RECENZE: Volkswagen Amarok 3.0 V6 PanAmericana. Nová generace, staré pořádky

30. 03. 202418:14
RECENZE: Volkswagen Amarok 3.0 V6 PanAmericana. Nová generace, staré pořádky
foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz/Volkswagen Amarok 3.0 V6 PanAmericana

Volkswagen Amarok je na automobilovém trhu již od roku 2011. V průběhu uplynulých let nás tento model dokázal úspěšně přesvědčit o tom, jak všestranným vozem umí být. V mých očích je navíc také jistým průkopníkem, který svými jízdními vlastnostmi a nabízeným komfortem povýšil kategorii pracovních pick-upů na velmi slušnou alternativu k dnes tak oblíbené kategorii vozů SUV.

V minulém roce se Amarok dočkal nové, teprve druhé, generace. S jejím příchodem přišel zcela nový vůz, který za svoji existenci vděčí úzké spolupráci mezi automobilkami Ford a Volkswagen. Amarok druhé generace je totiž nevlastním sourozencem modelu Ranger a společně s ním sjíždí z jedné linky automobilky Ford v Jihoafrické republice.   

Exteriér – mezigenerační nárůst

S novou generací přichází zcela nové vnější rozměry, které jsou díky příslušnosti k modelu Ranger opravdu znatelné. Druhá generace Amaroku tak s aktuální délkou 5 350 mm narostla o rovných 96 mm. Rozvor náprav se zvětšil o 173 mm na hodnotu 3 270 mm, což se samozřejmě velmi pozitivně podepsalo nejen na vnitřní prostornosti samotné kabiny vozu. 

Udržet vnější proporce vozu tzv „na uzdě" se podařilo díky krátkým převisům karoserie, převážně pak v rámci přední partie. Zkrácení převisů se následně pozitivně podepisuje také na terénních schopnostech Amaroku, a to díky větším nájezdovým úhlům. 

Samotná přední partie dělá Amarok Amarokem, zde se totiž realizují největší odlišnosti oproti sourozeneckému Rangeru. Jinak jsou například řešena světla (u testovaného kousku s funkcí LED Matrix), maska, nárazník a znatelné změny se přelévají také do boční partie, kde jsou jinak řešeny partie blatníků. Architektura, rozvržení celé přední partie tak dodává vozu dostatečně sebevědomí a značně robustní výraz.

Volkswagen Amarok 3.0 V6 PanAmericana. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz

Boční profil nese zcela typické tvary karoserie pick-up disponující jediným nabízeným pětimístným uspořádáním kabiny. K výraznějším prvkům této partie pak patří spíše dekorativní rám korby, výrazné boční nášlapy, decentní plastové lemy nebo efektní označení výbavového stupně PanAmericana. 

Opticky jednoduché zadní partii dominuje výrazné logo automobilky a také označení „Amarok" orientované přes celé výklopné čelo korby. Dále tu máme svisle orientované lampy disponující decentní světelnou linkou. 

Interiér – komfort a prostornost

Snaha o odlišení obou sourozeneckých modelů úspěšně pokračuje také v interiéru vozu. Společným jmenovatelem se tak v obou případech stávají pouze svisle orientovaný displej palubního infotainmentu včetně jeho ovladačů a také mohutný volič desetistupňového automatu.  

Palubního deska Amaroku disponuje celkem klasickým rozvržením a dobrou ergonomií. Tradiční a přehlednou grafiku nabízí také plně digitální displej přístrojů před řidičem. Neodmyslitelné pracovní ambice vozu se pak podepisují na zvolených materiálech palubní desky, která se i přes kvalitní zpracování bohužel dočkala přítomnosti tvrdých plastů.  

Vrátím se však ještě k avizovanému voliči automatické převodovky, který potěší značně „chlapáckými“ proporcemi a dobrou polohou v rámci středového tunelu. O něco méně komfortní je pak jeho ovládání. Avizovaná mohutnost bohužel není zcela adekvátní jeho příliš hladkému chodu a jednotlivé polohy jsou navíc poskládány až příliš blízko u sebe. Mnohokrát se mi tak stalo, že při přeřazení z polohy D do R se volič „propadl” až do parkovací polohy P. Samozřejmě je to hodně o zvyku a předpokládám, že každodenní soužití s tímto voličem tuto neduhu jistě vyřeší.  

 Volkswagen Amarok 3.0 V6 PanAmericana. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz

Druhá generace Amaroku, díky bohatě dimenzovanému rozvoru, disponuje slušnou vnitřní prostorností, vyhovující jsou také pozice na zadní lavici, která nabídne příjemně měkký sedák a celkem netradičně komfortní polohu opěráku. Jeho pohodlné sklopení následně umožní také převoz věcí bez nutnosti jejich uložení do prostoru korby.   

K uspokojení jistých pracovních aktivit Amaroku slouží obstojně dimenzovaná korba. Ta disponuje délkou 1624 mm a šířkou mezi podběhy dosahující hodnoty 1227 mm. Naložit sem můžete pohodlně jednu europaletu, kterou jste schopni přichytit pomocí adekvátních kotevních úchytů.  

Samozřejmostí je také osvětlení korby, nebo jako v případě testovaného kousku možnost uzavření tohoto prostoru dálkově ovládanou roletou. Parádní a velmi efektní prvek, který si však bere jistou daň v prostoru korby sloužící právě pro zatažení rolety. Polohovatelnou roletu lze zastavit v libovolné pozici a její uzavření znamená, že věci uvnitř dovezete v naprostém suchu. 

Pohonné jednotky, výhradně naftové 

Pod kapotou nové generace se usadily pouze naftové pohonné jednotky s přeplňováním. Volba motorizace však není zcela libovolná, ale odvislá od zvoleného stupně výbavy. Základní výbavový stupeň Amarok je osazen dvoulitrovým řadovým čtyřválcem o výkonu 125 kW (170 koní) kooperujícím s šestistupňovým manuálem. Vyšší výbavový stupeň Life pak disponuje výkonnějším dvoulitrem s výkonem 151 kW (205 koní), který doplňuje buď již zmiňovaný šestistupňový manuál, nebo desetistupňový automat. 

Pro vyšší výbavové stupně Style, PanAmericana a Aventura je připravena plnotučná naftová V6 o objemu třech litrů s výkonem dosahujícím 177 kW (241 koní). Tato motorizace pak spolupracuje již výhradně s desetistupňovým automatem.  

Vůz je dále zcela očekávaně vybaven také pohonem všech kol, který je volený tradičním kruhovým ovladačem v rámci středového tunelu. V blízkosti avizovaného ovladače je také možné aktivovat uzávěrku zadního diferenciálu nebo asistent pro jízdu z kopce. Kromě základní výbavy Amarok, které chybí poloha 4A, nabízí vůz čtyři polohy ovlivňující jeho pohonné ústrojí. Jedná se o klasickou polohu 2H (pohon pouze zadní nápravy), 4A (pohon zadní nápravy s automatickým připojováním přední nápravy), 4H (stálý pohon všech kol) a 4L (stálý pohon všech kol s redukcí). 

Volkswagen Amarok 3.0 V6 PanAmericana. Foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz

Jízdní dojmy, dostatek výkonu kombinovaný s komfortním jízdním projevem

Testovaný kousek byl díky vyšší výbavě PanAmericana vybaven avizovaným naftovým třílitrem, tedy hutným vidlicovým šestiválcem o výkonu 177 kW s maximální hodnotou točivého momentu dosahujícího úctyhodných 600 Nm. Tato motorizace pak Amaroku zcela očekávaně skvěle sedí. Více než adekvátní dostatek výkonu je navíc doprovázen kultivovaným chodem a příjemným odhlučněním směrem do kabiny vozu.  

Stejně jako pohonná jednotka, tak i automatická převodovka pochází od automobilky Ford. K naftovému třílitru tu tedy máme hned desetistupňový automat. Střídání jednotlivých rychlosti probíhá skoro neznatelně, v rámci klidného tempa si převodovka s motorizací jen pohrává a zbytečně ji nežene do otáček, obstojně tak využívá mohutného točivého momentu.  

Samozřejmostí je také možnost manuálního řazení, které bohužel neprobíhá klasickými pádly pod volantem, ale v rámci samotné páky automatické převodovky.  Navíc se nejedná o tradiční „sekvenční" řazení (směrem dopředu a dozadu), ale poněkud netradičně pomocí klasických ovladačů + - umístěných na boční straně avizované páky automatické převodovky. 

Podvozkově tu máme klasický pick-up s listovými pery na zadní nápravě. Naštěstí si ale i vozy této koncepce prošli dlouholetým vývojem a pověstná „uskákanost zadku“ především prázdného vozu se v případě nového Amaroku jednoduše nekoná.Zadní náprava se znatelněji ozve pouze v případech, kdy například projedete propadlý kanálový poklop. V rámci mimoměstského nebo dálničního provozu funguje podvozek velmi dobře, komfortním a na své poměry celkem jistým dojmem.  

Stran spotřeby se rozhodně žádné překvapení nekoná, vidlicový šestiválec kombinovaný s automatech si zpravidla řekne o průměrných 11,5 l / 100 km.

Závěrem

Druhou generaci Amaroku lze pořídit od velmi slušných 1 102 893 korun včetně DPH. V tomto případě se jedná spíše o pracovně laděný kousek v základní výbavě Amarok, osazený 125 kW naftovým dvoulitrem a šestistupňovou manuální převodovkou. Na výkonnější naftový dvoulitr si budete muset připravit minimálně 1 169 914 korun včetně daně v případě manuální převodovky, provedení s automatem pak přijde na 1 202 112 korun.  

Kdo zcela očekávaně zatouží po vidlicovém naftovém šestiválci, musí minimálně volit výbavu Style s pořizovací cenou od 1 305 169 korun, testovaná PanAmericana startuje na částce 1 458 435 korun a vrcholná Aventura na 1 504 497 korunách včetně daně.     

Volkswagen Amarok je i ve své druhé generaci skvělým parťákem, se kterým toho zvládnete opravdu mnoho. Od pracovních či transportních záležitostí až po každodenní soužití, to vše pak v kombinaci s prostorným interiérem, komfortními jízdními vlastnostmi a také stále s motorizací, která má síly na rozdávání. 

Hodnocení: 

cena x výkon: 8 hvězd

kvalita zpracování: 8 hvězd

bezpečnost: 8 hvězd

jízdní vlastnosti: 9 hvězd 

Motor

Typ motoru: vznětový přeplňovaný šestiválec

Válce: 6/24

Zdvihový objem (ccm): 2993

Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 177/3250

Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 600Nm/1750

Provozní vlastnosti

Maximální rychlost (km/h): 190

Zrychlení 0-100 km/h (s): 8,8

Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): 0,2

Emise CO2 (g/km): 266g/km

Rozměry a hmotnosti

Objem nádrže (l): 80

Pohotovostní hm./nosnost (kg): 2400/790

Rozměr pneu: 55/55 R20

Vnější rozměry

Délka (mm): 5362

Šířka (mm): 1910

Výška (mm): 1884

Rozvor (mm): 3270

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných