foto: Jan Horský pro PrahaIN.cz/Range Rover Velar D300 DYNAMIC HSE
Pro automobily, které hrdě nesou označení „Range Rover“ přes celou svoji přední kapotu, jsem měl vždy velkou slabost. Vždyť právě první generace tohoto ikonického vozu pomyslně otevřela dveře novým zákazníkům dodnes tak oblíbené kategorie SUV.
Do týdenního testu se mi aktuálně dostal model Velar, který se velikostně řadí mezi menší stylovku Evoque a majestátní Range Rover. Velar tak cílí na zákazníky, kteří ocení právě přednosti vozů této automobilky, a to v konkrétní velikostní kategorii.
Exteriér – elegantní, jednoduché a léty prověřené linie
Range Rover Velar designově čerpá ze svého většího sourozence, jeho základní tvarování se pak opírá o vyvážené proporce a o jednoduché tvarově prosté linie.
Boční profil vozu se obdobně jako u klasického Range Roveru odkazuje na první generaci, okolo celého vozu se tak táhne striktně horizontální linie propojující přední a zadní světlomety, dále pak zcela typicky tato linie odděluje objemnou kapotu od zbytku karoserie. Boční partii vozu si i v případě modelu Velar jednoduše nelze nezamilovat. Dlouhá kapota odsouvá samotnou kabinu směrem vzad a na mohutné spodní partie vozu navazuje dynamicky střižená nízká silueta střechy, která se navíc směrem vzad svažuje.
Přední partie disponuje opět velmi jednoduchými liniemi a uhlazeným tvarováním, horizontálně orientované lampy Pixel Light se hluboko zařezávají do karoserie vozu a zajímavou strukturu nabídne také modernizovaná maska vozu. Zadní partie Velaru pak jen podtrhuje celkově povedený design vozu. Výše avizované odsunutí kabiny směrem vzad přináší vetší přesah této části karoserie. Mohutná zadní partie je zvýrazněná horizontálně orientovanými lampami a její objemnost navíc efektně kontrastuje s nízkým siluetou svažující se střechy.
Interiér – minimalismus, komfort a skvělé zpracování
Modernizovaný interiér doznal výrazného zjednodušení, a hlavně úbytku klasických ovladačů. Palubní deska nyní působí příjemně minimalistickým a nadčasovým dojmem. Její rozvržení je pak celkem tradiční, do dvou základních partií ji dělí jednoduchý horizontální pás s integrovanými výdechy klimatizace.
Novinkový je však dotykový displej palubního infotainmentu (u testované výbavy o úhlopříčce 11,4“), v rámci kterého se ovládá většina nastavení vozu. Displej palubního infotainmentu je nejen velice elegantně integrován do palubní desky, ale nabízí také prvotřídní grafické prostředí a velkou míru individualizace. Obdobně je graficky povedený také displej umístěný v rámci kapličky přístrojů před řidičem.
V minimalistickém duchu se nese také středový tunel navazují na displej palubního infotainmentu. Jeho ústředním motivem se stal elegantní volič automatické převodovky.
Slova chvály směřují také k multifunkčnímu volantu, k jeho zpracování a dvoubarevnému provedení, příjemně působí i jeho poměrně velký obvod, který podtrhuje celkově pozitivní pocit z řízení tohoto vozu.
Vnitřní prostor cílí především na posádku na předních pozicích, v rámci těch zadních pak přichází jisté limity u vyšších postav především v prostoru pro kolena. Zavazadlový prostor Velaru nabídne základních 552 litrů objemu, díky jeho příslušnosti ke kategorii SUV pak příjemně vyšší nakládací hranu.
Sametový naftový šestiválec
Poslední modernizace Velaru se v rámci pohonných jednotek zaměřila především na elektrifikaci, pohonné jednotky tak nově disponují mild-hybridní technologií a v nabídce je nově také klasický plug-in hybrid nesoucí označení P400e.
Psali jsme
Oblíbenou kategorii kompaktních SUV nám v případě francouzské automobilky Peugeot prezentuje model 3008. A právě ten nám dozrál do nové, již…
Základní provedení Velar S je v nabídce se vznětovou motorizací MHEV D200 a zážehovou PHEV P400e, vyšší výbava Dynamic SE je k dispozici se vznětovou motorizací MHEV D200 a MHEV D300, zážehovou motorizací MHEV P400 a PHEV P400e, vrcholné Autobiography je v nabídce „ochuzeno“ jen o základní naftu MHEV D200.
V rámci týdenního testu jsem vyzkoušel Velar osazený poctivým naftovým šestiválcem MHEV D300, který nabízí výkon rovných 300 koní (221 kW) s hodnotu maximálního točivého momentu dosahující adekvátních 650 Nm.
Naftový šestiválec se pod kapotou tohoto vozu jeví jako ta nejlepší volba. Šestiválcová symfonie pak proniká do interiéru více než adekvátním způsobem, stejně tak adekvátní je i chvění karoserie v „šestiválcovém rytmu“. Tato motorizace se jednoduše strašně dobře poslouchá, a to nejen ve volnoběžném režimu, ale také pod plnou zátěží.
Naftový šestiválec je tedy příjemně kultivovaný, výkonný, s ohromným točivým momentem, který vozu dodává výbornou dynamiku. Tento šlechtěný šestiválec si tak nebývale libuje v komfortní jízdě, zároveň však umí být i dostatečně výbušný v případě nutné akcelerace. To vše pak zvládá za velmi rozumné spotřeby, která se v průběhu testu pohybovala okolo průměrných 9,0 l/100 km.
Výborná je také převodovka, osmistupňový ZF automat řadí příjemně plynule, logicky a velmi rychle, s motorem si pak tato převodovka rozumí naprosto skvěle.
Potentní motorizaci s odladěnou převodovkou úspěšně sekunduje výborný podvozek, který vám dopřeje ohromnou dávku komfortu kombinovanou s nebývalou porcí jistoty. Velar je tedy vozem, jehož jízdní vlastnosti absolutně neodpovídají třídě, ke které se hrdě hlásí. Ono se na něj stačí podívat při zvoleném dynamické režimu, kdy se z „nazvedaného“ SUV v okamžiku stává „přikrčený“ nástroj na zdolávání zatáček.
Podvozek testovaného kousku byl vybaven adaptivním elektronicky řízeným odpružením, které dokonale žehlí veškeré nerovnosti a posádce tak dopřává komfortní jízdu. Vedle komfortní je tu také jistá sportovní poloha podvozku, eliminace náklonu karoserie a ochota vrhat se do zatáček je u vozu této kategorie naprosto výjimečná. Velar je dále primárně zadokolkou, což se samozřejmě také velice pozitivně projevuje na jeho jízdním projevu. Pohon všech kol pak zajišťuje systém vektorující točivý moment na jednotlivá kola.
Skvělý na asfaltu, schopný v terénu, Range Rover Velar je pro jízdu mimo zpevněný povrch velmi dobře vybavený. Vedle dynamického, komfortního a eco režimu jsou k dispozici režimy pro jízdu v terénu. Konkrétně se jedná o režim tráva/štěrk/sníh, písek a bláto/koleje. Samozřejmostí je také možnost výškového nastavení podvozku, nejvyšší poloha znamená světlou výšku až 251 mm a schopnost brodění až do hloubky 650 mm. Vůz dále disponuje možností uzavření středového diferenciálu, propracovaný je také kamerový systém, díky kterému můžete důkladně sledovat nejbližší okolo vozu při zdolávání terénu.
Závěrem
Závěrečné hodnocení Velaru začněme tím nejsmutnějším, a to jeho pořizovací cenou. Range Rover Velar S totiž startuje se základní naftovou motorizací MHEV D200 od 1 865 263 korun včetně DPH, Velar Dynamic SE se stejnou motorizací od 2 069 407 korun a vrcholný Velar Autobiography s testovaným naftovým šestiválcem MHEV D300 od 2 575 725 korun včetně daně. Vůz testované specifikace pak se všemi příplatky přišel na 2,8 milionu korun.
O vyšší pořizovací ceně tohoto vozu se ale ve výsledku velmi špatně pochybuje. Range Rover Velar je totiž SUV, které vám toho umí nabídnout opravdu hodně. Od elegantního a zároveň majestátního vnějšího vzhledu, který se opírá o historické kořeny přes minimalistický dobře zpracovaný interiér až po jízdní vlastnosti, které jsou vynikající jak na zpevněných komunikacích, tak i mimo ně. V ideálním světě bych pak Velar dopřál mé drahé polovičce a sobě pak zcela jistě klasický Range Rover.
Hodnocení
cena x výkon: 8 hvězd
kvalita zpracování: 9 hvězd
bezpečnost: 9 hvězd
jízdní vlastnosti: 9 hvězd
Motor
Typ motoru: vznětový řadový šestiválec
Válce: 6/24
Zdvihový objem (ccm): 2997
Nejvyšší výkon (kW/ot/min): 221/4000
Nejvyšší točivý moment (Nm/ot/min): 650Nm/1500-2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0-100 km/h (s): 6,5
Spotřeba – město/mimo/kombi (l/100km): 7,3 komb
Emise CO2 (g/km): 192g/km
Rozměry a hmotnosti
Zavazadelník - sedadla/sklopená: 552/1358
Objem nádrže (l): 68
Rozměr pneu: 265/45 R21
Vnější rozměry
Délka (mm): 4797
Šířka (mm): 2041
Výška (mm): 1678
Rozvor (mm): 2874
|