foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz/Toyota bZ4X Prestige
Japonská automobilka Toyota je dlouholetým specialistou na vozy s hybridním pohonným ústrojím, z dnešního pohledu se tak dá s klidem konstatovat, že tuto koncepci odladila k naprosté dokonalosti. Zároveň se jí také povedlo najít smysluplný balanc právě v částečné elektrifikaci svých spalovacích motorizací.
Není tedy divu, že soudobému trendu čistě elektrických vozů poměrně dlouho odolávala. Zákon trhu je však neúprosný, a i v Toyotě museli začít přemýšlet o čistě elektrickém modelu. Světlo světa tak spatřil vůz nesoucí označení bZ4X, který byl navíc vyvíjen společně s automobilkou Subaru. Toyota bZ4X tak svůj základ sdílí se Subaru Solterra a také Lexusem RZ. Avizované modely pak stojí na plně elektrické platformě nesoucí označení e-TNGA.
Poměrně krkolomné obchodní označení aktuálně testovaného modelu bZ4X pak nabízí celkem jednoduché vysvětlení. „BZ“ (beyond ZERO) označuje bezemisní modely, „4“ pak velikostní kategorii v rámci portfolia a koncové „X“ příslušnost vozu k trendy kategorii crossover.
Exteriér – jednoduché a robustní tvarování
Stran vnějšího vzhledu před námi stojí celkem objemný a robustní vůz, který je na poměry dnešních elektromobilů spíše konzervativního vzhledu. Příslušnost ke kategorii crossover však rozhodně nezapře, vyšší postoj a výrazně oplastované lemy jsou toho jednoduše důkazem.
Avizované oplastování v rámci předních lemů navíc velmi efektně vychází z úzkých světlometů, které vozu dodávají adekvátně dynamický výraz. Dynamika pak nechybí ani zadní partii, povšimněte si například zajímavě tvarovaného střešního spoileru nebo decentně propojených světel, které jsou na obou krajích nápaditě „rozstřeleny" do dvou různých směrů.
Toyota bZ4X. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz
Interiér – futuristický přístrojový štít a dostatek vnitřního prostoru
Výrazově zdrženlivý je ve výsledku také interiér plně elektrické Toyoty, výjimkou je pouze vyvýšená pozice kapličky přístrojů před řidičem a také celkem objemný střed volantu. Obě partie působí lehce futuristickým dojmem a pozitivně tak přispívají k oživení celého interiéru. Kaplička přístrojů, kterou prezentuje plně digitální 7“ displej, je totiž integrována do zajímavě tvarovaného prostorového prvku, ze kterého opticky vystupuje již avizovaný volant s nezvykle mohutným středem.
Hlavní předností interiéru Toyoty bZ4X je zcela určitě její vnitřní prostornost vycházející ze slušně dimenzovaných vnějších rozměrů vozu a také z rozvoru, který dosahuje slušných 2850 mm.
Psali jsme
Aktuálně testovaný model 308 je pro automobilku Peugeot rozhodně důležitý, a to nejen pro jeho velmi dobrá čísla prodejnosti. S jeho poslední…
V rámci předních pozic vás příjemně obklopí výše orientovaný středový tunel, jehož ústředním motivem je kruhový volič směru jízdy. Mohutný středový tunel pak elegantně přechází až v displej palubního infotainmentu disponující jednoduchou a adekvátně přehlednou grafikou.
Na zadních pozicích je pak nejvíce patrná výše avizovaná prostornost tohoto vozu, a to díky rovné podlaze a také dostatku prostoru jak v místech pro kolena, tak i nad hlavou.
Zavazadelník disponuje slušnými 452 litry objemu a také velmi dobrým přístupem. Jeho slušné půdorysné rozměry jsou navíc doplněny o dvojité dno, v jehož spodních partiích hravě ukryjete také dobíjecí kabely.
Interiér Toyota bZ4X. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz
Jeden, nebo dva elektromotory
Toyota bZ4X je na rozdíl od svých sourozeneckých modelů Lexusu RZ a Subaru Solterra nabízena s dvojicí pohonných elektro ústrojí. Vedle vrcholného schématu s pohonem všech kol, tedy s dvojicí elektromotorů (2 x 80 kW výkonu), může být bZ4X alternativně vybavena také jedním elektromotorem pohánějící pouze přední kola.
Druhou avizovanou variantou byl pak osazen námi testovaný kousek, se svými 150 kW (204 koňmi) výkonu a 265 Nm točivého momentu dodává elektromotor vozu příjemnou dynamiku s tradičně okamžitým nástupem. Toyota bZ4X tak v této specifikaci zvládá „stovku“ za 7,5 sekundy a její maximální rychlost je omezena na 160 km/h.
Nízké těžiště a spíše tužší naladění podvozku dodává vozu dostatek jízdní stability, vůz tak hravě zvládá i ostřejší průjezdy zatáčkami, ze kterých vás pak příjemně „tahá” dostatečně výkonný elektromotor. Dobře nastavené je také řízení, větší účinnost posilovače přispívá k dobré obratnosti vozu, kterou nejvíce oceníte v rámci městského prostředí.
Plně elektrické bZ4X je osazeno baterií o kapacitě 71,4 kWh (využitelných 64 kWh), při „papírové“ spotřebě 14,5 kWh / 100 km se tak vůz prezentuje dojezdem až 500 km. Realita je samozřejmě trochu odlišná, ke mně se však první elektrická Toyota dostala v průběhu (pro elektromobil ideálních) letních měsíců, a tak jsem se s průměrnou spotřebou pohyboval okolo velmi slušných 17 kWh / 100 km, tedy s celkovým dojezdem okolo 380 km.
V rámci rychlonabíječky (DC) lze vůz nabíjet výkonem až 150 kW, díky kterému se z 10 na 80 procent kapacity baterie dostanete za cca 30 minut. Záruka na baterii však sebou přináší jistá omezení týkající se rychlonabíjení, konkrétně jde o cca 4 cykly rychlonabíjení v průběhu 24 hodin. Nabíjení z domácího AC Wallboxu (11 kW) pak zabere asi 6,5 hodiny.
Toyota bZ4X. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz
Závěrem
Toyotu bZ4X, první čistě elektrický počin automobilky, hodnotím ve výsledku jednoznačně pozitivně. Jedná se totiž o uživatelsky velmi přívětivý vůz, který se dobře řídí a nabízí také dostatek vnitřního prostoru. Špatné pak nejsou ani pořizovací ceny vozu, bZ4X je v nabídce ve třech výbavových stupních, tradičně se jedná o základní Comfort, Prestige a vrcholný Executive.
K dispozici jsou pak zmiňované verze s pohonem pouze jedné nebo obou náprav. Dle aktuálního ceníku pro vozy modelového roku 2024, který je platný od června letošního roku, pořídíte bZ4X již od 1 099 000 korun včetně DPH, v konkrétním případě se jedná o vůz s pohonem pouze přední nápravy disponující základní výbavou Comfort. Verzi s jedním elektromotorem pak pořídíte ještě od 1 229 000 korun (výbava Prestige) a od 1 349 000 korun v případě vrcholné výbavy Executive.
Toyota bZ4X s dvojicí elektromotorů (tedy provedení AWD) je k dispozici pouze od vyšší výbavy Prestige (od 1 314 000 korun), vrcholné provedení Execituve pak od 1 434 000 korun včetně DPH.
Hodnocení
cena x výkon: 9 hvězd
kvalita zpracování: 8 hvězd
bezpečnost: 8 hvězd
jízdní vlastnosti: 8 hvězd
Motor
Typ motoru: synchronní elektromotor s permanentními magnety
Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 150
Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 265
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0-100 km/h (s): 7,5
Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): kombinovaná 14,8
Rozměry a hmotnosti
Zavazadelník - sedadla/sklopená: 452
Pohotovostní hm./nosnost (kg): 1970/420
Rozměr pneu: 235/60 R18
Vnější rozměry
Délka (mm): 4690
Šířka (mm):1860
Výška (mm): 1650
Rozvor (mm): 2850
|