RECENZE: SsangYong Rexton 2.2 e-XDI PREMIUM. Lehkou modernizací k téměř dokonalému výsledku 

01. 12. 202419:10
RECENZE: SsangYong Rexton 2.2 e-XDI PREMIUM. Lehkou modernizací k téměř dokonalému výsledku 
foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz/SsangYong Rexton 2.2 e-XDI PREMIUM

Protentokrát se nám do rukou dostal vrcholný model automobilky SsangYong. Toto obří SUV nesoucí adekvátní označení Rexton nám totiž prošlo lehkou generační omlazovací kúrou. I nadále se však jedná o vůz kombinující majestátní a reprezentativní vzhled s prostorným a kvalitně zpracovaným interiérem. To vše je pak i v roce 2024 dostupné za velmi slušné pořizovací ceny.

Exteriér – s černými akcenty 

Aktuální podobu dodala Rextonu jeho poslední celkem povedená modernizace, která proběhla již v roce 2021. Před námi tak i v aktuálním roce stojí opravdu pořádný kus auta, kterému nechybí mohutné základní proporce a dostatečně sebevědomí výraz. Ten se opírá o značně objemnou přední masku a o vysoko umístěné diodové světlomety, které společně s ostrými liniemi předního nárazníku dodávají vozu značně uhrančivý pohled. 

Boční profil vozu tvarují jeho avizované objemné proporce a také vyšší světlá výška, která hodně napovídá o jeho neodmyslitelných terénních ambicích. Zadní partie pak působí celkem decentním dojmem, nechybí tak adekvátní označení modelu a bohužel nechybí ani falešné koncovky výfuku. 

Co však musím ocenit, konkrétní testovaný kousek byl vybaven příplatkovým paketem BLACK (+ 50 000 korun), který vůz obohatil o černé lakování SPACE, 20“ černá hliníková kola, černou masku chladiče a černé střešní ližiny. Tento paket Rextonu velmi sedl, navíc v kombinaci se světlým provedením interiéru. 

Interiér – honosný a nebývale prostorný 

Aktuální modernizace je v rámci interiéru patrná na první pohled. Novinkový je totiž celkem výrazný displej palubního infotainmentu disponující úhlopříčkou 12,3", který se usadil v horní části palubní desky. Další inovací je značně redukovaný volič automatické převodovky. Ten se z klasické „páky" transformoval na decentní ovladač, který je elegantně integrovaný do jednoho panelu společně s ostatními ovladači ovlivňující jízdní projev vozu.

Objemné vnější proporce Rextonu se pozitivně podepisují také na královsky dimenzovaném vnitřním prostoru, který pocítíte jak na předních, tak i zadních pozicích. Samostatnou kapitolou prezentující bohatou vnitřní prostornost vozu je zavazadlový prostor. Jeho základní objem nabídne úctyhodných 1051 l objemu a opravdu velké půdorysné rozměry.   

Jak už jsem se přesvědčil u dříve testovaných vozů této jihokorejské automobilky, SsangYong umí své uživatele celkem obstojně rozmazlovat. Obdobného přístupu se drží také testovaný Rexton vrcholné výbavy Premium. Prostorný interiér tak tvoří příjemné materiály a dobré zpracování, prošívaná kůže tak zdobí nejen sedáky, palubní desku, ale také boční výplně dveří.  

Vedle inovovaného displeje palubního infotainmentu disponuje Rexton také plně digitální kapličkou přístrojů, oba displeje pak nabízí velmi dobrou a přehlednou grafiku. U vozů automobilky SsangYong se displej v rámci kapličky přístrojů před řidičem jeví jako ten důležitější a ovládá se zde většina nastavení vozu včetně jízdních asistentů. Toto méně tradiční řešení se například při deaktivaci asistenta upozorňujícího na překročení povolené rychlosti jeví jako nepraktické. Zvuková výstraha je totiž v případě Rextonu celkem nepříjemná. Deaktivace asistentu je pak procesem na několik kroků, které probíhají právě v útrobách displeje digitální kapličky přístrojů.  

Ve výsledku však interiér Rextonu chválím, k všudypřítomné prostornosti a dobrému zpracování patří také dobrá přehlednost a rozložení jednotlivých základních ovládacích prvků. 

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Model Rexton je i v rámci aktuálního modelového roku osazen jedinou nabízenou motorizací, kterou je naftový přeplňovaný čtyřválec disponující objemem 2,2 litrů. Motorizace je naladěna na 149 kW výkonu s hodnotou maximálního točivého momentu dosahující 441 Nm. 

Motorizace nabízí příjemně kultivovaný chod s adekvátně hutným zvukovým projevem směrem do kabiny. Objemnému Rextonu tato motorizace poskytuje dostatek výkonu, maximálního točivého momentu navíc dosahuje v rozmezí mezi 1600–2600 otáčkami, vůz tedy „táhne“ příjemně odspodu do středu spektra otáček. Rexton tedy nemá moc smysl více vytáčet, v tomto případě se o to také velmi adekvátně stará osmistupňový automat, který navíc řadí velmi hladce a logicky. Automatickou převodovku se systémem SHIFT-BY-WIRE lze navíc ovládat také poměrně elegantními pádly pod volantem. 

K dalším výhodám a schopnostem vozu patří možnost táhnout až 3,5 tunový bržděný přívěs, základních 3000 kg je totiž možné, v rámci dodatečné úpravy technické specifikace vozidla, navýšit tažnou sílu právě na avizovaných 3,5 tuny.

Vnější vzhled vozu s stejně luxusně vypadající interiér (obzvláště pak jeho světlé provedení) by mohli naznačovat, že se Rextonu do terénu moc chtít nebude, opak je ale pravdou. Pro jízdu na nezpevněném povrchu je velmi slušně vybaven. Rexton je primárně zadokolkou, přepínatelný pohon všech kol však umožňuje kdykoliv aktivovat systém 4WD, a to pomocí tradičního kruhového ovladače v rámci středového tunelu. 4WD High je pohon všech kol, který lze zapnout i během jízdy, 4WD Low je pak pohon všech kol s aktivovanou redukcí.

Podvozkově Rexton disponuje stále lehce archaickou koncepcí, vůz stojí na „klasickém rámu“, připojitelný pohon přední nápravy z něj pak dělá ideální náčiní spíše do terénu. Na asfaltu a s 20“ palcovými koly, kterými disponuje vrcholná výbava, přichází jasně definovatelné limity. Jistá těžkopádnost jízdního projevu včetně náklonů v zatáčkách jsou v kontextu s rozměry a váhou vozu ve výsledku ale celkem očekávané, bohužel méně komfortní jsou pak otřesy, které se propisují od zadní nápravy směrem do kabiny. Mohutný Rexton tedy nedosahuje kultivovanosti podobně velkých konkurenčních SUV, na druhou stranu je jízdní komfort zcela dostatečný. 

Spotřeba vozu se pak pohybuje v rozmezí mezi 9–10 litry na 100 ujetých kilometrů. Svižnější dálniční tempo, se kterým nemá Rexton sebemenší problém, zvýší spotřebu na cca 11 litrů. K dispozici však máte dostatečně dimenzovanou nádrž na 70 litrů.

Závěrem

SsangYong Rexton mě i v roce 2024 přesvědčil o svých nesporných kvalitách. Stále se totiž jedná o robustní vůz sebevědomého výrazu s nebývale prostorným interiérem a jízdními vlastnostmi adekvátními velmi schopnému SUV. 

To vše je pak možné pořídit za stále zajímavé ceny. Vždyť Rexton základní výbavy CLUB s pohonem pouze jedné nápravy je v nabídce již od 899 900 korun včetně DPH. Verze s pohonem obou náprav je k dispozici od druhého výbavového stupně CLEVER, tedy od 1 069 900 korun. Vrcholné provedení PREMIUM pak startuje na částce 1 199 900 korun včetně daně. Součástí uvedených cen je stále také tovární záruka na 5 let nebo 150 000 ujetých kilometrů.   

Hodnocení

cena x výkon: 9 hvězd

kvalita zpracování: 8 hvězd

bezpečnost: 8 hvězdy

jízdní vlastnosti: 8 hvězd

Motor

Typ motoru: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Válce: 4/16

Zdvihový objem (ccm): 2157

Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 149/3800

Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 441Nm/1600 - 2600

Provozní vlastnosti

Maximální rychlost (km/h): 184

Zrychlení 0-100 km/h (s): 11,9

Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): komb 7,9

Emise CO2 (g/km): 199g/km

Rozměry a hmotnosti

Zavazadelník - sedadla/sklopená: 1051 / 1977

Objem nádrže (l): 70

Pohotovostní hm./nosnost (kg): 145/655

Rozměr pneu: 255/50 R20

Vnější rozměry

Délka (mm): 4850

Šířka (mm): 1960

Výška (mm): 1825

Rozvor (mm): 2865

 

 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných