foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz/Toyota Proace Verso FAMILY
Toyota Proace Verso je velmi dobře známou alternativou na poli osobních dodávek, která těží z úzké spolupráce automobilky s koncernem Stellantis. Vůz tak stojí na společné platformě EMP2 a jeho nevlastními sourozenci jsou Peugeot Traveller, Citroën SpaceTourer, Fiat Scudo nebo Opel Zafira.
Proace Verso je v nabídce ve dvou délkách karoserie a se čtyřmi stupni výbavy, pod kapotou je pak vůz osazenou poctivou dvoulitrovou naftou, která spolupracuje buď s šestistupňovým manuálem, nebo osmistupňovou automatickou převodovkou.
Exteriér – omlazení přední partie
Vnější vzhled Toyoty disponuje velmi klidnými, jednoduchými a ryze praktickými tvary. I nadále ji od jejích sourozeneckých modelů odlišuje především pojednání přední partie vozu.
U této části je také nejpatrnější jeho poslední modernizace, která celkem výrazně potlačila klasickou masku mezi předními světly. O to více je ale perforovaný přední nárazník. V případě Proace Verso je avizované perforování asi nejvýraznější, navíc doplněné o mohutné lemování. Modernizovaná přední partie Toyoty tak alespoň na mě působí nejelegantnějším, dostatečně sebevědomím a robustním dojmem. Aktuální modernizace zapracovala také na předních světlometech, které se nově skládají z diodových pásku.
Boční profil vozu zaujme decentním vykrojením, které se odehrává nad jednotlivými lemy vozu, dále pak u aktuálně testovaného „dlouhého“ provedení karoserie poměrně výrazným přesahem za zadními koly. Zadní partie pak disponuje velmi klidným a jednoduchým tvarováním.
Testované Verso bylo nalakováno do velmi slušivé barvy „EDU terénní zelená“, která vozu dodala adekvátní dávku reprezentativnosti a také jistou špetku luxusu.
Interiér – i nadále prostorný, nově lehce modernizovaný
Vnitřní prostornost a jeho možná variabilita jsou jedny z nejdůležitějších ukazatelů při výběru vozu této kategorie, obojí pak samozřejmě v kontextu s jeho pořizovací cenou. Testovaná Toyota Proace Verso toho po této stránce umí nabídnout opravdu mnoho.
Vůz je k dispozici ve dvou délkách karoserie, základní L1 s délkou 4959 mm, prodloužená verze L2 pak disponuje karoserií o délce 5309 mm. Obě verze „stojí“ na stejném rozvoru, a nárůst délky tak probíhá až za zadní nápravou.
Vnitřní variabilita, uspořádání jednotlivých sedadel, je do jisté míry odvozená od zvolené výbavy. K dispozici je tak specifikace se 6, 7, 8 nebo 9 místy. První uvedenou verzi se šesti sedadly nabízí vrcholná výbava VIP, o poznání stísněnější „devítku“ pak dostanete v základní verzi Kombi.
Proace v testované výbavě Family nabízí osmimístnou specifikaci (2+3+3), dvojici pozic vpředu tak doplňují dvě řady s posuvnými a plně vyjímatelnými sedadly. Obě zadní lavice jsou pak děleny v poměru 1:2 s možností úplného sklopení opěradel. Avizované vyjmutí jednotlivých sedaček druhé a třetí řady z vozu probíhá velmi jednoduchým způsobem.
Stran objemu zavazadelníku tu máme hned tři hodnoty, prodloužená verze L2 tak za třetí řadou sedadel nabídne 1060 l objemu, 2100 l je k dispozici při vyjmutí třetí řady a 3700 l, když vůz zbavíte i druhé řady.
Aktuální modernizace je v rámci interiéru nejvíce patrná v pojednání samotné palubní desky. Její základní členění je i nadále stejné, tedy přehledné a celkem intuitivní. Palubní deska je z větší části nasazena až nad bočními výplněmi dveří, její poloha je tak v rámci kabiny obdobně jako poloha řidiče a spolujezdce spíše vyšší. Díky vyšší pozici za volantem je pak z vozu velmi dobrý výhled.
Novinkový je displej palubního infotainmentu nebo plně digitální kaplička přístrojů řidiče. Displej palubního infotainmentu a jeho grafické prostředí dobře známe z vozů koncernu Stellantis, jedná se tedy o přehledné a graficky zvládnuté prostředí s možností bezdrátového připojení vašeho mobilního telefonu. Inovovaný je také volant, který byl v testované výbavě multifunkční a vyhřívaný, jeho nové horizontální členění pak vypadá velice elegantně.
Interiér vozu samozřejmě nabízí mnoho odkládacích prostorů, potěší zejména dvojice pozic u „áčkových“ sloupků, které jsou nyní lépe uzpůsobeny pro váš mobilní telefon. Testovaný vůz dále nabídl hned dvojici posuvných bočních dveří nebo ryze praktické výklopné stolky pro cestující v druhé řadě.
Psali jsme
Nová generace oblíbeného Citroënu C3 byla široké veřejnosti představena v průběhu minulého roku a českému zákazníkovi byl vůz prezentován z kraje…
Naftový dvoulitr v hlavní roli
Aktuální nabídka pohonných jednotek je velmi prostá, pod kapotou Toyoty Proace Verso je tak k dispozici pouze naftový přeplňovaný čtyřválec o objemu dvou litrů, který je výkonově naladěný na 106 a 132 kW. Slabší verze je nabízená v kombinaci s šestistupňovým manuálem, silnější pak s osmistupňovým automatem.
Námi testovaná verze Family byla osazena výkonnější naftou 2.0 D-4D 180k s výkonem 132 kW (180 koní) a 400 Nm točivého momentu. Dvoulitrová nafta nabídne velmi kultivovaný a tichý chod s plynulým nárůstem výkonu, dobré odhlučnění směrem do interiéru, a navíc výbornou spolupráci s osmistupňovým automatem.
Osmistupňový automat a potentní dvoulitrová nafta činí cestování s tímto vozem nebývale komfortní, zařazený osmý rychlostní stupeň nechává v rámci dálničního tempa motor jen lehce převalovat a rychlosti nad českým dálničním limitem mu pak nečiní sebemenší problém. Stran spotřeby pak počítejte s hodnotou okolo 9 l/100 km.
Komfortní jízdní projev dotváří také měkce naladěný podvozek. Proace Verso se na nerovnostech jen jemně pohupuje a většinu nerovností umí s přehledem odfiltrovat.
Závěrem
Toyota Proace Verso je i v roce 2025 nabízena v avizovaných dvou délkách karoserie (L1 a L2). K dispozici jsou dále výbavové stupně Kombi, Business, Family a VIP. Další volba pak směřuje k pohonné jednotce, k jejímu výkonovému naladění, na které dále automaticky navazuje typ převodovky.
Základní verzi s výbavou Kombi, délkou L1, slabší naftovou motorizací s šestistupňovým manuálem pořídíte od akčních 716 000 korun bez DPH. Delší verze L2 ve stejné základní specifikaci pak startuje od 742 000 korun bez DPH. Vůz osazený výkonnější naftovou motorizací a automatickou převodovkou je k dispozici až od druhého výbavového stupně Business, verze L1 je v nabídce od akčních 855 000 korun, L2 pak od 879 000 korun bez DPH.
Proace Verso testované specifikace, tedy v prodloužené verzi L2 s výkonnější motorizací, automatem a výbavou Family najdete v aktuálním ceníku od akčních 995 000 korun bez daně.
Toyota Proace Verso a její nevlastní koncernový sourozenci toho na poli osobních dodávek umí i v roce 2025 nabídnout opravdu mnoho. Od prostorného interiéru přes líbivý vnější vzhled až po rozumné pořizovací ceny základních verzí.
Testována verze Family pak cílí na náročnější klientelu. Samotný interiér působí honosněji, je variabilnější a výkonnější naftová motorizace ve spojitosti s osmistupňovým automatem nabídne posádce dostatečně komfortní jízdní projev.
Hodnocení
cena x výkon: 8 hvězd
kvalita zpracování: 7 hvězd
bezpečnost: 8 hvězd
jízdní vlastnosti: 8 hvězd
Motor
Typ motoru: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Válce: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 132/3750
Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 400Nm/2000ot.
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0-100 km/h (s): 9,1
Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): komb. 6,0
Emise CO2 (g/km): 159 g/km
Rozměry a hmotnosti
Zavazadelník - sedadla/sklopená: 2100/3700
Objem nádrže (l): 69
Pohotovostní hm./nosnost (kg): 1986/883
Rozměr pneu: 215/60 R17
Vnější rozměry
Délka (mm): 5309
Šířka (mm): 1920
Výška (mm): 1890
Rozvor (mm): 3275
|