RECENZE: Mazda CX-30 E-Skyactiv G150 AT NAGISA. Decentní modernizace léty prověřeného vozu

25. 05. 202416:14
RECENZE: Mazda CX-30 E-Skyactiv G150 AT NAGISA. Decentní modernizace léty prověřeného vozu
foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz/Mazda CX-30 E-Skyactiv G150 AT NAGISA

Mazda 3 a její sourozenecký model CX-30 jsou tu s námi již více než čtyři roky. Není tedy divu, že pro rok 2024 dostaly oba modely jistá vylepšení. Avizovaná modernizace pak není klasickým faceliftem, a spíše než na design se úpravy zaměřily na technologickou stránku vozu.

Jistým vylepšením tak prošly prvky aktivní bezpečnosti, jako jsou například systém Distracted Driver Alert (upozornění řidiče na ztrátu pozornosti), systém Intelligent Speed Assist (pomocník při dodržování maximální rychlosti), systém pro autonomní nouzové brždění v noci (AEB) nebo systém Cruising and Traffic Support (CTS). 

Osobně jsem aktuálně usedl do druhého zmiňovaného, tedy do modelu CX-30, který v rámci portfolia zastupuje kategorii kompaktních SUV. Mazda CX-30 vychází z modelu 3, se kterým sdílí mnoho společných komponentů. Oproti „trojce" je však „třicítka" rozměrově kratší a disponuje také menším rozvorem. Již avizovaná příslušnost ke kategorii kompaktních SUV obohatila tento vůz o více prostoru nad hlavou a také o větší zavazadlový prostor. 

Testovaný kousek byl osazen silnější z dvojice nabízených mild-hybridních dvoulitrových motorizací a šestistupňovým automatem, stran další specifikace vůz disponoval nejvyšší výbavou Nagisa a slušivou kombinací exteriérové barvy Platinum Quartz a interiéru laděného do odstínu Terracotta. 

Mazda CX-30 E-Skyactiv G150 AT NAGISA. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz

Exteriér - jednoduchost celku, dynamika v detailu

Mazda CX-30, modelový rok 2024, je i nadále věrná osvědčenému rukopisu, se kterým historicky přišla sourozenecká „trojka" (Mazda 3 aktuální generace). Vozu tak stále dominuje výrazný a až lehce uhrančivý pohled, o který se převážně starají do karoserie znatelně zaříznuté úzké světlomety. Ty jsou v jejich spodních partiích navíc elegantně lemovány linkou vycházející z mohutné přední masky, která je vybavena slušivou prostorovou mřížkou. Jak mřížka, tak samotné lemování byly provedeny v kontrastní černé barvě.  

Mazda CX-30 E-Skyactiv G150 AT NAGISA. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz

Aktuální modernizace obohatila exteriér Mazdy CX-30 o dvě nové barvy, jedná se o barevné odstíny nesoucí označení Zircon Sand a Ceramic Metallic.   

Celkové proporce vozu disponují poměrně jednoduchými a celistvými tvary, příslušnost ke kategorii SUV pak vůz obohacuje o vyšší světlou výšku a v konkrétním případě také o výrazné oplastování jednotlivých lemů a prahů vozu.   

Samotná zadní partie pak přichází s velmi klidným a jednoduchým pojetím. Pracuje se zde, obdobně jako na ostatních partiích vozu, s vyváženými proporcemi a promyšlenými detaily. Konkrétně se jedná například o pojednání zadních lamp, které disponují elegantním kruhovým motivem a směrovým osvětlením evokujícím tlukot lidského srdce. Celá tato partie je pak již celkem tradičně podtržena dvojicí chromovaných koncovek výfuku.     

Interiér - dobrá ergonomie a kvalitní zpracování

Interiér, převážně pak palubní deska, nezapře svoji příbuznost s již avizovanou Mazdou 3. Její tvarování nabízí velmi jednoduché a elegantní linie s jasnou orientací na pozici řidiče. 

Zmiňovaná jednoduchost přinesla integrování kapličky přístrojů do samotné palubní desky. Nechybí zde ani klasické kruhové ukazatele disponující tradičním otáčkoměrem, rychloměrem a ukazateli teploty a stavu paliva. Středový kruhový ukazatel rychlosti dostal plně digitální displej, který jeho původní analogové prostředí však velmi úspěšně simuluje.   

Vrchní části palubní desky i nadále dominuje displej palubního infotainmentu, nyní o úhlopříčce 10,25". Grafické prostředí je příjemně prosté a uživatelsky přímočaré. Jednoduché ovládání infotainmentu i nadále probíhá pomocí kruhového ovladače, který je umístěný v rámci středového tunelu. Samozřejmostí je pak také bezdrátové propojení s vaším mobilním telefonem prostřednictvím Apple CarPlay nebo Android Auto. 

Mazda CX-30 E-Skyactiv G150 AT NAGISA. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz

Chválit musím také „páku" automatické převodovky, která disponuje hladkým chodem a klasickým rozložením jednotlivých pozic. Dalším velmi příjemným prvkem interiéru vozu je samotný multifunkční volant. Ten disponuje netradičně subtilním věncem a vzhledným rozmístěním jednotlivých ovladačů. 

Prostornost interiéru rozhodně nechybí, samotná sedadla jsou pohodlná a díky vyšší stavbě karoserie disponuje CX-30 dostatkem prostoru nad hlavou. Vrcholná výbava Nagisa pak do interiéru přinesla slušivé barevné a materiálové provedení, čalounění sedadel totiž disponovalo kombinací umělé kůže v barvě Terracotta a semiše v černé barvě. Za povšimnutí stojí také decentní prošívání v avizovaném odstínu kontrastujícím s černým pojetím zbytku interiéru.  

Zavazadlový prostor CX-30 pak v kontextu s modelem 3 doznal značného objemového navýšení. Základní objem činí 430 litrů a se sklopenými opěradly zadních sedadel nabídne vůz 1406 litrů. 

Nabízené motorizace - v hlavní roli benzín a mild-hybridní technologie

Pod kapotou modernizované CX-30 jsou osazeny již jen lehce elektrifikované, mild-hybridní, benzínové motorizace, které jsou kombinovány buď s šestistupňovým manuálem, nebo šestistupňovým automatem. Základem se stává benzínový atmosférický dvoulitr e-Skyactiv G122 disponující výkonem 90 kW (122 koňských sil). Výkonnější, aktuálně testovaná, verze e-Skyactiv G150 nabídne výkon 110 kW (150 koní). 

Další možností je motorizace nesoucí označení e-Skyactiv X186, která jak už samotný název napovídá, propůjčuje vozu výkon 137 kW (186 koní). V konkrétním případě se jedná o benzínovou pohonnou jednotku, která v určitém okamžiku pracuje v režimu, který je podobný těm vznětovým. Motorizace totiž pracuje s velkým kompresním poměrem (konkrétně se jedná o hodnotu 15:1), díky kterému může být do spalovacího prostoru pouštěna velmi chudá směs. Přítomna je však i klasická svíčka, která zapaluje jen velmi malé množství směsi, které společně s velkým tlakem ve válci způsobí následné vznícení zbytku chudé směsi. Důkladnější spalování směsi, které probíhá za vyšších teplot, by pak mělo mít přesah do lepší výkonnosti, doprovázené nižší spotřebou a nižšími hodnotami produkovaných emisí. 

Vraťme se ale k testované mild-hybridní e-Skyactiv G150 motorizaci kombinované s automatickou převodovkou. Čtyřválcová motorizace již tradičně nabídne velmi kultivovaný projev, jedná se však o čistou atmosféru, která k projevení jakékoliv dynamiky vyžaduje vyšší otáčky. V nízkých otáčkách je pak projev motorizace velmi „vlažný" a žádnou výraznou dynamiku nelze od vozu očekávat. V případě nutnosti lze s motorizací celkem jednoduše pracovat pomocí manuálního režimu automatické převodovky. 

Motorizace nesoucí označení "e" Skyactiv disponují mild-hybridní technologií, která díky integrovanému generátoru využívá rekuperace a energii ukládá do malé baterie. Tato energie je následně využívána v rámci prvotní akcelerace a také k chodu palubních systémů. 

Podvozek a řízení jsou i v případě modelu CX-30 nastaveny výborně, značný sportovní charakter tak jízdnímu projevu tohoto kompaktního SUV rozhodně nechybí. Podvozkově je vůz spíše tužší, schopnost „žehlit" jednotlivé nerovnosti mu však rozhodně nechybí. Velmi dobře je nastavené také řízení, které vás společně s výbornou vnitřní ergonomií adekvátně vtáhnou do děje. V případě Mazdy bych pak volil spíše šestistupňový manuál (se skvělou kulisou řazení), který avizovanou sportovnost jízdního projevu umí adekvátně podtrhnout. Testovaný automat sice řadí plynule a celkem logicky, jízdní projev vozu však posouvá spíše do komfortní než sportovní polohy. 

Stran spotřeby se bohužel žádné překvapení nekoná, i s mild-hybridní technologií si atmosférický dvoulitr spolupracující s automatickou převodovkou řekl o průměrných 8,0 l / 100 km. 

Závěrem 

Aktuální ceník je pak díky čtveřici výbavových stupňů (Prime-line, Exclusive-line, Homura a Nagisa) a trojici nabízených motorizací (G122, G150 a X186) kombinující navíc manuální a automatickou převodovku s pohonem pouze jedné nebo obou náprav poměrně velmi obsáhlý.   

Mazdu CX-30, modelový rok 2024, však aktuálně pořídíte od akčních 662 200 korun včetně DPH. Jedná se o vůz v základní výbavě Prime-line, s pohonem pouze předních kol, manuální převodovkou a motorizací e-Skyactiv G122. Vůz s pohonem všech kol je v nabídce od akčních 801 200 korun, v tomto případě CX-30 disponuje již vyšším výbavovým stupněm Exclusive-line a výkonnější motorizací e-Skyactiv G150.

Testovaný vůz nabídl nejvyšší výbavový stupeň Nagisa, pohon předních kol, automatickou převodovku a výkonnější motorizaci e-Skyactiv G150, vůz této specifikace je pak v nabídce za zvýhodněných 859 200 korun včetně daně. V mém konkrétním případě byla CX-30 vybavena příplatkovou barvou Platinum Quartz (+14 900 korun) a celková pořizovací cena se tak dostala na částku 874 100 korun včetně DPH.  

Modernizovaná Mazda CX-30 je i nadále dobrou volbou daného segmentu. V rámci exteriéru se vůz drží osvědčeného rukopisu, který pracuje s jednoduchými základními tvary adekvátně doplněnými o dynamické a značně propracované detaily. Interiér funguje velmi dobře ergonomicky a stále disponuje kvalitním zpracováním. Slova chvály směřují také k jízdnímu projevu vozu, který i přes přítomnost automatické převodovky nabídne adekvátní dávku sportovnosti. 

Hodnocení:

cena x výkon: 8 hvězd

kvalita zpracování: 8 hvězd

bezpečnost: 8 hvězd

jízdní vlastnosti: 8 hvězd

Motor

Typ motoru: zážehový řadový čtyřválec

Válce: 4/16

Zdvihový objem (ccm): 1998

Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 110/6000

Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 213Nm/4000ot.

Provozní vlastnosti

Maximální rychlost (km/h): 194

Zrychlení 0-100 km/h (s): 10,0

Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): kombinovaná 6,4

Emise CO2 (g/km): 144

Rozměry a hmotnosti

Zavazadelník - sedadla/sklopená: 430/1406

Objem nádrže (l): 51

Pohotovostní hm./nosnost (kg): 1483/474

Rozměr pneu: 215/55 R18

Vnější rozměry

Délka (mm): 4395

Šířka (mm): 1795

Výška (mm): 1540

Rozvor (mm): 2655

 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných