RECENZE: Mazda CX-60 s novým šestiválcem vstříc starým dobrým časům

18. 02. 202410:02
RECENZE: Mazda CX-60 s novým šestiválcem vstříc starým dobrým časům
foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz/Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D254

Hned v úvodu tohoto článku se přiznám, že vozy automobilky Mazda patří k mým oblíbeným. Jednoduše mě baví, jaký přístup tato automobilka volí při tvorbě jednotlivých modelů. Když lehce pominu líbivý vnější design nebo kvalitně zpracované interiéry, musím převážně ocenit její neutuchající odpor ke snižování kubatur nabízených motorizací včetně jejich přeplňování. Mazda si tak i nadále ve svých vozech uchovává jistou archaičnost, která se jednoznačně projevuje v radosti z řízení těchto vozů.

Příchod nové CX 60 pak ve světě automobilismu způsobil lehké pozdvižení. Mazda totiž v duchu výše uvedeného originálního přístupu oznámila osazení tohoto modelu šestiválcovými motorizacemi. Vedle „zelené” plug-in hybridní verze se tedy na český trh dostala také šestiválcová nafta o objemu 3,3 l. Osadit tak v dnešní době vůz přeplňovanou naftovou šestiválcovou motorizací chce rozhodně dostatek odvahy, a také pokročilé technologie. V Mazdě se to ale opět povedlo a novinkovou CX 60 s prostorným a tradičně kvalitně zpracovaným interiérem obohatili o nebývale příjemně jízdní vlastnosti.

Exteriér, jednoduché základní linie a velký smysl pro detail 

Automobilka Mazda nás v posledních letech celkem úspěšně zásobuje vozy, které po stránce vnějšího vzhledu nabízí líbivé základní tvarování bohaté na čisté a jednoduché linie. Avizovaná jednoduchost je pak znatelně okořeněna v jednotlivých detailech. Zmínit se musím například o objemné přední masce nebo o předních světlometech, které se v případě Mazdy poměrně značně zařezávají do karoserie vozu, oku pozorovatele pak neuniknou ani zadní světlomety, které disponují směrovkou se zcela typickým světelným efektem evokujícím tlukot lidského srdce. 

Testovaná Mazda CX 60 pak není žádnou výjimkou a ve výše uvedeném trendu velmi úspěšně pokračuje. Toto vrcholné SUV své jednoduché základní linie doplňuje o značně robustní proporce. Ty jsou v případě přední partie navíc umocněny již avizovanou objemnou maskou, která celkem znatelně redukovala přední světlomety. Mazda CX 60 tak bohužel nedisponuje typickým uhrančivým pohledem, na který jsme zvyklí u ostatních modelů z aktuálního portfolia značky. 

Osazení vozu šestiválcovými motorizacemi obohatilo CX 60 o příjemně dlouhou kapotu a s tím tak spojený zcela specifický a originální boční profil. Celá kabina vozu je tedy znatelně posunuta směrem vzad, to je pak nejvíce patrné například na vzdálenosti mezi předním kolem a dveřmi řidiče a spolujezdce.  

V rámci zadní partie dochází k příjemnému zjemnění celkově mohutných proporcí vozu. Ústředním motivem se zde stávají horizontálně orientované lampy s elegantním světelným podpisem. Lehkým zklamáním jsou pak falešné koncovky výfuku, které jsou integrované do spodní části nárazníku. Avizované zklamání je pak o to větší, když víte, že u ostatních modelů je Mazda věrná plnohodnotným chromovaným koncovkám výfuku.        

Mazda CX 60. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz

Interiér, prostornost a kvalitní zpracování  

Mazda CX 60 disponuje interiérem, který je pak zcela typický pro vozy této automobilky. Prim zde hrají prémiové materiály a jejich prvotřídní zpracování. Robustní proporce vozu navíc příjemně hrají do karet také vnitřní prostornosti, kterou oceníte převážně v rámci šířkových rozměrů interiéru.  

Samotná palubní deska nabízí tradiční architekturu se spoustou klasických analogových ovladačů. Její rozložení je tedy přehledné a uživatelsky intuitivní. 

Mazda je i nadále poměrně zarytým odpůrcem výrazné digitalizace svých interiérů, i z tohoto důvodu tak displej palubního infotainmentu (o velikosti 12") zaujal v rámci palubní desky lehce upozaděnou pozici a jeho ovládání stále probíhá přes kruhový ovladač (rozhraní HMI) situovaný do středového tunelu. Grafika avizovaného displeje je přehledná, prostředí pak celkem prosté, bezdrátové propojení s vaším mobilním telefonem je však samozřejmostí. Zmínit se musím také o plně digitálním displeji umístěném v kapličce přístrojů před řidičem. Jeho pojednání opět disponuje příjemnou a přehlednou grafikou odkazující se na tradiční analogové kruhové ukazatele. 

Odpor k digitalizaci se podepsal také na hojné přítomnosti tradičních ovladačů, potěší tedy klasické ovládání klimatizace, které je společně s výhřevem a ventilací předních sedadel integrováno do samostatného panelu. Další hnízdo tradičních ovladačů je umístěno vlevo pod volantem, ovládání CX 60 je tedy příjemně přímočaré a uživatelsky jednoduché. 

Mohutnému středovému tunelu mezi řidičem a spolujezdcem dominuje elegantní páka automatické převodovky, dále pak kruhový ovladač palubního infotainmentu s jednotlivými ovladači rychlé volby nebo parkovací brzdy, v neposlední řadě je zde také velmi decentní ovladač určený k přepínání jízdních režimů.  

O bohatě dimenzovaném vnitřním prostoru jsem se zmínil již výše, kabina vozu je po šířce opravdu prostorná a přední pozice nabídnou dostatek místa. Odsunutí kabiny směrem vzad v kontextu s velkým zavazadelníkem se pak lehce podepsalo na zadních pozicích, kde by mohly narazit vyšší postavy, a to v místech pro kolena.   

Zavazadlový prostor vozu nabídne slušných 570 litrů základního objemu, po sklopení opěradel zadní lavice navíc vzniká skoro rovná ložná plocha o délce necelých 180 cm. 

Nafta, nebo plug-in hybrid? 

Při uvedení nové CX 60 nalákala Mazda všechny automobilové nadšence na nové řadové šestiválcové motorizace, na dnešní „zelené” poměry tedy celkem odvážný a nečekaný tah. Na druhou stranu ale víme, že právě tato automobilka se již delší dobu vydává svojí vlastní, dosti originální, cestou.

Poněkud delší čekání na šestiválce se nám v Mazdě pokusili zkrátit a prezentovali nám novou CX 60 s plug-in hybridním pohonným ústrojím nesoucím označení e-Skyactiv PHEV. Tento plug-in nám tak nabídl doposud nejvýkonnější Mazdu v historii, bohužel však tradičně skvělé jízdní vlastnosti vozů této automobilky s přítomností tohoto ne zcela sladěného plug-inu lehce vymizely. 

Mazda CX 60. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz

I proto jsem tak s nadšením opět usedl do nové CX 60 právě v době, kdy se do novinářské flotily dostaly tolik očekávané šestiválce. Avizovaná naftová šestka je v nabídce ve dvou výkonových variantách. Slabší provedení nabídne 147 kW (200 koní) výkonu a 450 Nm točivého momentu. V případě této specifikace je poháněna pouze zadní náprava. Osobně jsem však aktuálně usedl do verze disponující výkonem 187 kW (254 koní) výkonu s točivým momentem dosahujícím hodnoty 550 Nm. Tato specifikace nabízí pohon všech kol, stovku zvládá za slušných 7,4 vteřin a maximální rychlost má omezenou na 219 km/h.    

Novinkový šestiválec technologicky čerpá z portfolia automobilky Mazda a vychází tak z již známé čtyřválcové nafty. Motorizace však nedostala jen dvojici válců navíc, ale také mnoho dalších vylepšení. Mezi avizované patří například systém spalování DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition), který zlepšuje tepelnou účinnost. Dále tu máme přepracované hlavy pístů, jejich inovovaný tvar umožňuje rozdělení směsi paliva a vzduchu do dvou oblastí, a umožňuje tak efektivnější spalování v daleko širším pásmu. Dále tu máme vysokotlaké vstřikování, které je mnohem jemnější a daleko intenzivnější, než je tomu u výše zmiňovaného čtyřválce. 

V rámci honu za ekologií disponuje tento šestiválec mild-hybridní technologií, tedy 48V systémem který ukládá energii získanou v rámci rekuperace. Elektrická energie se tak ukládá do baterie s kapacitou 0,33 kWh umístěné pod sedadlem řidiče. Naspořená energie následně dopuje elektromotor o výkonu 12,4 kW, který je v případě CX 60 integrovaný do automatické převodovky. Elektrická podpora je patrná například v situacích, kdy vůz vypíná motor i ve vyšších rychlostech a následně dochází k tzv. „plachtění”. Tato elektrifikace se tak velmi efektně podepisuje na spotřebě tohoto prostorného SUV. V rámci týdenního testování jsem se s CX 60 totiž pohyboval se spotřebou okolo slušných 7,0 l / 100 km.     

Samotný jízdní projev vozu této specifikace je pak ohromně příjemný, klidné tempo přináší příkladnou spolupráci osmistupňového automatu a šestiválce. Převodovka řadí velmi plynule a motorizaci nechává „převalovat” v nízkých otáčkách. Šestiválec se pak směrem do kabiny projevuje jen minimálně. 

Poměrně znatelná a ve výsledku velmi příjemná změna nastává ve chvíli, kdy začnete CX 60 zatápět a plynový pedál tlačit více do podlahy. Na scénu totiž přichází značně návykový a hutný projev šestiválce, který je podporovaný mohutným a kontinuálním zátahem. K pozitivům jízdního projevu řadím také fakt, že testovaná verze s pohonem všech kol je primárně zadokolkou a přední kola se v případě nutnosti připojují skrze elektronicky řízené lamelové spojky.  

Do jízdního projevu vozu pak v případě CX 60 také lehce zasahují jízdní režimy. Na výběr máte tedy mezi režimem Normal, Sport a Offroad. Poslední zmiňovaný upravuje chování pohonu všech kol, sportovní režim pak šedesátku lehce naježí a změní reakce vozu na plynový pedál a chování převodovky. V případě tohoto vozu jsou však změny opravdu jen minimální. 

Podvozek a řízení vozu disponují zcela typickými vlastnostmi pro vozy této japonské automobilky. Podvozek je tedy lehce tvrdší a spíše než komfort na palubě preferuje jistotu při ostřejších průjezdech zatáčkami. Zde bych se určitě za lehce komfortnější naladění podvozku rozhodně přimluvil. Obdobně sportovnější charakter pak vyznává také řízení, které je celkem přesné a nepřeposilované.   

Mazda CX 60. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz

Závěrem 

Aktuálně dostupný ceník nás informuje o jistém zvýhodnění Mazdy CX 60. U varianty s plug-in hybridním pohonným ústrojím díky modelovému bonusu ušetříte rovných 50 000 korun a vůz pořídíte od 1 293 090 korun v základním výbavovém stupni Prime-line. V nabídce jsou dále Exclusive-line (od 1 333 490 korun), Homura (od 1 437 490 korun) a Takumi (od 1 476 490 korun).

U naftových verzí je zvýhodnění 20 000 korun a slabší z dvojice nabízených šestiválců (e-Skyactiv D200) je v nabídce od 1 237 590 korun včetně DPH, opět v provedení Prime-line, Exclusive-line (od 1 277 990 korun), Homura (od 1 381 990 korun) a Takumi (od 1 420 990 korun). Testované silnější naftové provedení (e-Skyactiv D254) je dostupné až ve vyšším výbavovém stupni Exclusive-line s cenou od 1 370 990 korun včetně daně. 

Testovaná Mazda CX 60 je tedy vrcholným SUV v portfoliu automobilky, její poměrně robustní tvary se pak úspěšně daří kamuflovat za jednoduché linie a vyvážené proporce. Avizovaná robustnost pak nejvíce přeje vnitřní prostornosti, která je v případě této automobilky tradičně doplněna o příjemné materiály a jejich kvalitní zpracování.  

Naftový šestiválec pak jen dotváří celkově pozitivní dojem z tohoto vozu. Tato motorizace přináší CX 60 kultivovaný jízdní projev a navíc umí být i adekvátně úsporná. Zároveň však víte, že pod plynovým pedálem máte navíc dostatečnou zásobu výkonu a točivého momentu, které přichází za doprovodu libozvučné šestiválcové symfonie.   

Hodnocení: 

cena x výkon: 8 hvězd

kvalita zpracování: 9 hvězd

bezpečnost: 9 hvězd

jízdní vlastnosti: 9 hvězd

Motor

Typ motoru: přeplňovaný vznětový šestiválec

Válce: 6/24

Zdvihový objem (ccm): 3283

Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 187/3750

Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 550 Nm/4000ot.

Provozní vlastnosti

Maximální rychlost (km/h): 219

Zrychlení 0-100 km/h (s): 7,4

Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): komb 5,3

Emise CO2 (g/km): 137g/km

Rozměry a hmotnosti

Zavazadelník - sedadla/sklopená: 570/1726

Objem nádrže (l): 58

Pohotovostní hm./nosnost (kg): 1930/586

Rozměr pneu: 235/50 R20

Vnější rozměry

Délka (mm): 4745

Šířka (mm): 2134

Výška (mm): 1680

Rozvor (mm): 2870

 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných