RECENZE: Toyota Prius PHEV Executive. Více stylu pro novou generaci

14. 04. 202519:08
RECENZE: Toyota Prius PHEV Executive. Více stylu pro novou generaci
foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz/Toyota Prius PHEV Executive

Toyota Prius je již dlouholetou stálicí automobilového trhu, pro většinu motoristů je ale tento model také jistým synonymem pro vůz s úsporným provozem. První generace byla veřejnosti představena již v roce 1997 a Prius si poměrně rychle vysloužil pozici jistého průkopníka mezi automobily s elektrifikovaným hybridním pohonným ústrojím.

Nám se aktuálně do týdenního testu dostala jeho poslední, tedy pátá generace této automobilové ikony.  A hned v úvodu je nutné konstatovat, že s aktuální generací přišla poměrně výrazná a pozitivní změna, a to v podobě líbivého a nadčasového vnějšího vzhledu.  

Exteriér – nejen aerodynamika v hlavní roli 

Design současných vozů automobilky Toyota se celkem úspěšně drží již dříve prezentovaného hesla, že nudných vozů bylo jednoduše dost. V kontextu toho jsou pak v aktuálním portfoliu vidět modely jako C-HR, bZ4X, případně testovaný Prius, které nabízejí nadčasový a odvážný vzhled kombinovaný s dobře rozpoznatelným rukopisem. U testovaného Priusu se na tvarování vozu v nemalé míře podepsala také aerodynamika, vůz tedy disponuje celkem specifickou siluetou s výrazně sklopeným čelním sklem. Mezigenerační změna základních proporcí (karoserie je nově o 5 cm nižší a o 4 cm širší) aktuální generaci také velmi prospěla, Prius nově působí daleko robustnějším a sportovnějším dojmem. 

Výše avizovaným rozpoznatelným rukopisem, propojovacím prvkem, aktuálních modelů se stává především pojednání přední partie, která je výrazně proříznuta úzkými světlomety s typicky zalomeným světelným podpisem.   

Zcela charakteristický je také boční profil vozu, který je tvořen zmiňovaným čelním oknem, velmi nízkou siluetou střechy a kontrastně svislým ukončením zadní partie vozu. Obdobně chirurgicky jsou do karoserie proříznuty také zadní, horizontálně orientované a propojené, světlomety.  

U konkrétního testovaného kousku bych navíc vyzdvihl originální a slušivou hořčicovou barvu ladící s černým pojetím střechy tvořeným integrovanými solárními panely.

Interiér – futuristický přístrojový štít a slušná vnitřní prostornost 

Interiér Toyoty Prius je na rozdíl od exteriéru tvarově i výrazově jednodušší, s tím je spojeno přehledné uspořádání jednotlivých ovládacích prvků a dobrá vnitřní ergonomie. Pochválit musím také dobré zpracování a použití udržitelných materiálů. 

Lehce futuristickým dojmem pak působí jen palubní deska, která je inspirována sourozeneckým elektromobilem bZ4X. Nadčasově tak působí především vyvýšená pozice kapličky přístrojů před řidičem a také celkem objemný střed multifunkčního volantu. Kaplička přístrojů, kterou prezentuje plně digitální 7“ displej, je totiž integrována do zajímavě tvarovaného prostorového prvku, ze kterého opticky vystupuje avizovaný zajímavě pojednaný volant. 

Hlavní displej palubního infotainmentu prezentuje volně stojící asymetricky tvarovaná dotyková obrazovka se slušně dimenzovanou úhlopříčkou 12,3". Systém disponuje velmi slušnou grafikou a rychlým chodem. Samozřejmostí je také bezdrátové připojení, v konkrétním případě s dálkovým přístupem a možností sledování dobíjení nebo ovládání klimatizace. 

V Priusu se sedí opravdu nízko, ne každému se tak bude z vozu dobře vystupovat, pozitivem však je, že i přes nízkou hranu střechy je interiér vozu slušně prostorný, a to i v případě zadních pozic, kterým bylo v případě testovaného vozu dopřáno také vyhřívání krajních pozic.  

Dimenze zavazadlového prostoru Priusu jsou limitovány tvarem jeho karoserie, konkrétně nízkou siluetou střechy.  K dispozici je tedy 284 litrů základního objemu. Rovná ložná plocha zavazadelníku se po sklopení opěradel zadních sedaček příjemně rozšíří do jedné roviny.   

Aktuálně jako plug-in hybrid

Toyota Prius páté generace je evropským zákazníkům nabízená převážně s plug-in hybridním pohonným ústrojím. Základem tohoto pohonného ústrojí se tak stává čtyřválcový atmosférický benzínový dvoulitr disponující výkonem 122 kW s maximální hodnotou točivého momentu 190 Nm, spolupracující s bezestupňovou e-CVT převodovkou. 

Nedílnou součástí tohoto pohonného ústrojí je zcela očekávaně také elektromotor s maximálním výkonem 120 kW a 208 Nm maximálního točivého momentu. Celkový kombinovaný výkon této soustavy se tak dostává na poměrně slušných 223 koňských sil, které s 1,6 tuny vážícím Priusem umí celkem příjemně „zacvičit“.   

Prius dále disponuje baterií o kapacitě 13,6 kWh, která mu propůjčuje oficiální dojezd v kombinovaném čistě elektrickém režimu okolo 75 km, v rámci městského provozu je udávaný dojezd až 100 km.  

Dobíjení vozu je možné výkonem 3,3 kW, což je spíše podprůměrná hodnota a úplně dobití Priusu zabere okolo 4 hodin. Testovaný vůz byl navíc vybaven solárními panely ve střeše vozu, které při slunném dni slibují zvýšení elektrického dojezdu až o 8 km. 

Soužití s Priusem páté generace plně odpovídá vlastnostem vozů s plug-in hybridním pohonným ústrojím. Prius se tedy vždy aktivuje v čistě elektrickém režimu a při dostatečně nabité baterii v něm i nadále setrvává. Čistě elektrický projev přináší adekvátně výkonný a komfortní jízdní projev s průměrnou spotřebou okolo 17 kWh / 100 km. 

V rámci středového tunelu je umístěn ovladač pro volbu mezi hybridním a čistě elektrickým režimem, dále pak ovladač, který o volbě pohonného ústrojí rozhoduje plně automaticky. Při nízkém stavu nabití baterie se vůz přepíná do klasického hybridního režimu, připojování benzínové motorizace probíhá příjemně plynule a v případě šetrného zacházení s plynovým pedálem je minimální i zvukový projev motorizace směrem do kabiny vozu. Hybridní režim vozu přináší průměrné hodnoty spotřeby pohybující se v rozmezí 5 – 6 l / 100 km s vysokým procentuálním zastoupením jízdy v elektrickém režimu.      

Karoserie posazená nízko k vozovce tlačí těžiště vozu směrem dolů, to společně s tužším podvozkem a nepřeposilovaným řízením přináší Priusu příjemný, sportovněji laděný jízdní projev.  

Závěrem 

Nový Prius je v aktuální generaci konečně líbivý, tvarově originální a nadčasově působící vůz. K dalším přednostem patří také slušná vnitřní prostornost pro posádku a skvělou práci odvádí také odladěné plug-in hybridní pohonné ústrojí, kterému se úspěšně daří krotit provozní náklady. I přes nabízené akční ceny se tak jistou nevýhodou tohoto modelu může stát jeho vyšší pořizovací cena.   

Plug-in hybridní Prius lze tak aktuálně pořídit s akčním zvýhodněním 196 000 korun a další bonus 25 000 korun je možné získat při výkupu vašeho stávajícího vozu. Prius „základní“ výbavy Comfort je tedy v nabídce od 929 000 korun včetně DPH, vyšší výbava Prestige pak od 978 000 korun a testovaná vrcholná výbava Executive od 1 134 000 korun včetně daně. Za příplatek 20 000 korun je pak v nabídce paket SKYVIEW, který váš Prius obohatí o prosklenou panoramatickou střechu. 

Hodnocení

cena x výkon: 7 hvězd

kvalita zpracování: 8 hvězd

bezpečnost: 8 hvězd

jízdní vlastnosti: 8 hvězd

 

Motor

Typ motoru: zážehový atmosférický čtyřválec

Zdvihový objem: 1987

Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 122 / 6000

Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 190 / 4400-5200

Provozní vlastnosti

Maximální rychlost (km/h): 177

Zrychlení 0-100 km/h (s): 6,8

Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): kombinovaná 0,5

Emise CO2 (g/km): 11

Zavazadelník – sedadla/sklopená (l): 284

Objem nádrže (l): 40

Pohotovostní hm./nosnost (kg): 1545 / 385

Rozměr pneu: 195/60 R17

Vnější rozměry

Délka (mm): 4599

Šířka (mm): 1782

Výška (mm): 1420

Rozvor (mm): 2750

 

 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných