foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz/DS 4 ESPRIT DE VOYAGES E-TENSE 225 EAT 8
Píše se rok 2014 a automobilka DS se nově začíná prezentovat jako samostatný subjekt nezávislý na automobilce Citroën. Prvním modelem reprezentujícím novodobou éru automobilky se stává vůz nesoucí označení DS 7 Crossback, na který poměrně rychle navazuje jeho menší sourozenec DS 3 Crossback, v obou případech se jedná o vozy zastupující tolik oblíbenou kategorii SUV.
Po krátké pauze nám automobilka prezentuje model DS 9, tedy reprezentativní a šmrncovní limuzínu francouzského střihu. Posledním zástupcem v rámci aktuálního portfolia se pak stal model DS 4, slušivý hatchback nabízející nejen originální tvarování.
Poslední avizovaný se aktuálně stal vozem, který jsme mohli během týdenního testování vyzkoušet. Nejednalo se však o „klasickou“ DS 4, ale o vůz disponující speciální edicí ESPRIT DE VOYAGES.
ESPRIT DE VOYAGE (duch cestování) je první kolekcí DS Automobiles, která je primárně inspirována módním průmyslem a přináší do modelů značky nádech „Haute couture”. Po vzoru módních salónů a v tradici s francouzským stylem cestování byla tato kolekce navržena tak, aby propojila know-how značky s jejími oblastmi projevu. Vozy této kolekce, výhradně tedy modely DS 4 a DS 7, charakterizují světlé interiéry zvýrazňující exkluzivní povrchové úpravy a také bohatá výbava.
Exteriér – originální tvarování a zajímavé prvky cestovatelské edice
DS 4 je modelem, který přichází s originálním a rozmanitým tvarováním. Základní kontury řadí „čtyřku“ mezi kompaktní hatchbacky, vůz je však ozvláštněn vyšší stavbou karoserie s kontrastně nízkou siluetou střechy, vše pak efektně doplňují celkem robustní proporce vozu.
Přední partie disponuje objemnou maskou chladiče, prim zde však hrají světlomety s jasně uhrančivým pohledem. Širokou přední partii pak dotvářejí v rohu umístěné výrazně zalomené linky denního svícení, které vychází právě z předních světlometů. Jejich postupné rozsvěcování při každém příchodu k vozu je pak velice efektní.
Detail zrcátka. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz
Právě boční profil vozu nejvíce evokuje již avizované tvarování klasického hatchbacku, které je v případě DS 4 kombinované s prvky karoserie SUV kupé. Elegantní tvarování střechy a boční prosklení vozu zde znatelně kontrastuje s poměrně robustními proporcemi spodní části karoserie, která navíc disponuje avizovanou vyšší světlou výškou.
Velmi obdobně je pak zcela logicky tvarovaná také zadní partie, nízká střecha přináší poměrně subtilní prosklení, které je podtrženo úzkými a horizontálně orientovanými lampami se zcela typickým vnitřním dekorem. Široký postoj se následně úspěšně opírá také do výrazně tvarovaných blatníků a mohutného nárazníku.
Příslušnost vozu k testované kolekci ESPRIT DE VOYAGE poznáte například na krytech zpětných zrcátek, které mají specifický laserem gravírovaný vzor. Dále je vůz vybaven prvky s leskle černým lakováním (černý paket), patří k nim zejména okenní lišty, přední maska DS WINGS nebo přední nárazník kombinovaný s leskle černou mřížkou chladiče s řadou chromovaných prvků.
Interiér – kvalitní materiály a propracované detaily
Interiérům vozů automobilky DS vládnou kvalitní materiály, která disponují velmi dobrým zpracováním, nechybí značná nápaditost a velký smysl pro detail. Nejinak je tomu také u testované DS 4.
Samotná palubní deska disponuje celkem jednoduchým a kontinuálním tvarováním s integrovanou kapličkou přístrojů před řidičem. Zajímavostí jsou pak boční výdechy klimatizace, které se po vzoru menší DS 3 přestěhovaly do bočních výplní dveří. Stejně tak jsou do těchto partií přesunuty také poměrně subtilní ovladače pro stahování oken.
Psali jsme
Japonská automobilka Toyota je dlouholetým specialistou na vozy s hybridním pohonným ústrojím, z dnešního pohledu se tak dá s klidem konstatovat,…
U výdechů klimatizace ještě chvilku zůstaňme, protože ty ve střední části palubní desky jsou nápaditě upozaděny do jakési „šavle“, kterou vytváří jednotlivé ovladače klimatizace společně s probíhající linkou až do prostoru spolujezdce. Tento elegantní designový prvek efektně kryje avizované výdechy a zároveň také přispívá k ideálnímu šíření vzduchu do interiéru vozu.
