foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz/Volkswagen Amarok 3.0 V6 PanAmericana
Volkswagen Amarok je na automobilovém trhu již od roku 2011. V průběhu uplynulých let nás tento model dokázal úspěšně přesvědčit o tom, jak všestranným vozem umí být. V mých očích je navíc také jistým průkopníkem, který svými jízdními vlastnostmi a nabízeným komfortem povýšil kategorii pracovních pick-upů na velmi slušnou alternativu k dnes tak oblíbené kategorii vozů SUV.
V minulém roce se Amarok dočkal nové, teprve druhé, generace. S jejím příchodem přišel zcela nový vůz, který za svoji existenci vděčí úzké spolupráci mezi automobilkami Ford a Volkswagen. Amarok druhé generace je totiž nevlastním sourozencem modelu Ranger a společně s ním sjíždí z jedné linky automobilky Ford v Jihoafrické republice.
Exteriér – mezigenerační nárůst
S novou generací přichází zcela nové vnější rozměry, které jsou díky příslušnosti k modelu Ranger opravdu znatelné. Druhá generace Amaroku tak s aktuální délkou 5 350 mm narostla o rovných 96 mm. Rozvor náprav se zvětšil o 173 mm na hodnotu 3 270 mm, což se samozřejmě velmi pozitivně podepsalo nejen na vnitřní prostornosti samotné kabiny vozu.
Psali jsme
Jednou z posledních novinek v portfoliu automobilky Citroën je model nesoucí označení C5 X. Tento automobilový kříženec se mi bohužel poměrně…
Udržet vnější proporce vozu tzv „na uzdě" se podařilo díky krátkým převisům karoserie, převážně pak v rámci přední partie. Zkrácení převisů se následně pozitivně podepisuje také na terénních schopnostech Amaroku, a to díky větším nájezdovým úhlům.
Samotná přední partie dělá Amarok Amarokem, zde se totiž realizují největší odlišnosti oproti sourozeneckému Rangeru. Jinak jsou například řešena světla (u testovaného kousku s funkcí LED Matrix), maska, nárazník a znatelné změny se přelévají také do boční partie, kde jsou jinak řešeny partie blatníků. Architektura, rozvržení celé přední partie tak dodává vozu dostatečně sebevědomí a značně robustní výraz.
Volkswagen Amarok 3.0 V6 PanAmericana. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz
Boční profil nese zcela typické tvary karoserie pick-up disponující jediným nabízeným pětimístným uspořádáním kabiny. K výraznějším prvkům této partie pak patří spíše dekorativní rám korby, výrazné boční nášlapy, decentní plastové lemy nebo efektní označení výbavového stupně PanAmericana.
Opticky jednoduché zadní partii dominuje výrazné logo automobilky a také označení „Amarok" orientované přes celé výklopné čelo korby. Dále tu máme svisle orientované lampy disponující decentní světelnou linkou.
Interiér – komfort a prostornost
Snaha o odlišení obou sourozeneckých modelů úspěšně pokračuje také v interiéru vozu. Společným jmenovatelem se tak v obou případech stávají pouze svisle orientovaný displej palubního infotainmentu včetně jeho ovladačů a také mohutný volič desetistupňového automatu.
Psali jsme
Hned v úvodu tohoto článku se přiznám, že vozy automobilky Mazda patří k mým oblíbeným. Jednoduše mě baví, jaký přístup tato automobilka volí…
Palubního deska Amaroku disponuje celkem klasickým rozvržením a dobrou ergonomií. Tradiční a přehlednou grafiku nabízí také plně digitální displej přístrojů před řidičem. Neodmyslitelné pracovní ambice vozu se pak podepisují na zvolených materiálech palubní desky, která se i přes kvalitní zpracování bohužel dočkala přítomnosti tvrdých plastů.
Vrátím se však ještě k avizovanému voliči automatické převodovky, který potěší značně „chlapáckými“ proporcemi a dobrou polohou v rámci středového tunelu. O něco méně komfortní je pak jeho ovládání. Avizovaná mohutnost bohužel není zcela adekvátní jeho příliš hladkému chodu a jednotlivé polohy jsou navíc poskládány až příliš blízko u sebe. Mnohokrát se mi tak stalo, že při přeřazení z polohy D do R se volič „propadl” až do parkovací polohy P. Samozřejmě je to hodně o zvyku a předpokládám, že každodenní soužití s tímto voličem tuto neduhu jistě vyřeší.
Volkswagen Amarok 3.0 V6 PanAmericana. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz
Druhá generace Amaroku, díky bohatě dimenzovanému rozvoru, disponuje slušnou vnitřní prostorností, vyhovující jsou také pozice na zadní lavici, která nabídne příjemně měkký sedák a celkem netradičně komfortní polohu opěráku. Jeho pohodlné sklopení následně umožní také převoz věcí bez nutnosti jejich uložení do prostoru korby.
K uspokojení jistých pracovních aktivit Amaroku slouží obstojně dimenzovaná korba. Ta disponuje délkou 1624 mm a šířkou mezi podběhy dosahující hodnoty 1227 mm. Naložit sem můžete pohodlně jednu europaletu, kterou jste schopni přichytit pomocí adekvátních kotevních úchytů.
Samozřejmostí je také osvětlení korby, nebo jako v případě testovaného kousku možnost uzavření tohoto prostoru dálkově ovládanou roletou. Parádní a velmi efektní prvek, který si však bere jistou daň v prostoru korby sloužící právě pro zatažení rolety. Polohovatelnou roletu lze zastavit v libovolné pozici a její uzavření znamená, že věci uvnitř dovezete v naprostém suchu.
Pohonné jednotky, výhradně naftové
Pod kapotou nové generace se usadily pouze naftové pohonné jednotky s přeplňováním. Volba motorizace však není zcela libovolná, ale odvislá od zvoleného stupně výbavy. Základní výbavový stupeň Amarok je osazen dvoulitrovým řadovým čtyřválcem o výkonu 125 kW (170 koní) kooperujícím s šestistupňovým manuálem. Vyšší výbavový stupeň Life pak disponuje výkonnějším dvoulitrem s výkonem 151 kW (205 koní), který doplňuje buď již zmiňovaný šestistupňový manuál, nebo desetistupňový automat.
Pro vyšší výbavové stupně Style, PanAmericana a Aventura je připravena plnotučná naftová V6 o objemu třech litrů s výkonem dosahujícím 177 kW (241 koní). Tato motorizace pak spolupracuje již výhradně s desetistupňovým automatem.
Vůz je dále zcela očekávaně vybaven také pohonem všech kol, který je volený tradičním kruhovým ovladačem v rámci středového tunelu. V blízkosti avizovaného ovladače je také možné aktivovat uzávěrku zadního diferenciálu nebo asistent pro jízdu z kopce. Kromě základní výbavy Amarok, které chybí poloha 4A, nabízí vůz čtyři polohy ovlivňující jeho pohonné ústrojí. Jedná se o klasickou polohu 2H (pohon pouze zadní nápravy), 4A (pohon zadní nápravy s automatickým připojováním přední nápravy), 4H (stálý pohon všech kol) a 4L (stálý pohon všech kol s redukcí).
Volkswagen Amarok 3.0 V6 PanAmericana. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz
Jízdní dojmy, dostatek výkonu kombinovaný s komfortním jízdním projevem
Testovaný kousek byl díky vyšší výbavě PanAmericana vybaven avizovaným naftovým třílitrem, tedy hutným vidlicovým šestiválcem o výkonu 177 kW s maximální hodnotou točivého momentu dosahujícího úctyhodných 600 Nm. Tato motorizace pak Amaroku zcela očekávaně skvěle sedí. Více než adekvátní dostatek výkonu je navíc doprovázen kultivovaným chodem a příjemným odhlučněním směrem do kabiny vozu.
Stejně jako pohonná jednotka, tak i automatická převodovka pochází od automobilky Ford. K naftovému třílitru tu tedy máme hned desetistupňový automat. Střídání jednotlivých rychlosti probíhá skoro neznatelně, v rámci klidného tempa si převodovka s motorizací jen pohrává a zbytečně ji nežene do otáček, obstojně tak využívá mohutného točivého momentu.
Samozřejmostí je také možnost manuálního řazení, které bohužel neprobíhá klasickými pádly pod volantem, ale v rámci samotné páky automatické převodovky. Navíc se nejedná o tradiční „sekvenční" řazení (směrem dopředu a dozadu), ale poněkud netradičně pomocí klasických ovladačů + - umístěných na boční straně avizované páky automatické převodovky.
Podvozkově tu máme klasický pick-up s listovými pery na zadní nápravě. Naštěstí si ale i vozy této koncepce prošli dlouholetým vývojem a pověstná „uskákanost zadku“ především prázdného vozu se v případě nového Amaroku jednoduše nekoná.Zadní náprava se znatelněji ozve pouze v případech, kdy například projedete propadlý kanálový poklop. V rámci mimoměstského nebo dálničního provozu funguje podvozek velmi dobře, komfortním a na své poměry celkem jistým dojmem.
Stran spotřeby se rozhodně žádné překvapení nekoná, vidlicový šestiválec kombinovaný s automatech si zpravidla řekne o průměrných 11,5 l / 100 km.
Závěrem
Druhou generaci Amaroku lze pořídit od velmi slušných 1 102 893 korun včetně DPH. V tomto případě se jedná spíše o pracovně laděný kousek v základní výbavě Amarok, osazený 125 kW naftovým dvoulitrem a šestistupňovou manuální převodovkou. Na výkonnější naftový dvoulitr si budete muset připravit minimálně 1 169 914 korun včetně daně v případě manuální převodovky, provedení s automatem pak přijde na 1 202 112 korun.
Kdo zcela očekávaně zatouží po vidlicovém naftovém šestiválci, musí minimálně volit výbavu Style s pořizovací cenou od 1 305 169 korun, testovaná PanAmericana startuje na částce 1 458 435 korun a vrcholná Aventura na 1 504 497 korunách včetně daně.
Volkswagen Amarok je i ve své druhé generaci skvělým parťákem, se kterým toho zvládnete opravdu mnoho. Od pracovních či transportních záležitostí až po každodenní soužití, to vše pak v kombinaci s prostorným interiérem, komfortními jízdními vlastnostmi a také stále s motorizací, která má síly na rozdávání.
Hodnocení:
cena x výkon: 8 hvězd
kvalita zpracování: 8 hvězd
bezpečnost: 8 hvězd
jízdní vlastnosti: 9 hvězd
Motor
Typ motoru: vznětový přeplňovaný šestiválec
Válce: 6/24
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 177/3250
Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 600Nm/1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0-100 km/h (s): 8,8
Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): 0,2
Emise CO2 (g/km): 266g/km
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm./nosnost (kg): 2400/790
Rozměr pneu: 55/55 R20
Vnější rozměry
Délka (mm): 5362
Šířka (mm): 1910
Výška (mm): 1884
Rozvor (mm): 3270
|