foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz/Citroën C3 PLUS TURBO 100 MAN 6
Nová generace oblíbeného Citroënu C3 byla široké veřejnosti představena v průběhu minulého roku a českému zákazníkovi byl vůz prezentován z kraje toho letošního. Dle oficiálního vyjádření automobilky má být nová C3 stylovým, jednoduchým, a hlavně dostupným vozem.
Avizovaná jednoduchost se zřejmě propsala také do nabídky pohonných ústrojí, C3 totiž aktuálně pořídíte buď jen s klasickou spalovací motorizací, nebo jako elektromobil. Mně se aktuálně do testu dostala první uvedená, tedy C3 osazená benzínovým přeplňovaným tříválcem 1.2 PureTech spolupracujícím se šestistupňovým manuálem.
Exteriér, výrazná mezigenerační změna
Nový Citroën C3 se mezigeneračně dočkal nemalých změn. Stran základních proporcí se vůz opět z klasického hatchbacku zase více posunul směrem k malému crossoveru. Novinka je nyní robustnější a naštěstí bez nehezky rozdvojeného výrazu přední partie, kterou disponovala modernizovaná předchozí generace. Přední partie je tedy osazena lampami s tradiční pozicí, jejich tvarování je však originální, nadčasové a zcela typické pro aktuální designový směr vozů automobilky Citroën. Přední partii dále zdobí nové oválné logo automobilky se zajímavou vnitřní strukturou. Logo je navíc integrované do výrazné horizontální linie propojující avizované světlomety.
Boční profil přináší vozu adekvátní dávku robustnosti, především pak díky vyšší světlé výšce, „přifouknutým“ blatníkům a výrazným oplastováním prahů a lemů. Zadní partie je pak na poměry vozů automobilky Citroën celkem umírněná. Opakuje se zde obdobný detail jako u přední partie. Jednoduše tvarované zadní lampy jsou tedy propojeny horizontální linií, které dominuje nové logo automobilky.
Vnější vzhled vozu je oživen jednotlivými detaily, například přední nárazník nebo „céčkový“ sloupek disponují barevnými lištami s možností jisté personalizace. A zmínit se musím také o tradiční a nápadité možnosti dvoubarevného provedení karoserie.
Interiér, v duchu minimalismu
Při pohledu do interiéru vás automaticky osloví pojetí palubní desky, které se nese v čistě minimalistickém a nadčasovém pojetí. Palubní deska je tedy horizontálně členěna s kontrastními svisle orientovanými bočními výdechy klimatizace. Jejím těžištěm, hlavním ústředním motivem, se stává displej palubního infotainmentu, který v případě testovaného vozu nabídl dostatečnou úhlopříčku 10“ s tradičně velmi slušným grafickým prostředím (v základní výbavě je pak v místě displeje pouze držák mobilního telefonu).
Minimalistické pojetí poměrně výrazně redukovalo i samotnou kapličku přístrojů před řidičem. Její displej je totiž integrovaný do jakési niky, která se táhne přes celou palubní desku. Adekvátní rozměrům jsou zcela očekávaně poskytované informace, řidiči jsou tak prezentovány údaje o rychlosti, stavu paliva, díky úplné absenci otáčkoměru je pak v permanenci asistent přeřazení a samozřejmostí jsou také nutné kontrolky.
Se zbytkem interiéru pak designově ladí také originálně tvarovaný multifunkční volant, jasné horizontální linie palubní desky se propsaly do výrazného zploštění jeho horní a spodní partie.
Nová C3 obstojně odveze čtyřčlennou posádku, díky vyšším proporcím karoserie nabídne cestujícím na zadních pozicích dostatek prostoru nad hlavou, očekávaně slabší je to v místech pro kolena. Ve voze se pak na všech pozicích sedí poměrně vysoko, v případě zadních pozic tento fakt přináší poměrně nízká opěradla a ke komfortní podpoře hlavy je nutné poměrně značně vysunout hlavové opěrky.
Zavazadlový prostor není dle očekávání silnou stránkou C3, přesto nabídne slušných 310 l objemu. Díky vyšší stavbě karoserie také komfortně orientovanou nakládací hranu.
Pohonné ústrojí, jednoduchost volby
Nabídka pohonného ústrojí je v případě nové generace C3 poměrně prostá. Zákazník má tak aktuálně volbu mezi klasickou spalovací motorizací a čistě elektrickým pohonem. Spalovací motorizaci zastupuje známý, výkonově potentní přeplňovaný tříválec 1.2 PureTech naladěný na 74 kW (101 koní) výkonu, který v případě C3 spolupracuje výhradně s šestistupňovým manuálem.
Plně elektrické provedení je osazeno elektromotorem o výkonu 83 kW (113 koní) a baterií disponující kapacitou 44 kWh, která vozu propůjčuje oficiálně udávaný dojezd okolo 326 km. Dobíjení vozu je pak možné až 100 kW, z dvaceti na osmdesát procent se tak dostanete za pouhých 26 minut.
Přeplňovanému tříválci rozhodně nikdy nechyběla chuť do života, a stejně tak tomu je i pod kapotou kompaktní C3. Vůz je příjemně živý, převodovka dobře odstupňovaná a v rámci šestého rychlostního stupně hravě zvládá i jízdu na dálničním limitu. Motorizace je navíc velmi dobře odhlučněna směrem do interiéru, při volnoběžných otáčkách pak mnohdy zapochybujete o tom, zda motor vlastně vůbec běží. Avizovaná výkonnost pohonné jednotky pak svádí ke svižnější jízdě, i přesto jsem C3 vracel s velmi slušnou průměrnou týdenní spotřebou okolo 5,8 l / 100 km.
Nová generace C3 pak byla po vzoru hodnotnější sourozenců vybavena systémem odpružení s hydraulickými dorazy a na jízdním projevu vozu je to opravdu znát. Trojka tak do segmentu malých levných vozů přináší i adekvátní dávku jízdního komfortu. Vůz tedy velmi obstojně „žehlí“ vozovku a do kabiny přenáší minimum vibrací od rozbitých vozovek. Vyšší světlá výška a komfortně laděný podvozek však v zatáčkách přináší větší naklánění karoserie vozu. Řízení nové C3 je pak příjemně strmé, s větší účinností posilovače.
Závěrem
Nová generace Citroënu C3 se své potenciální uživatele snaží oslovit tradičními hodnotami, ke kterým patří především líbivý a hravý design, nově pak technologií odpružení, která se výrazně podepsala na jejím komfortním jízdním projevu.
Do ulic se novou C3 ale také v hojném počtu snaží dostat příznivá cenová politika. Hned v úvodu prodeje totiž na vůz dostanete akční bonus 20 000 korun (v případě spalovací verze) a 40 100 korun u elektromobilu. Pro spalovací verzi je připraven další bonus 20 000 korun za váš starý vůz.
Citroën C3 je nabízen ve třech výbavových stupních, YOU, PLUS a MAX. Jeho pořizovací cenu tak lze s výše avizovanými bonusy v případě základní výbavy YOU srazit až k 370 000 korunám včetně DPH, v případě benzínové verze. Plně elektrickou verzi pak pořídíte od akčních 589 000 korun včetně DPH. Vyšší výbavový stupeň PLUS je v nabídce od akčních 410 000 korun včetně DPH a od 629 900 korun u elektrické verze. Vrcholný MAX pak od 455 000 korun a od 679 000 korun v případě elektromobilu.
Hodnocení
cena x výkon: 9 hvězd
kvalita zpracování: 8 hvězd
bezpečnost: 8 hvězd
jízdní vlastnosti: 8 hvězd
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový tříválec
Válce: 3/12
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 74 / 5500
Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 205 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0-100 km/h (s): 10,6
Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): kombinovaná 5,6
Emise CO2 (g/km): 126
Rozměry a hmotnosti
Zavazadelník - sedadla/sklopená: 310
Objem nádrže (l): 44
Pohotovostní hm./nosnost (kg): 1226/394
Rozměr pneu: 205/50 R17
Vnější rozměry
Délka (mm): 4015
Šířka (mm):1755
Výška (mm): 1590
Rozvor (mm): 2540
|