Hlavní displej palubního infotainmentu nabízí slušné rozměry a příjemnou grafiku s dobrým rozlišením. Naopak digitální kaplička přístrojů před řidičem je po vzoru sourozenecké „trojky“ spíše menších rozměrů a s rozvržením jednotlivých údajů, které by mohli být rozhodně přehlednější.
Středový tunel je vybaven systémem DS Smart Touch, tedy malým 5" displejem, se kterým je možné ovládat jednotlivé funkce, respektive při delším přidržení prstu s ním na hlavním displeji infotainmentu vyvoláte šest oblíbených funkcí. Tento displej je pak integrován do velmi pohledné a kompaktní destičky společně s ovladačem automatické převodovky, ovladačem jízdních režimů a ovladačem hlasitosti rádia. Součástí je také malá plocha pro podepření vaší dlaně, ergonomicky tedy velice zvládnuté a jednoznačně elegantní řešení.
Dostatek komfortu na palubě pak nezajišťují jen prémiové materiály a výborné zpracování, velice komfortní jsou také jednotlivé sedačky. Ty přední mohou být nejen vyhřívané, ale také ventilované, navíc i s masážní funkcí. Jistou slabinou jinak povedeného interiéru je méně místa na zadních pozicích, převážně pak v prostoru pro kolena.
Gravírovaný vzor na zpětných zrcátkách se v rámci cestovatelské edice přesouvá také do interiéru vozu, je jím vybavena například palubní deska, a to v místě před pozicí spolujezdce. Kůže Nappa v odstínu Šedá Perle je v tomto případě za tepla embosovaná technikou, kterou vyvinuly řemeslníci společnosti DS Automobiles, díky níž působí jedinečně plasticky. Jedná se o motiv Clou de Paris, který je převzatý od legendárního gilošovaného vzoru používaného pařížskými hodináři. Tento motiv symbolizuje místo, kde se nachází DS DESIGN STUDIO PARIS, paprsky, které z něj vychází, pak vytváří mapu Evropy.
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Základ nabízených pohonných ústrojí testované DS 4 tvoří známý benzínový přeplňovaný tříválec 1.2 PureTech (96 kW výkonu) kombinovaný pouze s osmistupňovým automatem. Další poměrně tradiční volbou je naftová motorizace 1.5 BlueHdi (96 kW výkonu), která na mě při jednom z posledních testů tohoto modelu udělala opravdu dobrý dojem. Příjemná agilita jízdního projevu byla totiž v případě této motorizace jednoduše doprovázena velmi dobrou spotřebou.
V nabídce dále následují už jen elektrifikovaná pohonná ústrojí, jedná se tak o poměrně nedávno představený HYBRID e-DC6 jehož základ tvoří výše avizovaný benzínový tříválec a aktuálně testovaný vrcholný plug-in hybrid nesoucí označení E-TENSE.
Tato verze je osazena přeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou PureTech naladěnou na 133 kW výkonu. Součástí tohoto plug-inu je samozřejmě také elektromotor disponující výkonem 81 kW, hodnota maximálního točivého momentu elektromotoru pak dosahuje 320 Nm. Celkový kombinovaný výkon takto elektrifikované DS 4 dosahuje hodnoty 225 koní a 360 Nm. S těmito parametry zvládá vůz zrychlení z 0 na 100 km/h za slušných 7,7 vteřiny, a to i při své nemalé váze 1 730 kg. Maximální rychlost je pak omezena na 233 km/h.
Dále je tu baterie, která v případě DS 4 disponuje kapacitou 12,4 kWh, vůz je vybaven palubní nabíječkou o výkonu 7,4 kW. Papírový dojezd čistě na elektrickou energii je pak uváděn 54 km, v průběhu týdenního testu jsem se s dojezdem pohyboval okolo slušných 35 km. Dobití vozu domácím Wallboxem o výkonu 7,4 kW pak z 0 na 100 procent zabere necelé dvě hodiny.
Jízdní projev tohoto plug-in hybridního pohonného ústrojí je ve většině případů bezproblémový. Vůz se vždy aktivuje v čistě elektrickém režimu a v tom setrvává i nadále v závislosti na stavu nabití baterie a na vašich aktuálních potřebách týkajících se výkonu nebo jízdního komfortu.
