaris Cross. V konkrétním případě se tedy jedná o atmosférický tříválec o objemu 1,5 litru disponující hybridní technologií. Celkový systémový výkon nabídne rovných 100 kW (136 koní). Nově je motorizace vybavena vyvažovací hřídelí, která přispívá k útlumu hluku a vibrací směrem do kabiny. Součástí tohoto pohonného ústrojí je zcela očekávaně také bezestupňová automatická převodovka a novinková NiMH baterie s kapacitou 1 kWh disponující nízkým elektrickým odporem a vyšším výkonem, vše ve prospěch lepší odezvy od elektromotoru.
Tříválec pod kapotou tohoto hybridního pohonného ústrojí se směrem do kabiny uplatňuje jen v případech vyšší zátěže, jinak je jeho projev tichý a příjemně kultivovaný. Zde však pro úplnost musíme podotknout, že sedíme ve voze vyšší výbavy RELAX, která byla navíc vybavena akustickými skly a také systémem pro potlačení hluku v kabině vozu, jednoduše Lexus.
Bezestupňové převodovky si za poslední roky prošly značným vývojem a jistého vylepšení se dočkala také ta v modelu LBX. Z jízdního projevu se tak pomalu daří vytlačit dlouhodobě vzpomínaný, a ne zcela příjemný monotónní zvukový projev vytočené motorizace, která je v rámci akcelerace v péči právě bezestupňové převodovky. Lexus je tak zase o krůček dále v potlačení výše avizovaného.
Ideálním prostředím nejen pro tento hybrid je jednoznačně městský provoz, kde se nejvíce projeví účinnost tohoto systému v rámci elektrické výpomoci. LBX se však neztratí ani v rámci svižnějšího tempa mimo obec. Podvozek je díky výše avizovaným proporcím a s tím spojeným širším rozchodem kol poměrně stabilní a jistý. Samotné řízení je pak spíše sametově „lexusní”, tedy bez větší dávky zpětné vazby od předních kol.
Tradiční devizou těchto malých hybridů je jejich úsporný provoz, a ne jinak je tomu také u modelu LBX. Týdenní průměr se v nsšem případě pohyboval okolo 5,0 l/100 km, avšak s převažujícím mimoměstským provozem.
Závěrem
Lexus LBX je slušivým malým crossoverem, který vás nechá nahlédnout do kategorie prémiových vozů. K jeho přednostem patří velmi komfortní a dostatečně úsporný jízdní projev, rozmazlovat vás pak bude také interiér, a to díky kvalitním materiálům s velmi dobrým zpracováním.
Psali jsme
Aktuálně testovaný model 308 je pro automobilku Peugeot rozhodně důležitý, a to nejen pro jeho velmi dobrá čísla prodejnosti. S jeho poslední…
Jistým pozitivem se stává také zajímavá pořizovací cena, v rámci zvýhodněné akční ceny lze totiž LBX pořídit již od 699 000 korun včetně daně. Na druhou stranu si ale myslím, že potencionální zákazník tohoto modelu nepůjde primárně po ceně, ale po vlastnostech, které mu tato prémiová automobilka umí nabídnout.
Samotný ceník je pak poměrně obsáhlý, jednotlivé stupně výbavy LBX, ELEGANT, EMOTION, RELAX a COOL jsou navíc doplněny o pakety COMFORT, BUSINESS, COMFORT PLUS, TECH, PREMIUM a ADVANCED. Námi testovaný vůz disponoval téměř vrcholnou výbavou RELAX s paketem ADVANCED, jeho pořizovací cena tak startovala již na částce 1 120 000 korun včetně DPH (verze s pohonem obou náprav E-FOUR pak na 1 170 000 korun).
Hodnocení
cena x výkon: 8 hvězd
kvalita zpracování: 9 hvězd
bezpečnost: 9 hvězd
Motor
Typ motoru: zážehový tříválec
Válce: 3/12
Zdvihový objem (ccm):1490
Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 67/ 5500
Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 185 / 4300 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0-100 km/h (s): 9,2
Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): komb. 4,4
Emise CO2 (g/km): 100
Rozměry a hmotnosti
Zavazadelník - sedadla/sklopená: 402 / 994
Objem nádrže (l): 36
Pohotovostní hm./nosnost (kg): 1355 / 400
Rozměr pneu: 225/55 R18
Vnější rozměry
Délka (mm): 4190
Šířka (mm): 1825
Výška (mm): 1550
Rozvor (mm): 2580
|