Čistě elektrický režim pak na palubu přináší opravdu komfortní jízdní projev, který podporuje výborné odhlučnění vozu, dobrou práci následně odvádí také adaptivní odpružení vozu. V konkrétním případě se jedná o standardně dodávaný systém DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, který vyhodnocuje data z kamery umístěné v horní části čelního skla, čtyř snímačů výšky a tří akcelerometrů. Systém pak působí v reálném čase nezávisle na každé kolo a přizpůsobuje tuhost odpružení nerovnostem vozovky.
Nízký stav nabití baterie automaticky přepíná vůz do klasického hybridního režimu, zde si DS 4 i nadále uchovává jistou dávku elektrické energie, se kterou zvládnete veškeré semafory nebo městské kolony čistě v elektrickém režimu. Následné připojení benzínové šestnáctistovky probíhá velmi hladce, obdobně komfortně pak navíc pracuje také osmistupňový automat.
Psali jsme
Aktuálně testovaný model 308 je pro automobilku Peugeot rozhodně důležitý, a to nejen pro jeho velmi dobrá čísla prodejnosti. S jeho poslední…
Velkou rozmanitost jízdního projevu vozu pak adekvátně podporuje také sportovní režim, ve kterém DS 4 znatelně ožije. Změní se tedy reakce vozu na plynový pedál, podpora elektromotoru je intenzivnější, převodovka drží jednotlivé rychlostní stupně o něco déle, adaptivní podvozek se přitvrdí a změní se také účinnost posilovače řízení. Oživení vozu je tedy znatelné a příjemné, nečekejte však žádné sportovní ambice, protože i nadále tu máme kompaktní hatchback s vyšší stavbou karoserie a s váhou dosahující 1,7 tuny.
Spotřeba vozu je v případě plug-in hybridů vždy odvislá od četnosti dobíjení, v čistě elektrickém režimu mi DS 4 prezentoval spotřebu okolo 26 kWh / 100 km. V případě nulového elektrického dojezdu (tedy hybridního režimu) si benzínová šestnáctistovka říkala o necelých 8,0 l / 100 km.
Závěrem
DS 4 při svém uvedení na trh plně navázala na ostatní modely portfolia, svým uživatelům tak nabízí značnou dávku výjimečnosti a jízdního komfortu, který se opírá o kvalitně pojednaný interiér a schopný podvozek. Slova chvály si zaslouží i testovaný plug-in hybrid, jeho elektrifikovaný pohon je dobře odladěný a vozu přináší také velmi schopný čistě elektrický režim.
A cestovatelská edice ESPRIT DE VOYAGE? Tak ta vozu přináší jasné designové odlišnosti, které jednoznačně podtrhují jeho individuální charakter a originální pojetí.
Tradiční slabinou je pak cena, dle aktuálního ceníku, platného od července tohoto roku, pořídíte DS 4 od 830 000 korun včetně daně. Jedná se o základní výbavový stupeň PALLAS a vůz osazený přeplňovaným benzínovým tříválcem a osmistupňovým automatem. „Základní“ nafta a HYBRID jsou v nabídce od 880 000 korun, testovaný plug-in hybrid pak od 1 130 000 korun včetně DPH. Dalšími výbavovými stupni jsou ETOILE, ANTOINE DE SAINT EXUPERY a ETOILE+. Vrcholný (ETOILE+) plug-in hybrid pak startuje již na částce 1 300 000 korun včetně daně.
Konkrétně testovaný kousek osazený plug-in hybridním pohonným ústrojím v cestovatelské edici ESPRIT DE VOYAGE a s příplatkovou barvou, příplatkovým DS DRIVE ASSIST, Night Vision a otevíratelným střešním oknem přišel na 1 534 000 korun včetně DPH.
Hodnocení
cena x výkon: 7 hvězd
kvalita zpracování: 9 hvězd
bezpečnost: 8 hvězd
jízdní vlastnosti: 8 hvězd
Motor
Typ motoru: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Válce: 4/16
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 133/6000
Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 250Nm/1750ot.
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 233
Zrychlení 0-100 km/h (s): 7,7
Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): komb 1,4
Emise CO2 (g/km): 32g/km
Rozměry a hmotnosti
Zavazadelník - sedadla/sklopená: 390/1240
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm./nosnost (kg): 1728/472
Rozměr pneu: 205/55 R19
Vnější rozměry
Délka (mm): 4400
Šířka (mm): 1866
Výška (mm): 1470
Rozvor (mm): 2675
|